printlogo


کد خبر: 276684تاریخ: 1402/11/12 00:00
رئیس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: بارش‌ها در بهمن بیشتر به صورت برف است که ذوب تدریجی آن وضعیت منابع آبی را بهبود می‌بخشد
تقویت ذخایر برفی کشور
28 استان کشور در روزهای آینده با بارش برف و باران مواجه می‌شوند؛ هلال احمر در حالت آماده‌باش قرار دارد

گروه اجتماعی: با نفوذ چند سامانه بارشی به کشور از ابتدای بهمن تاکنون و بارش برف و باران در اغلب استان‌ها بویژه در غرب، شمال و شمال غرب شاهد بارش برف بوده‌ایم که شدت این بارش‌ها در برخی مناطق حتی به ارتفاع 2 متر نیز رسیده است؟ بارش‌هایی که در هفته نخست بهمن‌ باعث شد در مجموع ۴۲۰ میلیون مترمکعب منابع جدید آبی به سد‌های کشور وارد شود. در حالی که ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا شروع بهمن‌ ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب بود، با بارش‌های یک هفته اخیر، میزان ورودی تجمعی آب به سد‌های کشور در سال آبی جاری تا پایان 7 بهمن‌ به ۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسید. هر چند بارش‌های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال‌ آبی گذشته کاهشی ۳۲ درصدی دارد حال با توجه به ورود سامانه جدید بارشی به کشور و پیش‌بینی بارش‌های مناسب در اغلب استان‌ها امید به بهبود ذخایر آبی و افزوده شدن تراکم برف در ارتفاعات برای بهبود ذخایر آبی بیشتر شده است. پیش‌بینی  بارش‌های فراوانی که سازمان امداد و نجات جمعیت هلال را در حالت آماده‌باش قرار داده است. طبق اظهارات صادق محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در پی وضعیت جوی و صدور هشدار از سوی سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های پیش رو در روزهای آینده، نیروهای هلال‌احمر در آماده‌باش ۱۰۰ درصدی قرار گرفتند. 
در این باره رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره وضعیت بارش‌ها در روزها و هفته‌های آینده همچنین تاثیر بارش‌ها بر منابع آبی با توجه به ورود چند سامانه بارشی در بهمن‌ماه گفت: از آنجا که پاییز کم‌بارشی داشتیم، بنابراین بارش‌های اخیر اگرچه نرمال و مناسب هم باشد ولی جبران کم‌بارشی‌ها را نمی‌کند. نکته قابل توجه این است که طبق پیش‌بینی‌‌ها چون اغلب بارش‌ها به صورت برف در بهمن‌ماه اتفاق می‌افتد، بنابراین باید امیدوار بود که با افزایش ذخایر برفی در ارتفاعات، کمک مناسبی به تامین منابع آبی کشور در تابستان می‌شود.
سحر تاجبخش با اعلام اینکه شرایط بارندگی‌ها در بهمن مناسب بوده است که این پدیده در زمستان بویژه دی و بهمن امری طبیعی است، اظهار داشت: علاوه بر ورود سامانه‌ای که امروز وارد کشور می‌شود، طی روزهای جمعه و شنبه هفته آینده 14 بهمن سامانه جدید دیگری در کشور فعال می‌شود که اغلب استان‌های کشور را دربرمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه هر چند بارش‌های اخیر به دنبال فعال شدن چند سامانه بارشی پی‌درپی حداکثر نرمال بوده است اما نباید نسبت به کم‌بارشی‌هایی که از ابتدای سال داشتیم بی‌توجه ماند، چرا که از اوایل سال تا امروز بارش‌ها در کشور حدود 45 درصد زیرنرمال بوده است ولی چنانچه سامانه‌های بارشی دیگر وارد کشور شود و نزولات جوی به صورت برف باشد، امیدوار‌کننده است. 
به گفته تاجبخش، خاصیت بارش برف این است که ذخیره برف را بیشتر می‌کند و منابع آبی را برای تابستان بهبود می‌بخشد، در چنین شرایطی با توجه به پیش‌بینی‌‌ها از وضعیت جوی کشور با ورود سامانه‌های بارشی به کشور طی 3-2 روز آینده استان‌های سردسیر با بارش برف و کولاک و استان‌های گرمسیر با بارش باران مواجه خواهند شد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه اظهار داشت: جبران کمبود بارش‌ها چنانچه نزولات جوی همچون سال‌های 9۷ و9۸ باشد امکان‌پذیر است، اگرنه همچنان با پدیده کم‌بارشی مواجهیم.
رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه در دی‌ماه بارش آنچنانی برف نداشتیم و بارش‌ها خیلی کم بود، اضافه کرد: با توجه به اینکه ذخایر برف منبع تامین آب در تابستان است،‌ امیدواریم با فعالیت سامانه کنونی و سامانه‌ای که آخر هفته وارد کشور می‌شود، ذخیره برف افزایش یابد تا در تابستان آینده با کمبود آب مواجه نشویم.
تاجبخش با اشاره به اینکه وضعیت بارش‌ها در زمستان نرمال به سمت زیرنرمال است، گفت: در دی‌ماه شرایط بارش‌ها در کشور خیلی بد بود و پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن شرایط تا حدی بهتر شود.
* هشدار کولاک برف و کاهش دما 
با نفوذ سامانه بارشی جدیدی که از امروز وارد کشور می‌شود، اغلب استان‌های کشور طی روزهای آینده با بارش برف و باران مواجه می‌شوند. در این میان سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی کولاک برف و کاهش دما در ۱۹ استان، از بارش قابل ملاحظه برف و باران در مناطقی از ۲۸ استان کشور خبر داد. پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد پنجشنبه 12 بهمن در نوار غربی کشور و از بعدازظهر در مناطقی از قزوین، البرز، تهران، اصفهان، فارس، بوشهر، جنوب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان‌وبلوچستان بارندگی رخ خواهد داد. بارش‌ها در نیمه شمالی کشور به ‌صورت برف و باران و در جنوب و جنوب شرق به‌ شکل باران همراه با رعدوبرق و وزش باد است. گستره بارش‌ها روز جمعه بیشتر مناطق کشور را در برمی‌گیرد. در این روز بارش‌ها در نیمه شرقی اصفهان، یزد و نیمه شمالی کرمان به ‌شکل پراکنده و خفیف و در سایر مناطق کشور قابل ملاحظه است. شنبه هفته آینده بارش‌ها در شرق،‌ جنوب شرق و سواحل دریای خزر ادامه دارد و در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده برف روی می‌دهد. یکشنبه آینده نیز در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور بارش برف و باران می‌بارد. دمای هوا روزهای پنجشنبه و جمعه (امروز و فردا) در نیمه غربی و نوار شمالی و روزهای شنبه و یکشنبه آینده در شرق و جنوب شرق کشور به ‌طور محسوسی کاهش می‌یابد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از شب پنجشنبه تا دوشنبه 16 بهمن در پی وزش باد شدید تا بسیار شدید شمال غربی ارتفاع امواج در مناطق شرقی مرکزی و شرقی خلیج‌فارس در استان بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز در ساحل 1.5 تا 2.5 متر و در فراسواحل بیشتر از 2.5 متر پیش‌بینی می‌شود.
در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.
همچنین اداره هواشناسی استان تهران از گسترش فعالیت سامانه بارشی و در بعضی ساعات بارش برف و باران در سطح استان طی پنجشنبه (امروز) و کاهش محسوس دما از جمعه (فردا) خبر داد. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران اواخر وقت جمعه 13 بهمن با گسترش سامانه بارشی روی استان، آسمانی ابری با مه رقیق، در بعضی ساعات بارش برف و باران در سطح استان و بارش برف و کولاک برف، گاهی مه غلیظ در دامنه‌ها و ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود. همچنین از عصر پنجشنبه تا یکشنبه ۱۵ بهمن در بعضی ساعات وزش باد شدید بویژه در نیمه جنوبی، نواحی غربی و ارتفاعات مورد انتظار است. در روز جمعه کاهش محسوس دما در سطح استان و تا یکشنبه ماندگاری توده هوای سرد و یخبندان سطح زمین در نواحی شمالی پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران پنجشنبه (امروز) ابری، در بعضی ساعت‌ها با وزش باد و بارش باران، گاهی مه رقیق و رگبار برف با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (فردا) ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد و بارش برف، گاهی مه رقیق و رگبار باران، در شب با کاهش ابر با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0063 sec