printlogo


کد خبر: 276777تاریخ: 1402/11/15 00:00
پیروزی تاریخی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان مقابل ژاپن و صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا
حماسه کاملا ایرانی
* قلعه‌نویی: این بازی نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود، جوان‌های ما کار بزرگی کردند/ * گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور با سرمربی و بازیکنان تیم‌ ملی

تیم ملی فوتبال ایران که در نیمه اول نتوانسته بود نمایش خوبی برابر ژاپن داشته باشد در نیمه دوم متحول شد و با نمایشی قابل قبول حریف خود را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در حضور ۳۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه اجوکیشن سیتی دوحه به قضاوت «ما نینگ» از چین به مصاف هم رفتند که این دیدار ۲ بر یک به سود ایران خاتمه یافت. محمد محبی (۵۵) و علیرضا جهانبخش (6+۹۰ - پنالتی) برای ایران و «ماسا موریتا» (۲۸) برای ژاپن گل زدند. تیم ملی فوتبال ژاپن که در این دیدار با پیراهن‌های آبی مقابل سفیدپوشان ایران قرار گرفته بود، دقایق ابتدایی بازی را هجومی آغاز کرد و به دنبال رسیدن به گل برتری بود. در مقابل ملی‌پوشان کشورمان به دنبال آرام کردن بازی بودند تا بتوانند توپ و میدان را در اختیار بگیرند. دقیقه ۱۰ سامان قدوس ضربه کرنری را روی دروازه ژاپن ارسال کرد که در نگاه اول برخورد توپ به دست مدافع حریف را نشان می‌داد که به همین خاطر کمک داور ویدئویی خواستار بازبینی صحنه شد اما پس از چند ثانیه داور دستور به ادامه بازی داد. 2 دقیقه بعد همکاری خوب بازیکنان ایران توپ را به علیرضا جهانبخش رساند که این بازیکن از سمت راست محوطه جریمه توپ را با فاصله کمی از بالای دروازه به بیرون زد. در شرایطی که بازی متعادل پیگیری می‌شد، در دقیقه ۲۰ ژاپنی‌ها برای چند لحظه روی دروازه ایران خیمه زدند و فشار زیادی وارد کردند تا به گل برسند. ضربه کرنری که این تیم هم در ادامه فشارهایش روی دروازه ارسال کرد توسط کنعانی‌زادگان دور شد تا تیم‌ ملی برای چند لحظه توپ را از نزدیکی دروازه‌اش دور کند. دقیقه ۲۸ در شرایطی که تیم‌ ملی ایران باز هم در خط دفاعی آشفته و به‌هم‌ریخته بود، «ماسا موریتا» از این فرصت نهایت استفاده را برد و با جا گذاشتن 4 مدافع ایران ضربه نه چندان محکمی درون محوطه جریمه به توپ زد که پس از برخورد با پای بیرانوند کمانه کرد و درون دروازه قرار گرفت تا آبی‌های سرزمین آفتاب تابان یک بر صفر پیش بیفتند. ملی‌پوشان کشورمان در دقایق پایانی نیمه اول برای لحظاتی روی دروازه حریف فشار وارد و توپ‌هایی را از راست و چپ روی دروازه ارسال کردند اما در نهایت امید ابراهیمی با پاس اشتباه خود فشار را از روی دروازه ژاپن برداشت تا نیمه اول با برتری چشم بادامی‌ها به پایان برسد.
* توفان نیمه دوم
بازیکنان تیم‌ ملی در شروع نیمه دوم عملکرد بهتری نسبت به نیمه اول داشتند و صاحب چند موقعیت هم شدند اما به دلیل تنها بودن سردار آزمون نتوانستند دروازه حریف را با موقعیت خطرناکی مواجه کنند. در یک مورد سردار آزمون می‌توانست دروازه ژاپن را باز کند که در موقعیت آفساید صاحب توپ شد.
