printlogo


کد خبر: 275668تاریخ: 1402/11/11 00:00
دور دنیا

احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه
در پی ادامه اتهام‌زنی‌های انگلیس علیه ایران، سفیر این کشور در تهران بعدازظهر دیروز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. تداوم اتهام‌زنی‌های انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران، سفیر این کشور در تهران را به وزارت امور خارجه ایران کشاند. بر این اساس، سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران، بعدازظهر سه‌شنبه 10 بهمن از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. در این احضار، مدیرکل غرب اروپا ضمن غیرقانونی خواندن تحریم‌های انگلیس به بهانه‌های واهی، اتهام‌زنی مقامات انگلیسی را بی‌پایه و ‌اساس خواند و بشدت محکوم کرد. مدیرکل غرب اروپا جوسازی‌های جاری دولت انگلیس علیه ایران را حلقه دیگری از اقدامات غیرسازنده و مخرب در قبال جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد اینگونه فضاسازی‌ها محکوم به شکست است. مدیرکل غرب اروپا افزود: این، طنز تلخ تاریخی است که کشوری که خود بانی و حامی گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی، قاچاق مواد مخدر و باندهای تبهکار است، بخواهد به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای وفادار و صادق آن که در صف اول مبارزه با جرائم سازمان‌یافته هستند، اتهام‌زنی کند. سفیر انگلیس نیز در پاسخ گفت مراتب را به پایتخت خود منتقل خواهد کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه 9 بهمن در پی حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در خاک اردن که منجر به کشته شدن ۳ نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر شد، درباره احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا هشدار داد و در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: «ما نگران هستیم و از ایران می‌خواهیم به کاهش تنش‌ها در منطقه ادامه دهد».
***
ایران مسؤول اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه نیست
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عراق، سوریه یا هر جای دیگری وجود ندارد. امیرسعید ایروانی در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد: «ایران مسؤولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد». وی ادعاهای بی‌پایه و اساس نماینده دائم آمریکا درباره حملات گروه‌های مقاومت به نظامیان و پایگاه‌های آمریکایی را که به گفته پنتاگون در بیش از یکصد روز گذشته و در جریان جنگ غزه ۱۶۵ بار مورد حمله این گروه‌ها قرار گرفته‌اند به صورت قاطع رد کرد. ایروانی گفت: هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. 
***
جنایت اسرائیل در بیمارستان جنین
منابع خبری از شهادت 3 جوان فلسطینی از اعضای مقاومت در یورش نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان ابن‌سینا در جنین خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند نیروی ویژه ارتش رژیم صهیونیستی با یورش به بیمارستان ابن‌سینا در جنین در شمال کرانه باختری 3 جوان فلسطینی به نام‌های محمد ایمن الغزاوی و برادرش باسل ایمن الغزاوی و حمد ولید جلامنه را ترور کردند. به گفته این رسانه‌ها، این 3 شهید از جمله مهم‌ترین فرماندهان گردان‌های القسام و سرایا القدس در جنین بودند. خبرگزاری فلسطین نیز گزارش داد حدود ۱۰ سرباز نیروی ویژه اسرائیل با لباس شخصی به بیمارستان ابن‌سینا نفوذ کرده و مردان جوان را با تپانچه صدا خفه‌کن ترور کردند. به گفته منابع فلسطینی، نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی با لباس کادر پزشکی وارد بیمارستان شدند. به دنبال ترور این جوانان فلسطینی در داخل بیمارستان ابن‌سینا، گروه‌های ملی فلسطینی خواهان اعتصاب و آماده‌باش در جنین شدند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نیروی ویژه این رژیم به طبقه دوم بیمارستان ابن‌سینا در جنین یورش برده و 3 جوان فلسطینی را که تحت تعقیب بودند ترور کردند. خبرنگار الجزیره نیز با بیان اینکه نیروی ویژه اسرائیل 3 جوان فلسطینی را در داخل بیمارستان ابن‌سینا در شهر جنین ترور کرد، توضیح داد: نیروهای اسرائیلی در سایه درگیری‌های شدید به بیمارستانی واقع در غرب این شهر یورش بردند. 
***
عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به 10 سال زندان محکوم شد
طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، در یک تحول سیاسی بزرگ، عمران خان، نخست‌وزیر پیشین و شاه محمود قریشی، وزیر پیشین خارجه این کشور دیروز سه‌شنبه درست چند روز مانده به انتخابات عمومی در پرونده «سایفر» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. این حکم توسط قاضی دادگاه ویژه ابوالحسنات ذوالقرنین در جلسه‌ای که در زندان آدیاله در راولپندی برگزار شد، اعلام شد. پیش‌تر، وبگاه بلومبرگ گزارش داده بود دادگاهی در پاکستان عمران خان را به افشای محتویات یک سند دیپلماتیک برای نشان دادن برکناری خود از قدرت در سال ۲۰۲۲ با توطئه تحت رهبری آمریکا و ارتش پاکستان متهم کرد. این پرونده را آژانس تحقیقات عالی پاکستان علیه خان و قریشی تشکیل داد. 
***
حامیان فلسطینیان خطاب به نخست‌وزیر کانادا: «ننگ بر تو»
شماری از حامیان فلسطین در اعتراض به سیاست‌های دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در حمایت از رژیم اسرائیل در حمله به نوار غزه و کشتار فلسطینیان، هنگام خروج او از یک نشست، علیه او و سیاست‌هایش شعار دادند و گفتند: «ننگ بر تو».

Page Generated in 0/0135 sec