printlogo


کد خبر: 275666تاریخ: 1402/11/11 00:00
به نوشته نشریه پلیتیکو، بایدن بعد از کشته شدن ۳ نظامی آمریکا در منطقه تحت فشار زیادی قرار دارد و تقابل با ایران، او را وارد تاریکی می‌کند
هشدار به ماجراجویان
* الجزیره: ایران گفته است با هرگونه تهدید آمریکا با قدرت مقابله خواهد کرد/ * رئیس سازمان سیا: باید با ایران تعامل کنیم

گروه بین‌الملل: الجزیره به نقل از منابع ایرانی اعلام کرد آمریکا در ۲ روز گذشته چندین پیام برای ایران ارسال کرده است. واشنگتن در پیام‌های خود، ضمن تاکید بر اینکه درصدد یک جنگ فراگیر نیست، هشدار داده توسعه جنگ از سوی ایران با اقدامات آمریکا مواجه می‌شود. تهران ضمن رد تهدیدهای طرف مقابل، حمله به اراضی خود را خط قرمزی خوانده که با پاسخ مناسب مواجه می‌شود. پاسخ تهران مبنی بر آن بوده که ایران به دنبال جنگ نیست اما با هرگونه ماجراجویی آمریکا مقابله خواهد کرد.
در همین باره وبگاه نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به رویداد اخیر حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن که به کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر منجر شد، به طور خاص به این مساله پرداخته که به نفع دولت بایدن است فکر تقابل با ایران و انجام حملات هدفمند علیه این کشور را در پی حمله مذکور از سر خود بیرون کند زیرا چنین حمله‌ای (به ایران) که تندروهای آمریکایی قویا آن را به بایدن توصیه می‌کنند، می‌تواند وضعیت و شرایط بحرانی و وخیمی را برای آمریکا در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند و آن را چند پله به عقب براند.
* رئیس سیا: برای امنیت اسرائیل باید با ایران تعامل کنیم
 در این راستا، رئیس سازمان سیا نیز اخیرا در یادداشتی در نشریه فارن‌افرز، به صراحت تاکید کرده وضعیت خاورمیانه ماهیتی وخیم و حاد به خود گرفته و البته امنیت کنشگرانی نظیر اسرائیل جز به واسطه تعامل غرب با ایران ایجاد نخواهد شد. ویلیام برنز تاکید می‌کند که ایران در مقایسه با سال‌های گذشته، جسورتر و قدرتمند‌تر شده است. او با این موضع‌گیری خود عملا هزینه‌های تقابل با ایران برای آمریکا را گزاف برشمرده است. با این حال، نشریه پلیتیکو نیز در مقاله‌ای تاکید کرده که بایدن در وضعیت کنونی بشدت تحت فشارهای داخلی جهت نشان دادن واکنش به ایران است؛ فشارهایی که او را در سال جاری میلادی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، در وضعیتی دشوار قرار داده است؛ مسائلی که در کنار هم، وضعیتی پیچیده را برای دولت بایدن و جنسِ تقابل آن با ایران ایجاد کرده‌اند. 
گاردین در گزارش خود می‌نویسد: «از زمان اجرای عملیات هفتم اکتبر توسط جنبش حماس، منطقه خاورمیانه با تنش‌های جدی و فزاینده‌ای روبه‌رو شده است. در این میان، شاید ترسناک‌ترین سناریو، برخورد مستقیم نظامی میان آمریکا و ایران باشد؛ سناریویی که اگر محقق شود می‌تواند تبعات و پیامدهای نگران‌کننده و فاجعه‌باری داشته باشد. همزمان با تداوم جنگ غزه و کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی، روزبه‌روز وقوع یک انفجار بزرگ در خاورمیانه به گزاره‌ای قریب‌الوقوع‌تر تبدیل می‌شود. اکنون از دریای سرخ گرفته تا عراق، لبنان و سوریه، سطح تنش‌ها در حال افزایش است. در این چارچوب، نیروهای موسوم به مقاومت در منطقه که به ایران نزدیک هستند، سطح کنشگری‌های خود را به نحو قابل توجهی افزایش داده‌اند. در این بحبوحه، کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و مجروح شدن 40 نفر دیگر در جریان یک حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را به واسطه آن سرزنش کرده، نگرانی‌های جدی‌ای ایجاد کرده که مبادا سناریوی فاجعه‌بارِ تقابل مستقیم میان تهران - واشنگتن رنگ واقعیت به خود بگیرد. ایران تاکید کرده که در حمله اخیر به اردن نقشی نداشته است با این حال، برخی افراد در آمریکا این موضوع را باور ندارند و معتقدند ایران بازیگرِ اصلی محور مقاومت و گروه‌های مقاومت در سطح منطقه است. ایران مدت‌هاست که هدف راهبردی خود را اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه تعریف کرده است؛ هدفی که برخی معتقدند همزمان با اوج‌گیری و تداوم جنگ غزه، زمینه‌های مناسبی جهت محقق شدن آن فراهم شده است. 
