printlogo


کد خبر: 276661تاریخ: 1402/11/12 00:00
اخبار

پوستر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منتشر شد
پوستر و موشن‌پوستر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با طراحی استودیوی «هیبو» در آستانه این رویداد هنری منتشر شد. زهرا ابراهیم‌زاده طراح گرافیک، محمدحسین مجیدپور مدیر هنری، کیامهر محسن‌پور طراح موشن اعضای گروه هنری و دست‌اندرکاران پوستر جشنواره سی‌ونهم فجر هستند. همچنین موسیقی استفاده‌شده در موشن‌گرافی جشنواره، بخشی از 4 مضراب بیات ترک، آلبوم «هزار آوا» اثر مریم تژده، ناشر موسسه ماهور است. سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می‌شود و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود. 
***
اکران رایگان فیلم‌تئاترهای کانون به مناسبت دهه فجر
نمایش‌های تولید شده در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با گرامیداشت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای مخاطبان کودک و نوجوان اکران رایگان می‌شود. نمایش‌های «افسانه ماردوش» به کارگردانی محمد جهان‌پا، «حکایت مرد کوهستان» به کارگردانی افسانه زمانی، «کودک غریب» به کارگردانی حسن دادشکر، «کچل کفترباز» به کارگردانی آزاده انصاری و «دختر کدو تنبل» به کارگردانی علی پاکدست در این طرح نمایش داده می‌شود. 
این نمایش‌ها با اقتباس از کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به تهیه‌کنندگی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون تولید شدند. تولید تئاتر بر اساس کتاب‌های منتشر شده کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این نمایش‌ها قرار است از روز پنجشنبه 12 بهمن تا 22 بهمن 1402 در پایگاه مجازی کانون به نشانی cinema. kpf. ir/film  نمایش داده ‌شود. 
***
نمایشگاه بخش‌های رقابتی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موسسه فرهنگی - هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی - هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شد و تا ۳۰ بهمن میزبان علاقه‌مندان است. آثار هنرمندانی همچون محمدعلی ترقی‌جاه، مکرمه قنبری، منوچهر نیازی، هادی روشن‌ضمیر، نصرالله افجه‌ای، جلال شباهنگی، ناصر اویسی و صادق تبریزی در بخش «بازار هنر» ارائه شده است. آثار ارائه شده به صورت آزاد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در طیف وسیعی از مضامین و تکنیک‌ها و رویکردهای هنری از واقع‌گرا تا انتزاعی و مفهومی بوده و دورنمایی از گستره خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و تجربه‌های جدید هنرمندان را به نمایش گذاشته است. فراخوان این جشنواره دوم آبان امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در 2 بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط)، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر)، کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره)، مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید منتشر شد. 
***
برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه‌ملی در دهه فجر اعلام شد
نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی مختلفی همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. نشست معرفی و بررسی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به عنوان هفتمین کتاب از صد کتاب ماندگار قرن یکشنبه (۱۵ بهمن) ساعت ۱۰ برگزار می‌شود. 
همچنین نشست‌های «بنیاد فورد: نفوذ فرهنگی و تبلیغ آمریکاگرایی در دوره پهلوی دوم»، «نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» و «نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران»، «کارنامه ساواک: واکاوی بر پایه اسناد» و «کتابخانه ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی: ۴۵ سال گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات میراث مکتوب» از جمله نشست‌های تخصصی این ایام است که با نگاه به اسناد تاریخی برگزار خواهد شد. برپایی 3 نمایشگاه یکی در ساختمان آرشیو ملی (واقع در اتوبان حقانی نبش خیابان کوشا) با عنوان «مسیر انقلاب» و مشتمل بر تصاویر تاریخی امام خمینی از پاریس تا مدرسه علوی و نیز نمایشگاه منابع کتابی تاریخ انقلاب اسلامی در تالار ایران‌شناسی و نمایشگاه «نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جمله برنامه‌های این دهه است. 
اهدای منابع کتابخانه‌ای به ۴۵ منطقه کم‌برخوردار روستایی و عشایری و نیز برپایی نمایشگاه‌های مجازی با موضوعات مرتبط با پیروزی انقلاب، همچنین برگزاری کارگاه آموزشی «اصول کلی حفاظت پیشگیرانه» از دیگر برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دهه فجر است. در این ایام، جدیدترین شماره نشریه سندنگار ویژه اسناد و تصاویری از انقلاب اسلامی ایران منتشر خواهد شد. 

Page Generated in 0/0065 sec