printlogo


کد خبر: 276672تاریخ: 1402/11/12 00:00
مانچینی و عربستان حریف کره‌جنوبی در ضربات پنالتی نشدند
سقوط سعودی

مصاف کره‌جنوبی و عربستان در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا تعریف کاملی از پرهواخواه‌ترین ورزش دنیا بود. همه آنهایی که مسابقات جام ملت‌های آسیا را دنبال می‎‌کنند، به دلایل زیادی انتظار مصاف سبزپوشان عربستانی و سرخ‌پوشان کره‌ای‌ها را می‌کشیدند. این یک رویارویی کلاسیک در آسیا بود که بلافاصله پس از پایان مرحله گروهی یادآور دیدار 2 تیم در فینال جام ملت‌های آسیای 1988 شد. در این بین اقدام محافظه‌کارانه کلینزمن برای فرار از تقابل با ژاپن و رویارویی این مربی با مانچینی بر حساسیت مسابقه افزوده بود. این را هم نباید فراموش کرد که برنده این مسابقه خودش را در فینال مسابقات می‌دید. بازی مطابق انتظار شروع نشد اما در دقایق پایانی نیمه اول و پس از اینکه 2 بار تیرک دروازه کره‌جنوبی با ضربات شاگردان مانچینی لرزید، کره‌جنوبی به خودش آمد و ریتم بازی را به دست گرفت. آنها با پاس‌های در عرض سریع خود بارها تا آستانه گلزنی رفتند اما نیمه اول در نهایت بدون گل تمام شد تا همه در انتظار نیمه دوم بمانند. نیمه دوم توفانی آغاز شد و عربستان با گل بازیکن تعویضی مانچینی فقط یک دقیقه پس از شروع بازی از حریف پیش افتاد. کره‌ تا 20 دقیقه پس از این گل نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد اما رفته رفته آنها بر بازی مسلط شدند و در 20 دقیقه پایانی آنقدر روی دروازه عربستان موقعیت ایجاد کردند که بارها شاهد سر زدن بازیکنان عربستان برای دور کردن بی‌هدف توپ، واکنش‌های احمد الکسار و از نا افتادن بازیکنان مانچینی باشیم. این مقاومت جانانه اما در فاصله یک دقیقه مانده به پایان 10 دقیقه وقت اضافه شکست و کره‌ای‌ها سرانجام روی یکی از ارسال‌های متعددی که در این مسابقه داشتند، به گل تساوی دست یافتند تا جو هواداران کره‌ای حاضر در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی تا مرز دیوانگی برسد.
در وقت‌های اضافی عربستانی‌ها دیگر نای دویدن نداشتند و این شاگردان کلینزمن بودند که چند موقعیت صددرصدی را به دلیل اینکه ساق‌های‌شان پس از بیش از 100 دقیقه دویدن خسته شده بود، از دست دادند. 3-2 موقعیت عربستانی‌ها هم به همین دلیل از دست رفت تا کار به ضربات بی‌رحم پنالتی بکشد. نفس در سینه همه حاضران در استادیوم حبس شده بود و شدت استرس را می‌شد از مکث طولانی سون هیونگ مین که باتجربه‌ترین بازیکن زمین بود، بخوبی تشخیص داد. این ماراتن سرانجام با درخشش دروازه‌بان کره‌ تمام شد تا وقتی کار به پنالتی کره‌ای‌ها کشیده شد، مانچینی یکی از فراموش نشدنی‌ترین لحظات جام را با تصمیم غیرمنتظره خود بسازد و پیش از گل شدن ضربه کره‌ای‌ها و صعود آنها به مرحله یک‌هشتم نهایی، به رختکن برود. این سرمربی ایتالیایی چند دقیقه بعد از اهالی فوتبال عربستان به خاطر این تصمیم عذرخواهی کرد و اقدام خود را به دلیل از دست رفتن کنترلش و تمام شدن بازی توصیف کرد. عربستان از جام ملت‌های آسیایی خداحافظی دراماتیکی داشت و کره‌جنوبی یکی از شیرین‌ترین صعودهایش را در این تورنمنت دیرینه قاره کهن تجربه کرد. 
* واکنش رسمی مانچینی به حرکت عجیب و غیرطبیعی
