printlogo


کد خبر: 275671تاریخ: 1402/11/11 00:00
تقابل حساس و سرنوشت‌ساز امشب تیم‌ ملی فوتبال کشورمان با سوریه
یک ایران پشت شیران

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در دور حذفی جام ملت‌های آسیا باید به مصاف سوریه برود. ایران با کسب ۳ پیروزی در مرحله گروهی با ۹‌ امتیاز کامل به عنوان تیم اول گروه C و سوریه هم با کسب یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست با ۴ امتیاز به عنوان تیم سوم گروه B توانسته‌اند خود را به این مرحله برسانند. سوری‌ها در ۳ بازی گذشته خود یک گل‌ زده و یک گل خورده دارند و باید دید تیم‌ ملی چه برنامه‌ای مقابل این تیم با خط دفاعی نسبتا منسجم دارد. نکته آماری این بازی به این ترتیب است؛ ۲ تیم ایران و سوریه تاکنون ۲۹ بار در رقابت‌های مختلف مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که تیم‌ ملی برتری فاحشی نسبت به رقیب خود دارد. ملی‌پوشان در ۱۸ بازی پیروز میدان بوده‌اند و ۱۰ بازی هم مساوی شده و سوریه صرفا یک بار برنده بوده که به بیش از ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. در این ۲۹ مسابقه، ایرانی‌ها ۵۱ بار دروازه حریف خود را باز کرده‌اند و در مقابل ۱۵ بار توپ را درون دروازه خودی دیده‌اند.
* امیر به سوریه نمی‌بازد
سرمربیان ۲ تیم هم سابقه تقابل با تیم مقابل را در کارنامه دارند. امیر قلعه‌نویی در ۲ دیداری که مقابل سوریه به عنوان سرمربی تیمش را هدایت کرده، یک برد و یک تساوی به دست آورده و اصلا دوست ندارد رکورد شکست‌ناپذیری خود را از دست دهد. هکتور کوپر، سرمربی آرژانتینی سوریه هم یک بار و زمانی که سرمربی تیم‌ ملی ازبکستان بود، با ایران بازی کرده که نتیجه آن شکست بوده و برای دومین بار باید مقابل یوزهای ایرانی قرار گیرد.
بهترین گلزنان ایران به سوریه: در تاریخ دیدارهای بین ۲ تیم سردار آزمون در کنار علی دایی و حمید علیدوستی با ۴ گل‌ زده برترین گلزنان این مسابقه هستند و آزمون می‌تواند با به ثمر رساندن دومین گل خود در جام ملت‌ها در این بازی، به تنهایی و با گذر از دایی و علیدوستی به صدر برسد، همچنین مهدی طارمی هم پیش از این سابقه به ثمر رساندن ۳ گل مقابل سوریه را داراست که این ۳ گل را در یک مسابقه و با ثبت هت‌تریک رقم ‌زد.
خطرناک‌ترین بازیکن حریف: بین بازیکنان تیم حریف هم شاید بتوان گفت عمر خریبین، آشناترین بازیکن سوری بین فوتبال‌دوستان ایرانی است. مهاجم ۲۹ ساله‌ای که در لیگ قهرمانان آسیا بارها برابر تیم‌های ایرانی بازی کرده و هم‌اکنون در الوحده امارات حضور دارد. خریبین گران‌ترین بازیکن سوریه از دید سایت ترانسفرمارکت هم هست، همچنین ابراهیم عالمه دروازه‌بان دوم سوری‌ها یک بازه زمانی کوتاه سنگربان سپاهان بوده و با فوتبال ایران آشناست.
* قلعه‌نویی: هجومی وارد زمین می‌شویم
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران در نشست خبری قبل از بازی با سوریه گفت: با ‌شناختی که از مربی بزرگ‌شان و تیم سوریه داریم، یقینا ساختار دفاعی قوی‌ای دارند و کار سختی برابر این تیم خواهیم داشت. تیم ملی فوتبال ایران امروز چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به مصاف سوریه می‌رود. امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران در نشست خبری قبل از دیدار مقابل سوریه در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ اظهار کرد: به نظر من این بازی یکی از سخت‌ترین بازی‌ها خواهد بود. با‌ شناختی که از مربی بزرگ‌شان و تیم سوریه داریم، یقینا ساختار دفاعی قوی‌ای دارند. در ۳ بازی گذشته هم یک گل خوردند و ما با تیم سخت‌کوشی بازی داریم. به همین دلیل ما باید بیشتر از آنها دوندگی داشته باشیم، با کمترین اشتباه. او افزود: امیدوارم مثل بازی با امارات بازیکنان بتوانند توانایی‌های‌شان را در زمین پیاده کنند. تیم ایران بازیکنان بزرگی دارد و باید کیفیت و تمرکز خوبی داشته باشیم. نتایج و رفتارهای قبل به ما درس داده و ما باید تمرکز کافی داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم بازی خوبی با سوریه داشته باشیم. او درباره عملکرد منسجم دفاعی سوریه و چندملیتی بودن این تیم که چند بازیکن از آمریکای جنوبی در سوریه حضور دارند، گفت: بخشی از سوال‌تان را درباره چندملیتی بودن سوریه جواب نمی‌دهم چون این سیاست آنهاست. اعتقاد من این است که فوتبال به ۲ بخش ساختار دفاعی و حمله تقسیم شده است. تیم سوریه با آقای کوپر در بخش دفاعی قوی است. تیم‌هایی که در گذشته داشتند مانند والنسیا و اینتر و تیم‌های ملی در ساختار دفاعی خوب عمل می‌کردند. ما هم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و از روزهایی که مسؤولیت با من است تغییر نگرش دادیم و از فوتبال دفاعی به فوتبال هجومی رسیدیم.
