printlogo


کد خبر: 276669تاریخ: 1402/11/12 00:00
دور دنیا

هلاکت ۳ نظامی اسرائیل در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن 3 نظامی دیگر خود در نبردهای شمال و جنوب نوار غزه اعتراف کرد. ارتش صهیونیستی همچنین اعلام کرد 5 نظامی دیگر این رژیم هم در این نبردها بشدت مجروح شدند. اسامی کشته‌ها به این شرح اعلام شده است: سرگرد نتزر سیمچی 30 ساله اهل مساد؛ افسر رزمی گردان 87 تیپ 14 ضربتی که دیروز در شمال نوار غزه کشته شد. گروهبان گابریل شانی 28 ساله، فرمانده تیم در گردان گشتی 6646 تشکیلات شوالی ماروم (646)؛ وی در جنوب نوار غزه کشته شد. گروهبان یووال 43 ساله اهل کفار اتزیون از نیروهای گردان گشتی 6646 تشکیلات شوالی ماروم (646)؛ وی نیز دیروز در نبرد جنوب نوار غزه کشته شد. ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه به کشته شدن 560 نظامی و از آغاز حمله زمینی به غزه هم به کشته شدن 224 نظامی خود اعتراف کرده است.
***
نامزد حزب عمران خان ترور شد
ریحان زیب‌خان، نامزد حزب «تحریک انصاف پاکستان» از حوزه انتخابیه مجمع ملی «باجائو» روز گذشته توسط افراد ناشناس ترور شد. حزب تحریک انصاف پاکستان در بیانیه‌ای که در صفحه «ایکس» قرار داد با محکوم کردن این حادثه، خواستار تحقیقات فوری در این باره و محاکمه عاملان این حمله شد. سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان تصریح کرد: کمیته انتخاباتی پاکستان (ECP) و بخش قضایی این کشور باید به تمام رخدادهای خشن علیه حزب نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان هوشیار باشد. این حادثه درست در روزی رخ داد که دادگاهی در پاکستان، عمران خان و همسرش را به جرم اختلاس به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم کرد و یک روز قبل از آن نیز دادگاهی، نخست‌وزیر پیشین پاکستان را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.
***
۶ سال حبس برای یکی از حمله‌کنندگان به کنگره آمریکا
بر اساس گزارش‌های مختلف، رالف کلنتانو 56 ساله به جرم پرت کردن یک افسر پلیس از روی لبه بالکن غربی کنگره، در جریان حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، به 78 ماه زندان محکوم شد. بر اساس اسناد دادگاه، کلنتانو و دیگر شورشیان در آن روز توانستند از سد ماموران پلیس بگذرند. او آن روز با بلند کردن یک افسر پلیس کنگره او را از لبه بالکن به پایین پرتاب کرد که روی ماموران پلیسی که در پایین بالکن بودند، افتاد. تیموتی کلی، قاضی دادگاه اظهار کرد اقدامات کلنتانو در روز 6 ژانویه شرم‌آور بوده و حمله به یک مامور پلیس یک اقدام کاملا بزدلانه و حقیر بوده است. این مجرم، سال 2022 در ارتباط با نقش داشتن در حمله به ساختمان کنگره دستگیر و سال گذشته به دلیل جرم‌ها و اتهامات کیفری متعدد از جمله حمله به ماموران پلیس، گناهکار شناخته شد.
***
عقب‌نشینی پنجمین تیپ ارتش رژیم صهیونیستی از غزه
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد پنجمین تیپ این رژیم از نوار غزه خارج شد. طبق این گزارش، این اقدام در چارچوب تصمیم کاهش نیروها در غزه انجام شده است. پیش از این نیز ارتش رژیم صهیونیستی تیپ «۴ کریاتی»،  گردان «۷۱۰۷ مهندسی رزمی» و گردان «۱۳ گولانی» را در پی تلفات سنگین از غزه خارج کرده بود. مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند. این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد. این تجاوزات از هفتم اکتبر تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) ادامه داشت و پس از وقفه یک هفته‌ای روز جمعه اول دسامبر بار دیگر از سر گرفته شد.
***
تصمیم کتائب حزب‌الله عراق در نتیجه تلاش‌های نخست‌وزیر بود
مشاور نخست‌وزیر عراق فاش کرد تصمیم گردان‌های کتائب حزب‌الله این کشور درباره تعلیق عملیات‌هایش علیه اشغالگران آمریکایی در نتیجه تلاش‌های نخست‌وزیر برای جلوگیری از تنش حاصل شد. به گزارش ایسنا، فرهاد علاءالدین، مشاور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی که با خبرگزاری رویترز داشت، فاش کرد: «تصمیم گردان‌های حزب‌الله عراق پس از چند روز تلاش‌های گسترده السودانی برای ممانعت از تشدید تنش از سوی تمام طرف‌های مربوط در داخل و خارج عراق اتخاذ شد». همچنین هشام الرکابی، دیگر مشاور السودانی به نقش دولت عراق در تصمیم کتائب حزب‌الله عراق در تعلیق حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه اشاره کرد. الرکابی با اشاره به اینکه دولت عراق تلاش‌های بسیاری برای آرام کردن تنش‌ها در منطقه به کار گرفت به شبکه الحره گفت: «نخست‌وزیر تلاش‌های پیگیرانه‌ای در داخل و خارج برای حفظ عراق از عواقب تشدید تنش در منطقه انجام داد و این بیانیه کتائب حزب‌الله عراق نخستین نتیجه این تلاش‌ها است. الرکابی به رویترز نیز در همین زمینه گفت: «تصمیم کتائب حزب‌الله برای تعلیق حملات خود به نیروهای آمریکایی پس از چند روز تلاش محمد شیاع السودانی برای توقف تشدید تنش‌ها اتخاذ شد». ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه این گردان‌ها اعلام کرد برای مراعات امور سیاسی دولت عراق، عملیات‌های نظامی و امنیتی خود علیه نیروهای اشغالگر را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

Page Generated in 0/0053 sec