printlogo


کد خبر: 276664تاریخ: 1402/11/12 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با احسان شادمانی، کارگردان مستند
روایت یک سفارت در «داستان سفارت»

گروه فرهنگ و هنر: مستند «داستان سفارت» به کارگردانی احسان شادمانی به همت خانه مستند با موضوع فلسطین و روابط ایران در گذر زمان با این کشور تولید  و همزمان با آغاز جشن‌های دهه فجر و در چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از شبکه 3 سیما میهمان خانه‌ها می‌شود.
در این مستند به فراز و فرودهایی که پیش از انقلاب اسلامی، حکومت ایران با رژیم صهیونیستی داشت و اقدامات مشترک این 2 دولت از قرارداد موشک بالستیک گرفته تا فعالیت اشتراکی در دشت ناز قزوین و اقدامات امنیتی و اطلاعاتی مشترک بین موساد و ساواک، اشاره شده و در ادامه نیز به همراهی بدنه اجتماعی کشور در حمایت از فلسطین پرداخته شده است.
احسان شادمانی، کارگردان دهه شصتی این مستند که پیش‌تر با ساخت آثاری چون تروکاژ، افتر کرونا، خیال‌تان نفت و کارگردانی مستندهای نبوین، داستان ساحل شرقی و مادر اسرائیل، پیرامون این مستند گفت: «داستان سفارت» ترکیبی از استفاده آرشیو، گفت‌وگو و مصاحبه با افراد و صاحب‌نظران ایرانی و فلسطینی است و به یک بازخوانی تاریخی حول محور ساختمان سفارت فلسطین در ایران می‌پردازد؛ سفارتخانه‌ای که  پیش از انقلاب اسلامی به مدت 30 ‌سال مورد غصب اسرائیل بوده و با عنوان رسمی انجمن دوستی ایران و اسرائیل و عنوان غیررسمی سفارت یا «دفاکتو»، فعالیت می‌کرد. حتی بعد از مدتی، برای آن مکان توسط اسرائیل، سفیر نیز انتخاب می‌شود و فعالیت‌های کامل یک سفارتخانه در آن ساختمان انجام شده است. در قسمتی از این مستند به موضوع فرآیند پذیرش سفیر این کشور در ایران توسط رژیم پهلوی و به‌رسمیت‌شناختن اسرائیل توسط این رژیم نیز پرداخته شده است.  این مستندساز همچنین با اشاره به موضوع دفاکتو در این اثر تصریح کرد: در این مستند به فراز و فرودهایی که پیش از انقلاب اسلامی، حکومت ایران با رژیم صهیونیستی داشته و اقدامات مشترک این 2 دولت از قرارداد موشک بالستیک گرفته تا فعالیت اشتراکی در دشت ناز قزوین و اقدامات امنیتی و اطلاعاتی مشترک بین موساد و ساواک، اشاره شده است. در ادامه نیز به همراهی بدنه اجتماعی کشور با انقلابیون در حمایت از فلسطین پرداختیم. اشاراتی هم به موضوعات تاریخی داشته‌ایم. اینکه وقتی دولت مصدق روی کار آمد، موضوع دفاکتو و به رسمیت شناختن اسرائیل ملغی اعلام شد و آیت‌الله کاشانی هم که از فعالان و حامیان فلسطین بودند، از این تصمیم مصدق حمایت کرده بود. 
 کارگردان مستند «داستان ساحل شرقی» در ادامه به فعالیت‌ها و اقدامات مشترک ایران و اسرائیل در دوران پهلوی اشاره کرد و افزود: وقتی تیم فوتبال تاج ایران و هاپوئل اسرائیل در فینال جام باشگاه‌های آسیا با هم مسابقه می‌دهند و تیم تاج برنده می‌شود، انقلابیون اقداماتی را حول محور بازی انجام می‌دهند تا از طریق این مسابقه، صدای ملت مظلوم فلسطین را به گوش دنیا برسانند. 
 وی ادامه داد: در ادامه این مستند، به مقاطع مختلف انقلاب اسلامی ایران و روابط ایران و فلسطین می‌پردازیم. خروج اسرائیلی‌ها از کشور پس از انقلاب و ورود یاسر عرفات، 6 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام می‌شود و سفارت اسرائیل با نام سفارت فلسطین از طرف انقلاب اسلامی تحویل یاسر عرفات می‌شود. می‌توان گفت نخستین خاکی که به فلسطین بازپس داده می‌شود، توسط ایران و در قالب سفارت است.  کارگردان مستند «داستان سفارت» در ادامه با توجه به روابط یاسر عرفات با ایران نیز اظهار داشت: در بخش دیگری از مستند «داستان سفارت» به فراز و فرودهای روابط یاسر عرفات با ایران پرداختیم. در بحبوحه جنگ تحمیلی، یاسر عرفات از هیچ طرف جنگ جانبداری نمی‌کند و موضع بی‌طرفی اعلام می‌کند ولی پس از مدتی، از صدام حمایت کرده و از ایران دور می‌شود. ایران نیز به گروه‌های تازه‌تأسیس مانند جهاد اسلامی و حماس تمایل پیدا کرده و این گروه‌ها را تقویت می‌کند. وقتی یاسر عرفات با قرارداد «اسلو» شکست را می‌پذیرد و متوجه می‌شود سازش نتیجه‌ای نداشته، دوباره به محور مقاومت بازمی‌گردد و ایران باز هم از وی حمایت می‌کند.  کارگردان مستند «نبویون» در ادامه با اشاره به حضور برخی چهره‌ها در این مستند نیز گفت: محمدتقی تقی‌پور، حسن رویوران، حسن خاکرند، خالد قدومی رئیس ‌دفتر حماس در ایران، ناصر ابو شریف رئیس‌دفتر جهاد اسلامی در ایران و سرباز روح‌الله رضوی از جمله افراد صاحب‌نظر در این حوزه هستند که در این مستند با آنها گفت‌وگو شده است.  وی در پایان خاطرنشان کرد: به ‌طور کلی می‌توان گفت موضوع اصلی این مستند بازخوانی روابط پیش از انقلاب بین ایران و اسرائیل و بعد از انقلاب بین ایران و فلسطین ذیل موضوع سفارت است و سعی شده به‌ تمام جوانب این موضوع پرداخته شود. 
 مستند «داستان سفارت» به کارگردانی احسان شادمانی، تهیه‌کنندگی مصطفی شوقی و نویسندگی سجاد بلوکات توسط خانه مستند تولید شده است و محمدهادی نعمتی، عبدالله نظری مشاور پروژه، فاطمه توسلی تدوین، احسان شادمانی و امیرحسین خیرآبادی پژوهش، مسعود عباسی گویندگی متن و سیدنوید پورحقیقی‌زاده مدیریت تصویربرداری این مستند را برعهده داشتند. سیدحسن موسوی و محمد شریفی در تولید، محمدجواد نعمتی صدابرداری، حسین عبدی نورپردازی و فاطمه علی به‌ عنوان مترجم در ساخت این مستند همکاری داشته‌اند.

Page Generated in 0/0049 sec