روبرتو مانچینی می‌گوید حذف از جام ملت‌های آسیا به معنای پایان همکاری او و تیم‌ ملی عربستان نیست. سرمربی ایتالیایی تیم‌ ملی عربستان که پیش از نواخته شدن پنالتی آخر راهی رختکن شد، درباره این حرکتش گفت: من بابت رفتن زودهنگام به رختکن عذرخواهی می‌کنم. یک لحظه کنترلم را از دست دادم و فکر می‌کردم بازی تمام شده است. از شما، بازیکنان و هواداران عذرخواهی می‌کنم. او درباره این دیدار گفت: بازیکنان بهتر از قبل عمل کردند، آنها خیلی پیشرفت کردند. ناراحتم که از دور مسابقات حذف شدیم. در لحظه‌ای مرگبار گل را دریافت کردیم. ما یک بازی بزرگ انجام دادیم و بازیکنان ما خسته بودند و این در فوتبال اتفاق می‌افتد. مانچینی درباره اینکه آیا این حذف به معنای پایان همکاری او با تیم‌ ملی عربستان است، گفت: نخیر! اینگونه نیست. ما سطح خوبی را از خود ارائه کردیم. این شکست به معنای ترک تیم‌ ملی عربستان نیست. ما مسابقات را با ضربات پنالتی که بر اساس شانس و اقبال است، ترک کردیم. من بازیکنان برجسته‌ای دارم و برای آینده کار می‌کنیم. او درباره علت تعوض مرد سال فوتبال آسیا نیز گفت: سالم الدوسری عملکرد خوبی داشت اما خیلی خسته بود و او را تعویض کردم. از بازیکنان به خاطر هر کاری که انجام دادند تشکر می‌کنم، عملکرد آنها بسیار بهتر شده بود. 
* خطر بزرگ بیخ گوش کره؛ یک تیم دواخطاره
صعود کره‌جنوبی به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا یک نکته نگران‌کننده هم برای این تیم داشت. 
اگرچه کره‌جنوبی صعود دلچسبی را تجربه کرد اما تقابل با عربستان نکته نگران‌کننده‌ای هم برای این تیم داشت که «کیم کیونگ هیون» خبرنگار حاضر در دوحه آن را بررسی کرده است. در این بازی «کیم یونگ کئون» و «لی کانگ این» کارت زرد گرفتند. در مجموع 10 بازیکن کره تا اینجا کارت زرد گرفته‌اند. پارک یونگ وو، کیم مین جائه، کی‌جه لی، کیو سونگ چو و سون هیونگ مین در نخستین بازی مرحله گروهی از داور چینی اخطار گرفتند. در بازی دوم هوانگ این بیوم و هیون گیو کارت دریافت کردند. جائه سونگ لی نیز در بازی سوم اخطار گرفت و یانگ کئون کیم و کانگ این لی در مرحله یک‌هشتم نهایی به این جمع اضافه شدند. در این رقابت‌ها اخطارها تا مرحله یک‌چهارم نهایی در نظر گرفته می‌شود. با این حال همه کارت‌ها از مرحله نیمه‌نهایی پاک‌ می‌شود. در نهایت اگر 10 بازیکن در بازی با استرالیا اخطار بگیرند، نمی‌توانند در نیمه‌نهایی شرکت کنند. کره در صورت شکست استرالیا در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف برنده بازی تاجیکستان و اردن می‌رود. 
* صعود نسبتا راحت سامورایی‌های آبی
تیم ملی فوتبال ژاپن با برتری 3 بر یک برابر بحرین به جمع 8 تیم برتر آسیا صعود کرد. ژاپن در هفتمین دیدار دور یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا  به مصاف بحرین رفت و توانست با بردی به ‌نسبت راحت به دور یک‌چهارم نهایی صعود کند و منتظر برنده دیدار ایران و سوریه در آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی باشد. آنها موفق شدند با نتیجه 3 بر یک از سد تیم ‌ملی فوتبال بحرین بگذرند. 
***
فدراسیون فوتبال عربستان علیه حرکت مانچینی
رئیس فدراسیون فوتبال عربستان به انتقاد از رفتار مانچینی در دیدار برابر کره‌جنوبی پرداخت. روبرتو مانچینی، گران‌ترین سرمربی جام، در ثانیه‌های پایانی بازی رفتاری جنجالی از خود نشان داد که با انتقاد زیاد همراه شد. او قبل از پایان ضربات پنالتی، زمین بازی را ترک کرد و در کنار شاگردانش نماند تا به آنها دلداری دهد. یاسر المسحل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان به انتقاد از این رفتار مانچینی پرداخت و گفت: رفتار مانچینی درست نبود.
ما فرصت کافی برای بررسی آنچه رخ داد را داریم. باید دلیل چنین رفتاری فهمیده شود. مانچینی بعد از بازی در رختکن با بازیکنان صحبت کرد و آنها را دلداری داد. او درباره اخراج مانچینی گفت: هنوز زود است درباره این موضوع صحبت شود اما باید بگویم ما از عملکرد فنی تیم راضی هستیم و بازی خوبی را برابر یکی از تیم‌های بزرگ آسیا به نمایش گذاشتیم. ما تا آستانه پیروزی پیش رفتیم اما در آخرین لحظات گل تساوی را دریافت کردیم.

Page Generated in 0/0048 sec