* گل تساوی برای ایران
در شرایطی که ملی‌پوشان کشورمان نمایش بهتری در نیمه دوم داشتند، سردار آزمون در دقیقه ۵۵ با پاسی عالی محمد محبی را وارد محوطه جریمه کرد و این بازیکن با دور زدن مدافع ژاپنی به توپ رسید و بدون معطلی ضربه آرامی را به توپ زد که دور از دستان دروازه‌بان ژاپن به گل تساوی تبدیل شد. در دقیقه ۶۴ سردار آزمون با فرار از تله مدافعان ژاپن دروازه را برای بار دوم باز کرد اما داور چینی این گل را به دلیل آفساید نپذیرفت. چند دقیقه بعد هم تیم ایران که تیم برتر این دقایق بود توانست دروازه ژاپن را به طور جدی تهدید کند اما باز هم آفساید اعلام شد. سردار آزمون تلاش زیادی کرد تا دروازه ژاپن را باز کند. تیم ملی ایران در ادامه خوب بودنش در نیمه دوم در دقیقه ۸۳ می‌توانست دروازه ژاپن را باز کند اما ضربه سعید عزت‌اللهی از پشت محوطه جریمه دقیقا به مرکز دروازه ‌زده شد تا گلر حریف به‌راحتی این توپ را مهار کند. با این حال ملی‌پوشان کشورمان در این دقایق تیم برتر میدان بودند. در شرایطی که داور 4 دقیقه وقت اضافه اعلام کرده بود، در دقیقه آخر محمدحسین کنعانی‌زادگان درون محوطه جریمه قصد عبور از مدافع ژاپنی را داشت که با خطا متوقف شد و داور چینی اعلام ضربه پنالتی کرد. این ضربه را علیرضا جهانبخش به گل برتری ایران تبدیل کرد.
* پیروزی برای نخستین بار
تیم ملی فوتبال ایران که در تاریخ جام ملت‌های آسیا نتوانسته بود ژاپن را شکست دهد، با پیروزی برابر این تیم در هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نه تنها به نیمه‌نهایی صعود کرد بلکه برای نخستین بار مردان سرزمین آفتاب تابان را در رقابت‌های جام ملت‌ها شکست داد.
***
گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور با سرمربی و بازیکنان تیم‌ ملی
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با سرمربی و بازیکنان تیم‌ ملی فوتبال از تلاش‌ها و زحمات آنان برای کسب نتایج مطلوب و شاد کردن دل مردم قدردانی کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با امیر قلعه‌‌نویی، سرمربی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان، ضمن شکرگزاری به درگاه الهی برای توفیقات ملی‌پوشان و قدردانی از تلاش‌ها و زحمات وی و همه بازیکنان و دست‌اندرکاران تیم ملی، اظهار امیدواری کرد موفقیت‌های تیم‌ ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در این رقابت‌ها تا قهرمانی ادامه یابد. در این مکالمه تلفنی، قلعه‌نویی سرمربی تیم‌ ملی فوتبال نیز ضمن قدردانی از حمایت‌‌های دولت و شخص رئیس‌جمهور از ملی‌پوشان کشورمان، با بیان اینکه تک‌تک اعضای تیم‌ ملی برای این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها زحمت کشیده‌اند، تداوم و افزایش حمایت‌ها از تیم‌ ملی فوتبال را خواستار شد. در این مکالمه تلفنی مهدی طارمی، بازیکن تیم‌ ملی فوتبال کشورمان نیز در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور، اظهار امیدواری کرد ملی‌پوشان کشورمان بتوانند با تداوم موفقیت‌ها و پیروزی‌ها دل مردم ایران را شاد کنند.
