printlogo


کد خبر: 276750تاریخ: 1402/11/15 00:00
دور دنیا

7 سال زندان، سومین محکومیت عمران خان در چند روز اخیر
نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان و همسرش بوشرا خان روز شنبه به 7 سال زندان و پرداخت جریمه محکوم شدند. به گزارش رویترز به نقل از رسانه‌های پاکستانی، این حکم توسط دادگاهی تعیین شده که ازدواج آنها در سال ۲۰۱۸ را نقض قانون خوانده است. این سومین حکم علیه نخست‌وزیر پیشین پاکستان در چند روز اخیر و در آستانه انتخابات پنجشنبه گذشته است که او از شرکت در آن منع شده است. خان ۷۱ ساله پیش‌تر به تحمل ۱۰ سال زندان به دلیل افشای اسرار دولتی و ۱۴ سال به همراه همسرش به دلیل فروش غیرقانونی هدایای دولتی محکوم شده است. عمران خان آوریل ۲۰۲۲ به دنبال کسب رای عدم اعتماد از سوی پارلمان پاکستان از نخست‌وزیری برکنار و سپس شهباز شریف،‌ برادر نواز شریف جانشین او شد. دوره نخست‌وزیری شهباز شریف نیز تا زمان استعفای او در ماه اوت ادامه یافت و هم‌اکنون دولت انورالحق کاکار، نخست‌وزیر موقت پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات جدید اداره امور این کشور را برعهده دارد. پیش از این نیز عمران خان به اتهام فساد مالی در یک پرونده دیگر موسوم به «قادر تراست» بازداشت و به ۳ سال حبس محکوم شده بود که با قرار وثیقه آزاد شد. با این حال او همچنان یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران پاکستان محسوب می‌شود.
***
حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در اربیل
گروه مقاومت اسلامی عراق، شنبه ۳ فوریه اعلام کرد پایگاه اشغالگران آمریکایی «حریر» واقع در منطقه کردستان را هدف حمله پهپادی قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و در راستای مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی در عراق و منطقه، پایگاه حریر در اربیل واقع در شمال عراق را با پهپاد هدف قرار داده است و به درهم کوبیدن مواضع دشمن در منطقه ادامه خواهد داد. مقاومت عراق همچنین در نخستین‌ واکنش به تجاوز آمریکا به مناطقی در سوریه و عراق، ۳ پایگاه نظامی آمریکا در عراق و سوریه را هدف قرار داد و اعلام کرد با استفاده از پهپاد و راکت، پایگاه‌های التنف و روستای الخضراء را در کشور سوریه و پایگاه عین‌الاسد را درغرب استان الانبار عراق هدف قرار داده است.
***
واکنش وزارت خارجه به حمله آمریکا علیه مواضع مقاومت
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  روز گذشته به حملات نظامی آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه واکنش نشان داد و این حملات را شدیدا محکوم کرد. ناصر کنعانی این حملات را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد خواند و افزود: افزون بر حمایت تمام عیار آمریکا از 4 ماه حملات بی‌امان و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه غربی، همچنین حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله شب گذشته به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حملات نظامی آمریکا به عراق و سوریه و یمن را صرفا تامین‌کننده اهداف رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت: این‌گونه حملات، دولت آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. وی ضمن هشدار مجدد نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه، تداوم این‌گونه ماجراجویی‌ها را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران مجددا بر مسؤولیت جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیشگیری از حملات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه‌های بحران تأکید می‌کند. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده ریشه تنش و بحران در منطقه، به اشغالگری رژیم اسرائیل و تداوم عملیات نظامی این رژیم در غزه و نسل‌کشی فلسطینی‌ها با حمایت نامحدود آمریکا برمی‌گردد و بازگشت ثبات و امنیت در منطقه جز در سایه تمرکز بر ریشه بحران و علاج آن متصور نیست.
***
امیرعبداللهیان:
رویکرد نظامی آمریکا راه‌حل سیاسی را با مشکل مواجه کرده است
هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در جریان سفر به تهران با  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه با تمرکز بر موضوع یمن گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار تاکید کرد که رویکرد نظامی دولت آمریکا بویژه حملات نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن و قرار دادن مجدد نام انصارالله در فهرست تروریستی ایالات متحده، شرایط را پیچیده‌تر و راه‌حل سیاسی را با مشکل مواجه کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با محکوم کردن تجاوزات اخیر آمریکا به اهدافی در سوریه و عراق، آن را ناشی از تداوم رویکرد اشتباه و ناکام این کشور برای حل‌وفصل مسائل با توسل به زور و نظامی‌گری دانست. امیرعبداللهیان با اشاره به تداوم حمایت کشورمان از برقراری صلح و امنیت پایدار در یمن، تاکید کرد تلاش‌ها در جهت برقراری ثبات و امنیت در سراسر منطقه، به  نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز در ابتدای این دیدار، مراتب تسلیت مجدد خود را به امیرعبداللهیان و خانواده شهدای حادثه تروریستی در حاشیه مراسم سالگرد بزرگداشت شهید سلیمانی در کرمان ابراز داشت. هانس گروندبرگ با تقدیر از موضع و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به ثبات و امنیت در منطقه بویژه یمن، گزارشی از اقدامات سازمان ملل متحد درباره ایجاد صلح و آرامش در یمن و کاهش تنش‌ها در داخل این کشور ارائه کرد و ضرورت حل و فصل ریشه‌ای بحران‌های منطقه با استفاده از ظرفیت‌های درون‌منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد.

Page Generated in 0/0056 sec