printlogo


کد خبر: 275690تاریخ: 1402/11/11 00:00
حماس و جهاد اسلامی تبادل اسرا را منوط به پایان جنگ اعلام کردند
مبادله مشروط مقاومت

گروه بین‌الملل: روزنامه الاخبار لبنان دیروز با انتشار گزارشی از «پیشرفت» در روند مذاکرات تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی، جزئیاتی را از پیش‌نویس این توافق احتمالی منتشر و اعلام کرد همه طرف‌ها در انتظار پاسخ مقاومتند.
«مرحله نخست شامل آتش‌بسی ۴۵ روزه، آزادی ۳۵ گروگان اسرائیلی و آزادی ۱۰۰ تا ۲۵۰ اسیر فلسطینی در ازای هر اسیر اسرائیلی خواهد بود. تعداد کل اسرای فلسطینی که آزاد می‌شوند ممکن است به ۴ تا ۵ هزار نفر برسد»؛ این بخشی از گزارش دیروز کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره جدیدترین تحرکات برای دستیابی به توافق تبادل اسرا میان حماس و تل‌آویو است. روزنامه لبنانی الاخبار دیروز (۳۰ ژانویه) با اشاره به اینکه مذاکرات بین مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل در مسیر دستیابی به یک توافق جدید «در حال پیشرفت است»، نوشت: تل‌آویو که با اقدام نظامی خود هیچ‌یک از اهداف جنگ را محقق نکرده، تلاش دارد دست‌کم برای مهار اعتراضات داخلی مرحله دیگری از تبادل اسرا را کلید بزند، حماس نیز تلاش دارد از این فرصت برای آزادی اسرای فلسطینی بیشتر، توقف جنگ و فراهم کردن مقدمات بازسازی نوار غزه استفاده کند، بویژه که شمار زیاد اسرای اسرائیلی «برگ برنده» آن است. شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» نیز به نقل از یک منبع آگاه از روند مذاکرات گزارش داد توافق احتمالی شامل آزادی اسرای آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده نزد حماس به صورت مرحله‌ای خواهد بود و از زنان نیز آغاز می‌شود. در مقابل شماری از اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند و توقف تدریجی جنگ و ارسال کمک‌ها به غزه کلید خواهد خورد. از سویی وبسایت عبری «واللا» جزئیات بیشتری را فاش کرد و به نقل از مقامات اسرائیلی و قطری نوشت: طرحی سه‌مرحله‌ای به حماس پیشنهاد می‌شود که در مرحله نخست، ۳۵ تا ۴۰ اسیر اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و کسانی که در شرایط سخت پزشکی قرار دارند، آزاد خواهند شد. این طرح همچنین شامل آتش‌بس ۶ هفته‌ای و آزادی اسرای فلسطینی خواهد بود اما جزئیات ۲ مرحله بعد مورد توافق قرار نگرفته است. مرحله دوم شامل آزادی نظامیان و شهروندانی است که دارای سن زیر ۶۰ سال خواهند بود و مرحله سوم، تحویل اجساد اسرایی است که در دوران اسارت در غزه  در بمباران‌های اسرائیل کشته شدند. همچنین درباره تعداد اسرای فلسطینی که در قبال آنها آزاد خواهند شد، رایزنی خواهد شد همچنین الاخبار دیروز نوشت این توافق احتمالی می‌تواند منجر به فروپاشی کابینه اسرائیل شود، به همین دلیل نیز دفتر نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو «به سرعت» جزئیات توافق احتمالی را تکذیب کرد و گفت شامل «شرایطی غیرقابل قبول برای اسرائیل» است. این در حالی است که محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت مرحله کنونی مذاکرات ممکن است به آتش‌بس دائمی منجر شود، هر چند که «نمی‌توانیم پاسخ حماس را پیش‌بینی کنیم». کاخ سفید نیز مذاکرات جاری را «سازنده و امیدوارکننده» دانست و اعلام کرد: «ما هنوز از خط پایان عبور نکرده‌ایم اما از بحث‌ها، روند آنها و وعده دستیابی به چیزی که ممکن است بسیار مهم باشد، احساس رضایت داریم». در سایه انتشار این اخبار، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس «طاهر النونو» شامگاه دوشنبه تأکید کرد آتش‌بس کامل و نه موقت در غزه، مقدمه اصلی هر اقدام بعدی درباره توافق تبادل اسراست. تبادل اسرا و بازسازی غزه در مرحله بعد از آتش‌بس قرار دارد. نکته اصلی، توقف حملات به نوار غزه است و زمانی که این اتفاق رخ دهد، می‌توان سایر جزئیات را بررسی کرد. از سویی حماس، اسرائیل