***
قلعه‌نویی: این بازی نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود، جوان‌های ما کار بزرگی کردند
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان گفت: با یک بازی تکنیکی و تاکتیکی توانستیم به برد برسیم. امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پس از پیروزی مقابل ژاپن و صعود به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا پس از پیام وزیر ورزش و خداقوت و تبریک وی به کادر فنی و بازیکنان تیم ملی اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم. لطف خدا و اهل بیت شامل حال فوتبال ایران شد و توانستیم برد خوبی به دست بیاوریم. آسیا باید به این بازی افتخار کند. مردم عزیز ایران به این جوانان شایسته باید افتخار کنند. خودشان باید افتخار کنند که با قلب‌شان بازی کردند. سرمربی تیم‌ ملی گفت: ممنون محبت‌های مردم هستیم. لیاقت مردم خیلی بیشتر از اینهاست. این جوان‌ها به خاطر مردم بازی کردند. با یک بازی تکنیکی و تاکتیکی توانستیم به برد برسیم. از هاشمی و تاج و همه مسؤولان تشکر می‌کنم. مسؤولان نگاه‌شان را به فوتبال و فدراسیون عوض کنند. فوتبال می‌تواند به جامعه نشاط بیاورد. تاج هم خیلی زحمت کشید و در یک ماه گذشته خیلی از مشکلات را برطرف کرد. وی افزود: خدا را شکر می‌کنم که با لطف و عنایتش، باعث شادی ما شد و توانستیم با یک بازی خوب، منطقی، تاکتیکی و تمرکز بالا، بازی را ببریم. آسیا باید به این بازی افتخار کند. فوتبال ایران باید به این بازی و این جوان‌های شایسته‌ای که جانفشانی کردند، افتخار کند. با قلب‌شان و  برای مردم بازی کردند. لیاقت مردم خیلی بیشتر از اینهاست. امروز سربازان وطن نشان دادند انسان‌های بزرگی هستند و فعل خواستن را صرف کردند. امیدوارم از این به بعد نگاه‌ها نسبت به ایران و فوتبال عوض شود. می‌توانیم از فوتبال به عنوان فرصت استفاده کنیم. باید از فدراسیون فوتبال حمایت شود تا بتواند در سطح کلی در فوتبال کشور تاثیرگذار باشد. سرمربی تیم‌ ملی تصریح کرد: این بازی نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود. جوان‌های ما کار بزرگی کردند. به خاطر کیفیت خوبی که داشتند. برنامه داشتیم تا 3 نفر خط هافبک آنها را با توجه به چرخش‌هایی که داشتند، از بازی خارج کنیم. تا قبل از دریافت گل موفق نبودیم ولی نیمه دوم بالاتر از سطح آسیا بازی کردیم. امیدوارم مسؤولان نگاه‌شان به فوتبال عوض شود و کل باشگاه‌ها و فوتبال ایران را حمایت کنند تا بتوانیم مانند قطری‌ها زمین‌ها و استادیوم‌های خوب داشته باشیم. نباید دقیقه 90 سرمربی انتخاب کنند. از همین حالا باید برای تیم امید و جوانان و نوجوانان برنامه‌ریزی داشته باشیم تا این بردها چه در تیم‌های پایه و چه در تیم بزرگسالان تداوم داشته باشد. واقعا نمی‌دانم چه بگویم. دست تک‌تک بچه‌ها را می‌بوسم که کار بزرگی را انجام دادند و خدا را شاکرم.
***
بازتاب پیروزی ایران
کامبک بزرگ 
کنفدراسیون فوتبال آسیا به پیروزی تیم ‌ملی ایران برابر ژاپن واکنش نشان داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از این دیدار به برد تیم ‌ملی ایران واکنش نشان داد و با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: بازگشت (کامبک) تیم ‌ملی ایران کامل شد و پس از سال 9102 به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد. سایت‌های آمریکایی ESPN و بلیچر ریپورت نیز نسبت به برد تاریخی ایران مقابل ژاپن واکنش نشان دادند.
«ببینید صعود چه حسی دارد»؛ این جمله سایت ESPN در واکنش به صعود تاریخی ایران پس از برد 2 بر یک مقابل ژاپن بود. سایت آمریکایی نوشت ایران پس از سال 2019 به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد و توانست ژاپن را شکست دهد. بلیچر ریپورت نیز با اشاره به اینکه ایران دقیقه 6+90 گل پیروزی مقابل ژاپن را به ثمر رساند از صعود ایران و شکست سامورایی‌ها صحبت کرد.
