printlogo


کد خبر: 276760تاریخ: 1402/11/15 00:00
چرخش بارش‌ها به مناطق شرق کشور؛ بارش برف باعث انسداد برخی راه‌های مواصلاتی شد
موج جدید بارش‌ها از سه‌شنبه

سامانه بارشی جدید که روز گذشته وارد کشور شد، در شرق و شمال شرق کشور فعال شده است و طبق پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها از اواسط هفته دوباره اغلب استان‌های کشور را در بر می‌گیرد. همین حالا هم در پی بارش‌های اخیر نیمی از مساحت کشور سفیدپوش است و بارش‌ها باعث ورود آب مناسب به پشت سدها شده است. طبق گفته کارشناسان محیط‌زیست و شخص وزیر نیرو این بارش‌ها بر منابع آبی و ذخایر برفی کشور اثربخش است. حجم بارش برف طی چند روز گذشته در کشور به گونه‌ای است که هنوز راه خیلی از روستاها مسدود و برخی راه‌های مواصلاتی کشور نیز همچنان بسته است. به دنبال تداوم بارش‌ها روز گذشته نیز برخی جاده‌ها مسدود شد، به طوری که سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا اعلام کرد در برخی محورهای استان‌های کردستان، همدان، کرمانشاه، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان بارش برف و باران گزارش شده است و برف محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر، محور میامی - سبزوار، محور سمنان - دامغان، محور شاهرود - آزادشهر، محور قوچان - درگز و بالعکس، محور اسفراین - بجنورد و بالعکس، محور بجنورد - آشخانه و بالعکس، محور گرمه - چمن‌بید و بالعکس و محور گرمه - میامی، همچنین محورهای مشهد - کلات، مشهد - تربت‌حیدریه، مشهد - نیشابور و فریمان - مشهد را مسدود کرده است. در این میان هر چند گزارش‌ها از کاهش میزان بارش‌ها در سال آبی حکایت دارد اما طبق گفته کارشناسان و پیش‌بینی  هواشناسی چنانچه تا پایان زمستان چند سامانه بارشی پربار همچون سامانه‌های بارش‌های اخیر به کشور وارد شود، می‌توان امیدوار بود از تنش آبی شدید در تابستان عبور می‌کنیم. در این میان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی جدید از روز سه‌شنبه به کشور و افت محسوس دما خبر داد. صادق ضیاییان در تشریح وضعیت جوی استان‌های کشور اظهار کرد: طی روز یکشنبه (امروز) در برخی نقاط غرب و شمال غرب بارش پراکنده برف و وزش باد رخ خواهد داد. 
در روز دوشنبه (فردا) در برخی نقاط شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: روز سه‌شنبه با ورود سامانه جدید بارشی در غرب، شمال غرب، سواحل دریای خزر، برخی مناطق واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور بارش برف باران و وزش باد رخ می‌دهد و همچنین روز چهارشنبه سامانه بارشی در شمال شرق فعالیت خواهد داشت و به تدریج از مرزهای شرقی خارج خواهد شد. همچنین در سایر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود. ضیاییان گفت: طی روز یکشنبه 15 بهمن در نیمه غربی دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شمالی و سه‌شنبه 
(۱۷ بهمن) در شرق و جنوب شرق کشور افت محسوس دما پیش‌بینی  می‌شود. وی یادآوری کرد: با توجه به میزان بارش برف و وزش باد، احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی و شمالی وجود دارد. همچنین طی ۳ روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. وی درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران یکشنبه (امروز) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعت‌ها با افزایش باد گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای منفی ۳ درجه و حداکثر دمای ۵ درجه سانتیگراد و طی دوشنبه (فردا) قسمتی ‌ابری تا  نیمه‌ابری در بعضی ساعت‌ها با افزایش باد گاهی وزش باد شدید و در اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای یک درجه و حداکثر دمای ۷‌ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
همچنین احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: ایران و همه مناطق مجاور آن با تغییر اقلیم دچار تغییراتی شده‌اند، به ‌گونه‌ای که دما بشدت بالای حد نرمال و بارندگی زیر نرمال بوده و تقاضا برای آب در کشور نسبت به گذشته افزایش یافته است. در این شرایط انجام اقدامات بلندمدت و کوتاه‌مدت نیاز است. 
امیدواریم در ادامه سال آبی شرایط به‌گونه‌ای تغییر کند که میزان کم‌آبی کاهش یابد. در حال حاضر با توجه به کمبود جدی آب حتی اگر مقدار بارش در حد نرمال باشد، کمبودهای گذشته را نمی‌تواند جبران کند. با احتمال زیاد سالی را سپری خواهیم کرد که در بسیاری از نقاط با تنش آبی مواجه خواهیم شد.

Page Generated in 0/0044 sec