و شخص بنیامین نتانیاهو را مسؤول کارشکنی در توافق دانست و اعلام کرد: «ملت فلسطین و قدرت مقاومت، نخستین تضمین [اجرای توافق] هستند. گذشته از اینکه قطر، مصر و ترکیه هم ضمانت‌های سیاسی داده‌اند. هنوز زود است درباره تعداد اسرایی که آزاد خواهند شد، صحبت کنیم ولی ما به دنبال آزادی اسرای خود و تضمین عدم اسارت مجدد آنان هستیم». اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز تاکید کرد جنبش متبوعش طرح ارائه شده در نشست پاریس را دریافت کرده و در صدد بررسی آن و اعلام پاسخ خود به آن بر اساس این قاعده است که اولویت اصلی توقف جنگ وحشیانه و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است، به همین خاطر، حماس آماده بررسی هرگونه طرح و ایده جدی و عملی است؛ مادامی که به توقف کامل جنگ علیه غزه، فراهم کردن شرایط بازگشت فلسطینیان آواره شده در نتیجه حملات ارتش اشغالگر به خانه‌های خود، بازسازی باریکه غزه و لغو محاصره آن و دستیابی به توافقی جدی برای مبادله اسرا منجر شود که متضمن آزادی اسرای فلسطینی و پایان رنج و محنت‌های آنان باشد. هنیه همچنین  از تلاش‌های قطر و مصر برای رسیدن به توافق آتش‌بس پایدار در غزه در راستای توقف کامل تجاوزات و جنایات علیه ملت فلسطین در قدس و کرانه باختری و آزادی اسرای فلسطینی در زندان‌های دشمن قدردانی کرد. وی تصریح کرد رهبران حماس به قاهره دعوت شدند تا درباره طرح پیشنهادی در نشست پاریس و ساز و کارهای ضروری برای اجرای آن طبق رویکردی همه‌جانبه جهت تحقق منافع ملی ملت مجاهد فلسطین در آینده نزدیک گفت‌وگو و تبادل نظر کنند. رهبر حماس در رابطه با تجاوزات و کشتارها در نوار غزه از جمله از سرگیری حملات وحشیانه به شمال این باریکه نیز گفت: همه دنیا باید رژیم اشغالگر صهیونیستی را برای توقف این کشتارها و جنایات از جمله سیاست سرکوب فلسطینیان و اعدام‌ها و بازداشت‌ها و یورش‌های روزانه به شهرها و اردوگاه‌های کرانه باختری تحت فشار قرار دهند. وی گفت: این اقدامات نمی‌تواند اراده ملت فلسطین و عزم‌شان برای رسیدن به آزادی و استقلال را درهم شکند. هنیه تاکید کرد: اظهارات سران رژیم اشغالگر درباره اینکه جنایات و حملات‌شان موجب درهم شکستن مقاومت یا واداشتن آن به امتیازدهی به ضرر ملت فلسطین خواهد شد، صرفا یک توهم است که در برابر اقتدار مقاومت که به نبرد در راستای پاسخگویی به جنایات دشمن علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و نیروها و ادوات جنگی اشغالگران را در هر نقطه از نوار غزه هدف قرار می‌دهد، متلاشی خواهد شد.
در همین چارچوب روز گذشته اعلام شد بلینکن برای پیشرفت مذاکرات امروز وارد تل‌آویو خواهد شد. این در حالی است که همان‌طور که اشاره شد «طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه دوشنبه تأکید کرد: آتش‌بس در غزه، مقدمه اصلی هر اقدام بعدی درباره توافق تبادل اسراست. رسانه‌های اسرائیلی و غربی مدعی پیشرفت در مذاکرات مربوط به تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی شدند. صهیونیست‌ها در تلاشند بدون آتش‌بس دائمی و فراگیر بتوانند اسرای در بند حماس را آزاد کنند ولی مقاومت فلسطین، آتش بس دائم را پیش‌شرط هر گونه توافقی اعلام کرده است. النونو با اشاره به اینکه تبادل اسرا و بازسازی غزه در مرحله بعد از آتش‌بس قرار دارد، گفت: نکته اصلی، توقف حملات به نوار غزه است و زمانی که این اتفاق رخ دهد، می‌توان سایر جزئیات را بررسی کرد. وی همچنین تأکید کرد: «در ابتدا از آتش‌بس‌ کامل و فراگیر سخن می‌گوییم، نه آتش‌بس موقت».

Page Generated in 0/0059 sec