***
بازیکنان تیم‌ ملی بعد از شکست ژاپن چه گفتند؟
روایت بعد از حماسه
بازیکنان تیم‌ ملی فوتبال کشورمان بعد از شکست طلسم ژاپن و پیروزی مقابل تیم‌ملی این کشور، با رویی گشاده
رو در روی خبرنگاران قرار گرفتند و از کار بزرگ‌شان گفتند. نخستین فرد سردار آزمون بود که با چشمانی گریان از کار بزرگ ملی‌پوشان گفت. سردار آزمون، مهاجم تیم‌ ملی ایران که در این دیدار عملکرد تأثیرگذاری از خود به نمایش گذاشت، در پایان این دیدار گفت: افتخار می‌کنم کنار این بچه‌ها بازی می‌کنم. وقتی در بازی مراحل حذفی تیم عقب می‌افتد، برگشت به بازی و پیروز شدن در مسابقه سخت است. این پیروزی را به مردم و بازیکنان تیم تبریک می‌گویم. وی درباره احتمال راهیابی تیم‌ ملی به دیدار نهایی گفت: ما تلاش می‌کنیم به فینال برسیم و همه بچه‌های تیم هم‌قسم شده‌اند که این اتفاق بیفتد.
* جهانبخش: یک خوشحالی به مردم ایران بدهکار بودیم
وینگر تیم‌ ملی فوتبال ایران در پایان بازی با ژاپن گفت: خدا را شکر که توانستم پنالتی را تبدیل به گل کنم و در این شرایط باعث خوشحالی دل مردم ایران شدم. علیرضا جهانبخش پس از این بازی اظهار داشت: تنها کسی که گفت پنالتی را من بزنم، کریم انصاری‌فرد بود. ژاپن تیم بسیار قدرتمندی بود و بازیکنان فعل خواستن را صرف کردند. وی ادامه داد: با اینکه نیمه اول را واگذار کرده بودیم اما خیلی خوب به بازی برگشتیم و با دعای خیر مردم و نکاتی که کادر فنی اعلام کردند، بازی را به سود خود به پایان رساندیم. کاپیتان تیم‌ ملی در پایان خاطرنشان کرد: در زمان پنالتی فشار 85 میلیون ایرانی روی دوش من بود و خدا را شکر می‌کنم که شرمنده آنها نشدم. ما یک خوشحالی به مردم ایران بدهکار بودیم و این پیروزی را به آنها تقدیم می‌کنیم.
* عزت‌اللهی: هم‌قسم شدیم ژاپن را ببریم
سعید عزت‌اللهی پس از پیروزی ایران مقابل ژاپن و صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا - قطر گفت: اول به همه اعضای کادر فنی و بازیکنان خسته نباشید می‌گویم. امروز همه همدل و هم‌‌قسم شدیم تا فعل خواستن را صرف کنیم و ثابت کردیم اگر بخواهیم می‌شود. دست خانواده‌های‌مان را می‌بوسم، مخصوصا در این 2 روز که شرایط واقعا سخت بود. وی گفت: بازی اول مقابل سوریه ۱۲۰ دقیقه بود و بعد از آن هم استرس پنالتی داشتیم. با این حال همه همت کردیم تا در این بازی سربلند شویم. خدا را شکر که این اتفاق افتاد. در این 3 روز باید اول از همه از نظر ذهنی ریکاوری کنیم تا خودمان را برای نیمه‌نهایی آماده کنیم.
* ابراهیمی: در زمین بودم ولی بغض داشتم
هافبک تیم‌ ملی فوتبال ایران می‌گوید بخوبی حس مردم را درک می‌کند. امید ابراهیمی در مصاحبه کوتاه پس از پایان مسابقه حرف‌هایش را اینطور آغاز کرد: فقط می‌گوییم شکر خدا؛ برای اینکه بچه‌ها از جان‌شان مایه گذاشتند. در رختکن صحبت کردیم و گفتیم چیزی برای از دست دادن نداریم. گل اول به ما شوک داد. وی ادامه داد: در نیمه دوم دیدید که ژاپن حتی یک توپ هم نیاورد. مدیون بچه‌ها هستیم و مبارک ایران باشد. با اینکه در زمین بودم، بغضی در گلویم بود. حس مردم را درک می‌کنم. امیدوارم این پیروزی‌ها ادامه‌دار باشد و بتوانیم مردم را خوشحال کنیم.

 


Page Generated in 0/0069 sec