قلعه‌نویی افزود: اشتباهات فردی داشتیم که مربوط به گل‌هایی بود که در این ۲ بازی خوردیم که به ساختار دفاعی ما ارتباطی نداشت. نمی‌توان اشتباهات فردی را ۱۰۰ درصد از بین برد. ما در بازی بعدی به دنبال این هستیم که بازی هجومی انجام دهیم. این وظیفه بازیکنان است که بتوانند افکار ما را در زمین انجام دهند. من همیشه به بازیکنانم گفته‌ام فرامین تاکتیکی است اما توانایی‌های فنی‌تان را بیشتر کنید. این خاصیت فوتبال ایرانی است. با اینکه تکنیک‌ها کم شده اما باز هم ما می‌توانیم در دنیا در این بحث و بحث فیزیکی حرف برای گفتن داشته باشیم. امیدوارم بازیکنان فردا با تمرکز بتوانند از توانایی‌های فنی‌ و تکنیک‌شان استفاده کنند.
* هکتور کوپر: نمی‌خواهیم در این بازی گل بخوریم
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال سوریه با ابراز رضایت از دوران کاری‌اش در کسوت سرمربی گفت: در سوریه تلاش می‌کنم تا لحظه آخر بجنگم و لبخند بر لب مردم بیاورم. هکتور کوپر، در نشست خبری پیش از دیدار با ایران در پاسخ به سوالی درباره عملکرد ضعیف تیمش در پیروزی در بازی‌های بزرگ گفت: توجه کنید که باختن در بازی‌های بزرگ به شانس و اشتباه در لحظات آخر بستگی دارد. من توانستم به فینال‌های متعددی مثل فینال لیگ قهرمانان اروپا برسم که عملکرد خوبی است. من از دوران مربیگری‌ام خوشحالم. من در سوریه تلاش می‌کنم تا لحظه آخر بجنگم و لبخند بر لب مردم بیاورم. من سختکوشی را در بازیکنانم می‌بینم. او درباره هدف بالایی که با سوریه دارد هم گفت: هدف من در این لحظه بردن بازی با ایران است. من همیشه به آینده فکر می‌کنم ولی باید ببینیم که چه چیزی در دست‌مان داریم. درباره آینده باید جلو برویم و مردم سوریه را خوشحال کنیم. سرمربی سوریه درباره مقابله با خط حمله ایران بیان کرد: ما مقابل تیم قوی‌ای بازی داریم و نمی‌خواهیم در این بازی گل بخوریم و این نخستین گام برای صعود از این مرحله است‌. در قدم بعدی می‌خواهیم ضد حمله بزنیم‌. ما بازیکنان خلاقی داریم که به آنها متکی هستیم. ما بازیکنانی داریم که خودشان را در زمین فدا می‌کنند پس فکر می‌کنیم که می‌توانیم بازی را ببریم. سرمربی سوریه درباره شگفتی‌های جام ملت‌های آسیا گفت: در فوتبال همیشه سورپرایز وجود دارد. ما باید تمرکزمان را حفظ کنیم و آماده شویم. ما به بازیکنان‌مان اطمینان داریم و متحد هستیم و می‌خواهیم برنده شویم.
***
جهانبخش: بازی سختی با سوریه داریم
بازیکن تیم‌ ملی فوتبال ایران گفت: از این مرحله به بعد لحظه‌ها تعیین‌کننده است و یک اشتباه می‌تواند سرنوشت یک تیم را تغییر دهد. علیرضا جهانبخش در نشست خبری پیش از بازی تیم‌های ملی ایران و سوریه در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا گفت: خوشحالم که با 3 پیروزی به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیدیم. دیدار با سوریه قطعا برای ما سخت خواهد بود. وی با بیان اینکه به همه تیم‌هایی که با آنها بازی می‌کنیم احترام می‌گذاریم، افزود: سوری‌ها در زمین خیلی دوندگی دارند و شرایط فیزیکی خوبی دارند. در این چند روز که فرصت داشتیم سعی کردیم خودمان را از لحاظ ذهنی و بدنی آماده کنیم. بازیکن تیم‌ ملی فوتبال ایران ادامه داد: از این به بعد واقعا هر دیدار یک فینال است و لحظه‌ها تعیین‌کننده هستند. در دیدارهای دیگر هم دیدیم که در یک لحظه، یک اتفاق جدید رخ داد و نتایج تغییر کرد. علیرضا جهانبخش ادامه داد: خدا را شکر با توجه به شرایط تیم باید بگویم کاملا آماده هستیم تا به موفقیت برسیم. تمام تیم یک هدف داریم و امیدواریم در پایان بتوانیم به این هدف و رویا دست یابیم. وی ادامه داد: 3 پیروزی تیم‌ ملی انتظارات را بالا برده است اما بازی مرحله حذفی کاملا با گروهی متفاوت است. باید بتوانیم برنامه‌ها و خواسته‌های کادر فنی را در زمین پیاده کنیم تا به پیروزی برسیم.

Page Generated in 0/0071 sec