printlogo


کد خبر: 276749تاریخ: 1402/11/15 00:00
کابینه اسرائیل بعد از نرسیدن به اهداف نظامی‌اش در غزه دچار اختلافات عمیق شده و مقامات امنیتی و نظامی این رژیم گفته‌اند بعد از جنگ استعفا می‌کنند
تبعات شکست

گروه بین‌الملل: بعد از عدم دستیابی ارتش اسرائیل به اهداف خود از جمله آزادی اسرایش، همچنین خلع سلاح و تسلیم حماس و جهاد اسلامی در غزه، اعضای کابینه این رژیم دچار اختلاف نظر شدید شده و برخی اعضای نظامی و امنیتی از استعفای خود بعد از جنگ خبر داده‌اند. 
وبسایت کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نوشت: سران نیروهای امنیتی که قبلا مسؤولیت شکست در شنبه سیاه [7 اکتبر] را پذیرفته بودند، گفته‌اند در زمان مناسب استعفا خواهند کرد. به گفته این شبکه، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، «رونان بار» رئیس شاباک [آژانس امنیت داخلی اسرائیل] و  «آهارون حالیوا» رئیس امان [اطلاعات نظامی] از جمله این مقامات هستند. با این حال تا زمانی که جنگ ادامه دارد، این افراد در مناصب خود باقی خواهند ماند. شکست بی‌سابقه اطلاعاتی اسرائیل در جریان عملیات توفان الاقصی در ۱۵ مهر بسیاری از مقامات این رژیم را تحت فشار قرار داده و حجم وسیعی از انتقادات را متوجه نهادهای نظامی و امنیتی کرده است. 
در این راستا «رونان بار» ۲۴ مهر در پیامی به کارکنان شاباک، موفقیت حماس در روز عملیات توفان الاقصی را به «بدشانسی» مرتبط دانست و گفت: «در مقام ریاست سازمان، مسؤولیت این شکست بر گردن من است. وقت برای انجام تحقیقات وجود دارد اما اکنون وقت جنگ است». نه‌تنها رونان بار، بلکه بسیاری آینده سیاسی نتانیاهو را نیز پایان‌یافته می‌دانند و تنها جنگ غزه توانسته همچنان او را در مسند نگه دارد. خانواده کشته‌شدگان در حمله 7 اکتبر حماس و خانواده اسرای اسرائیلی از باانگیزه‌ترین  افراد برای محاکمه سران نظامی، سیاسی و امنیتی این رژیم به اتهام اهمال‌کاری و شکست اطلاعاتی و نظامی در مقابل حماس هستند. در این راستا ساکنان شهرک «بئیری» در نزدیکی غزه هفته گذشته از شکایت خود علیه ارتش اسرائیل خبر دادند. «زِویکا فوگل» رئیس کمیسیون امنیت داخلی در کنست [پارلمان] اسرائیل در مخالفت با توافق تبادل اسرا، گفت این توافق طبق شروط حماس است. 
اختلافات در میان مقامات اسرائیلی بر سر توافق تبادل اسرا در حالی است که کابینه این رژیم در انتظار واکنش رسمی حماس به مفاد طرح نشست پاریس برای آتش‌بس و تبادل اسرا است، هرچند «اسامه حمدان»، یکی از اعضای ارشد حماس گفته است جنبش مقاومت فلسطین فقط آتش‌بس دائمی را می‌پذیرد. «زویکا فوگل» در این باره در گفت‌و‌گو با کانال ۱۲ اسرائیل، آتش‌بس دائمی را مورد قبول احزاب چپ اسرائیل دانست و گفت: «شروط یحیی سنوار مورد قبول احزاب چپ اسرائیل است». وی افزود: «دلیلی برای توافق نیست. ما طرف قوی‌تر و پیروز هستیم. شروط را ما تعیین می‌‌کنیم... پذیرش شروط سنوار یعنی پایان جنگ». او ضمن مخالفت با درخواست آزادی تعداد زیادی از اسرای فلسطینی گفت: «چه کسی از ما می‌خواهد دوباره دخترش، نوه‌اش یا پسرش به دست کسانی که آزاد می‌شوند، ربوده شود. آینده موجودیت اسرائیل در خطر خواهد بود اگر دشمن را شکست ندهیم». 
پیش‌تر نیز «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی خواستار استعفای نتانیاهو و توقف جنگ و تبادل اسرا جهت آزادی نظامیان اسرائیلی از غزه شده بود. با این حال هنوز نه حماس و نه کابینه نتانیاهو موضع رسمی خود درباره مفاد طرح نشست پاریس را بیان نکرده‌اند، هرچند مقامات رژیم اشغالگر تحت فشار شدید افکار عمومی و خانواده‌های اسرای اسرائیلی نزد حماس هستند. در این راستا شامگاه پنجشنبه (اول فوریه) همزمان با برگزاری جلسه کابینه جنگ برای بررسی طرح پیشنهادی مبادله اسرا، خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر وزارت جنگ دست به تظاهرات زدند و خواستار امضای فوری توافق مبادله اسرا برای آزادی اعضای خانواده خود در غزه شدند. 
مذاکره‌کنندگان اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر یکشنبه هفته گذشته (۸ بهمن) در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد حماس به توافق رسیدند؛ توافقی که با استقبال آمریکا مواجه شد.

Page Generated in 0/0070 sec