با این حال به طور خاص درباره حمله اخیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن این مساله مشخص نشده که آیا ایران در آن نقش داشته یا خیر! معادله‌ای که خود می‌تواند در نوع واکنش دولت بایدن به آنچه اخیرا روی داده، اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد. واقعیت این است که در شرایط فعلی بایدن با فشارهای گسترده‌ای روبه‌رو است تا به ایران واکنش نشان دهد. سناتور جمهوری‌خواه «تام کاتن» با حمله به بایدن او را فردی توصیف کرده که نیروهای آمریکایی را به یک سیبل برای دشمنان و رقبای آمریکا تبدیل کرده است. وی در ادامه تاکید کرده که هم به ایران و هم اهدافی دیگر در اقصی نقاط خاورمیانه باید حمله شود. در وضعیت کنونی بایدن تا حد زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا چشم دارد و شاید نتواند در برابر فشارها جهت انجام برخی اقدامات علیه ایران مقاومت کند. مقام‌های دولت بایدن تاکنون بارها اعلام کرده‌اند ایران هیچ پالس یا نشانه‌ای به آمریکا مخابره نکرده که قصد داشته باشد با این کشور به صورت مستقیم درگیر شود. در این میان، بنیامین نتانیاهو و متحدان افراطی‌اش در قدرت اقدامات زیادی را در دستور کار دارند تا شاید بتوانند سطح تقابل و تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را بالا ببرند. آنها به طور خاص به دنبال کشاندن دولت‌های میانه‌رو عرب و البته قدرت‌های غربی به جبهه خود جهت پیشبرد دستورکار مذکور هستند. بایدن پس از عملیات هفتم اکتبر دچار یک اشتباه محاسباتی بزرگ شد. او نباید حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل را در قالب حمله آن به غزه اعلام می‌کرد. او عملا به نتانیاهو و اقداماتش در غزه یک چک سفید داد.
با این حال، وی نباید در وضعیت کنونی یک اشتباه محاسباتی دیگر را مرتکب شود و علیه ایران اقدامی کند؛ اشتباهی که می‌تواند تبعات به مراتب ویرانگرتری به همراه داشته باشد. اقدام نظامی مستقیم آمریکا علیه ایران یک فاجعه است. این اقدام، جنگ غزه را فرسایشی‌تر خواهد کرد و موجب خواهد شد حزب‌الله لبنان نیز حملاتی تمام‌عیار را علیه اسرائیل راه بیندازد. این حرکت عملا عراق و سوریه را برای آمریکا به جهنم تبدیل می‌کند و می‌تواند کشورهایی نظیر مصر، اردن و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را نیز دستخوش بی‌ثباتی کند. اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، اروپا را نیز دو دسته خواهد کرد. در این راستا، یک گروه از کشورها نظیر بریتانیا از اقدام آمریکا علیه ایران حمایت خواهند کرد و گروهی دیگر متشکل از آلمان، فرانسه و ایتالیا به نحوی منطقی به دنبال تقویت کانال‌های دیپلماتیک با ایران برمی‌آیند و اقدام نظامی علیه تهران را رد می‌کنند. البته هرگونه اقدامی علیه ایران، تا حد زیادی تحرکات متقابلی را نیز از سوی چین و روسیه در عرصه بین‌المللی برمی‌انگیزد که به نفع آمریکا نیست. مهم‌تر از همه اینکه چنین اقدامی در واقع نوعی جایزه به نتانیاهو خواهد بود؛ کسی که همیشه سعی داشته پای آمریکا را به جنگ با ایران باز کند و در عین حال همواره بر آن بوده تا نوعی جنگ فرسایشی را در منطقه به راه اندازد. در کنار همه اینها، یک دلیل مهم‌تر نیز وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا دولت بایدن باید در رابطه با ایران خویشتنداری نشان دهد. باید توجه داشته باشیم که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران نه امنیت غرب را افزایش خواهد داد و نه توانایی ایجاد تغییر در سیاست‌های ایران را دارد. این حمله راهگشا نیست و دستاوردی ندارد و می‌تواند نتایج معکوس به همراه داشته باشد. دولت بایدن باید به ریشه‌های اصلی تنش‌های جاری در منطقه غرب آسیا رسیدگی کند. بایدن باید از اسرائیل بخواهد که به بمباران نوار غزه پایان دهد و زمینه را برای آتش‌بسی فراهم کند که موجب آزادی اسرای اسرائیلی و حاکم شدن فضای ثبات و آرامش شود. در پایان باید گفت حداقل یک نکته برای همگان روشن است: به نفع هیچ‌کس نیست در وضعیت کنونی، یک ابربمب در خاورمیانه منفجر شود».
***
بایدن: نیازی به درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه نداریم
رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تصمیم خود را درباره اینکه چگونه به کشته ‌شدن ۳ نظامی آمریکایی در مرز اردن و سوریه پاسخ دهد، گرفته اما ایالات متحده خواستار جنگ گسترده‌تر در منطقه نیست. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاران در محوطه کاخ سفید گفت در رابطه با نحوه پاسخ‌دهی به حمله اخیر به نیروهای این کشور در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته ‌شدن ۳ نظامی آمریکایی شد، تصمیم‌گیری کرده است. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «من فکر نمی‌کنم به یک جنگ گسترده‌تر در منطقه نیازی داشته باشیم. این (جنگ گسترده‌تر) چیزی نیست که من به دنبال آن باشم». جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز دوشنبه گفت: «ما به‌دنبال جنگ با ایران و تشدید تنش‌ها و نزاع‌ها در منطقه نیستیم». طبق گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت ایران را تا حدودی مسؤول حمله مرگبار به نظامیان آمریکایی می‌داند. بایدن مدعی شد: «من آنها را مسؤول می‌دانم، از این جهت که آنها افرادی را که این حمله را انجام دادند، مسلح کرده‌اند».

 


Page Generated in 0/0150 sec