printlogo


کد خبر: 276666تاریخ: 1402/11/12 00:00
همزمان با تهدیدات آمریکا مبنی بر حمله به نیرو‌های مقاومت، ارتش یمن یک ناوشکن آمریکا را در دریای سرخ هدف قرار داد
هزار خنجر یمن
فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا: موشک‌ها و پهپادهای یمن پس از پرتاب می‌توانند در عرض ۷۵ ثانیه به هدف خود اصابت کنند

گروه بین‌الملل: ارتش یمن برای چندمین بار از زمان آغاز عملیات توفان الاقصی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، یک ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ که حامی کشتی‌های رژیم صهیونیستی بود، هدف قرار داد. سرلشکر «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد نیروی دریایی ارتش یمن با موشک‌های مناسب ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس‌گریولی» را در دریای سرخ هدف قرار داد. طبق گزارش شبکه المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: تمام ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ و دریای عرب که در تجاوز به کشورمان شرکت می‌کنند، در بانک اهداف نیروهای ما قرار دارند.
یحیی سریع افزود: ناوهای جنگی آمریکایی و انگلیسی در چارچوب حق مشروع دفاع از کشور، مردم و ملت ما و در تایید ادامه موضع یمن در حمایت از فلسطین، هدف قرار خواهند گرفت.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین ادامه داد: نیروهای ما تاکید می‌کنند تا پایان تجاوز به غزه و رفع محاصره، به جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه می‌دهند. این اظهارات پس از آن است که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) مدعی شد یک موشک کروز ضد کشتی را که توسط ارتش یمن به سمت دریای سرخ شلیک شده بود، سرنگون کرد. در بیانیه‌ سنتکام در پلتفرم «X» آمده است: پرتاب روز سه‌شنبه ۳۰ ژانویه تقریباً در ساعت ۲۳:۳۰ شب (به وقت صنعا) انجام شد؛ زمانی که ارتش یمن یک موشک کروز ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریای سرخ پرتاب کرد.
یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل می‌شود.
کارشناسان در این باره معتقدند عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی‌ای را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. صنعا به ‌رغم اصرار برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات به غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.
از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش یمن از ۱۹ نوامبر سال میلادی گذشته ۳۶ حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌ است. ارتش یمن در دوره اخیر چندین‌بار کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس را در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است. عملیات ارتش یمن در راستای حمایت از مقاومت فلسطین در غزه و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به دلیل جنایت‌هایش علیه مردم فلسطین است. انصارالله یمن روز شنبه متعهد شد تا زمانی که اجازه ورود غذا و دارو به نوار غزه داده نشود، به هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی در 2 دریای سرخ و عرب ادامه خواهد داد. «چالز برد فورد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» در این باره گفت: موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها (انصارالله یمن) پس از پرتاب می‌توانند در عرض ۷۵ ثانیه به هدف خود اصابت کنند. وی ضمن اذعان به توان نظامی نیروهای مسلح یمن افزود: ما تنها ۹ تا ۱۵ ثانیه فرصت داریم تا درباره ساقط کردن موشک یا پهپادها تصمیم بگیریم.
کوپر همچنین اذعان کرد: پیش از این هیچ طرفی کشتی‌های تجاری یا کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را با موشک‌های بالستیک هدف قرار نداده بود.
کوپر در ادامه در تقلا برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های ارتش آمریکا و ائتلاف دریایی متجاوز آن در دریای سرخ و همچنین توجیه تجاوزات به یمن، سعی کرد ایران را مقصر جلوه دهد.
وی با لفاظی علیه ایران مدعی شد: ایران از حوثی‌ها برای هدف قرار دادن ارتش آمریکا، حمایت اطلاعاتی می‌کند.
همچنین یک مقام دولت آمریکا روز شنبه به نشریه پلیتیکو گفت ایالات‌متحده در مذاکرات 2 روزه خود برای تشویق چین به فشار بر ایران به منظور توقف حملات انصارالله به برخی کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکست خورد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با وانگ یی، وزیر خارجه چین در بانکوک، پایتخت تایلند در روزهای جمعه و شنبه نگرانی‌های ایالات متحده را درباره حملات جاری در دریای سرخ مطرح کرد اما این گفت‌وگوها بدون هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه چین مایل به برداشتن گام‌های قاطع برای استفاده از نفوذ اقتصادی خود بر ایران، به ‌عنوان حامی انصارالله است، به پایان رسید. به نوشته نشریه پلیتیکو، دولت بایدن همچنین در تلاش برای ترغیب پکن به متقاعد کردن متحد نزدیک خود، یعنی کره‌شمالی برای کاهش برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش، محدود کردن حمایت از جنگ روسیه در اوکراین و کاهش لفاظی‌های خصمانه فزاینده آن در قبال کره‌جنوبی، به دیوار آجری برخورد کرده است.
برخی مقامات آمریکایی بر این باورند اخیراً هیچ چیز در رابطه با نفوذ پکن بر پیونگ‌یانگ سازنده نیست. گزارش وزارت خارجه چین از نشست مشاور امنیت ملی آمریکا و وزیر خارجه چین که روز شنبه منتشر شد، مذاکرات سالیوان و وانگ را صادقانه، اساسی و ثمربخش خواند اما اشاره خاصی به موضوع کشتیرانی در دریای سرخ نکرد.
***
پاسخ قاطع تهران به تهدیدات آمریکا
گروه سیاست خارجی: منطقه در روزهای ملتهبی به سر می‌برد. پس از حمایت‌های پی در پی آمریکا از نسل‌کشی اسرائیلی‌ها در غزه و جلوگیری از پایان جنگ، حالا ایالات متحده با پیامدهای تصمیم خود روبه‌رو شده است. بعد از حمله اخیر به پایگاه آمریکایی‌ها در اردن و کشته شدن 3 نظامی ایالات متحده و زخمی شدن 40 نفر در این حمله، واشنگتن پیام‌های زیادی طی 72 ساعت گذشته برای ایران فرستاده است. در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی، وزیر خارجه ایران گفت: پاسخ ایران در شرایط تهدید «قاطع و فوری» است. حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: «آمریکا باید زبان تهدید و فرافکنی را متوقف کند و بر راه‌حل سیاسی متمرکز شود».
صبح دیروز هم نماینده ایران در سازمان ملل متحد، هشدار داد تهران «هرگونه حمله به داخل خاک، منافع یا اتباعش در خارج از مرزهایش را به طور قاطع» پاسخ خواهد داد.

 


Page Generated in 0/0064 sec