printlogo


کد خبر: 276784تاریخ: 1402/11/16 00:00
بیشتر تیپ‌های ارتش اسرائیل نوار غزه را ترک کرده‌اند و بخش‌های بزرگی از شمال این باریکه شاهد بازگشت فلسطینی‌هاست
بازگشت حماس
قدرت حماس در شهر غزه با عقب‌نشینی صهیونیست‌ها احیا شد

گروه بین‌الملل: برخی تیپ‌ها و گردان‌های ارتش رژیم صهیونیستی بعد از عدم دستیابی به اهداف نظامی خود مبنی بر خلع سلاح کامل حماس و همچنین آزادی اسرا از نوار غزه عقب‌نشینی کردند و به همین دلیل اسرائیلی‌ها از قدرت گرفتن حاکمیتی حماس در نوار غزه نگران هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است تیپ‌های گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مستقر در شمال نوار غزه، به رغم گذشت ۱۲ هفته از آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی علیه این باریکه، از تیپ‌های دیگر درخواست حمایت و کمک نکرده‌اند. بر اساس گزارش الجزیره، در مقابل رژیم صهیونیستی عملیات خود را گسترش داده و فرماندهی جنوب را به لشکر ۹۸ که متشکل از تیپ‌های ۳۵ و ۵۵ چتربازان و همچنین تیپ «عوز» که شامل یگان‌های «دوفدفان»، «ماجلان» و «اگوز» است، واگذار کرده است. طبق گزارش تهیه‌شده توسط «سلام خضر»، فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی تیپ‌های هفتم و پنجم زرهی، «گفعاتی»، «کفیر» و «کریاتی» را در کنار گردان پنجم مستقر کرده است. تمام این نیروها ماموریت مقابله با تیپ خان‌یونس، از برجسته‌ترین تیپ‌های نخبه القسام را بر عهده داشتند؛ نیروهایی که ماهیت، ساختار فرماندهی و سلسله مراتب تصمیم‌گیری‌شان مشخص نیست. عملیات خان‌یونس یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌ها در طول جنگ به حساب می‌آید، زیرا تقریبا تمام عواملی را که ارتش‌های نظامی از آنها می‌ترسند، دربرمی‌گیرد و مساحت کوچکی با جمعیت متراکم دارد. رژیم صهیونیستی از روش‌های سنتی جنگ بویژه تکیه بر پرتاب گلوله‌های نفوذکننده به سنگرها از هوا با هدف رسیدن به عمق تونل‌ها برای ضربه زدن به فرماندهی و کنترل مقاومت استفاده می‌کند. از سوی دیگر، القسام در نبرد خود بر «تشکیلات ترکیبی» تکیه می‌کند که مبتنی بر ادغام نخبگانی است که سطح بالای نظم، عملکرد و برخی اصول نظامی را از ارتش‌های نظامی یاد گرفته‌اند. یکی از این اصول این است که یک سرباز هفته‌ها بدون اینکه وارد درگیری شود، در یک مکان مشخص کمین می‌کند و منتظر انجام یک ماموریت مشخص است که در کمین اردوگاه المغازی اتفاق افتاد که طی آن بیش از ۲۰ افسر و سرباز اسرائیلی هلاک شدند. یگان‌های میدانی نیز وجود دارند که وظیفه درگیری مستقیم، برگزاری رزمایش و پایبندی به انجام عملیات و عقب‌نشینی سریع را بر عهده دارند و از گروه‌های کوچکی از یک تا 4 مبارز تشکیل شده‌اند. القسام همچنین توانایی‌های رزمی خود را توسعه داد و پس از آموزش مبارزانش برای سازگاری با وضعیت کمبود اکسیژن و کاهش منابع نور طبیعی، همزمان با خطرات بالای مقابله با درگیری‌های غیرمتعارف از جمله گاز سمی (گازی که اسرائیل در یکی از تونل‌ها استفاده کرد) وارد درگیری در سطح و زیر زمین شد. در این میان رژیم صهیونیستی نیروهای خود را از ۲ محور اصلی کیسوفیم گسیل کرد تا خان‌یونس را به طور کامل از منطقه مرکزی منزوی کند، خیابان صلاح‌الدین را بست و وارد زمین‌های کشاورزی شد و به خط ساحلی در خیابان الرشید رسید. همزمان با این حمله نیروهای دیگری از جنوب شرق وارد شدند تا با استفاده از خیابان صلاح‌الدین، شرق استان خان‌یونس را از غرب آن جدا کنند تا تلاش مقاومت را ناکام بگذارند اما رژیم صهیونیستی در ارزیابی قدرت حریف اشتباه و به تکنولوژی تکیه کرد و این ۲ اشتباه مرگبار در جنگ‌های شهری است، زیرا ماموریت نیروهای پیاده‌نظام - طبق گفته آمریکایی‌ها -  شناسایی مواضع دشمن و انهدام آنهاست و اگر دشمن بتواند این معادله را خنثی کند، نابودی آن غیرممکن خواهد بود. 
مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و 250 صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند.
* بازگشت ساختار حماس به برخی مناطق غزه
برخی رسانه‌ها به نقل از ساکنان غزه گزارش دادند جنبش حماس پس از عقب‌نشینی بخش اعظم نیروهای صهیونیست از غزه، دوباره در مناطقی در شهر غزه حضور یافته و همچنین افسران پلیس وابسته به خود را مستقر و حقوق برخی کارکنان غیرنظامی در این شهر را طی روزهای اخیر پرداخت کرده است. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد: ظهور مجدد جنبش حماس در شهر غزه، نشان‌دهنده میزان توانایی حماس برای مقاومت و پایداری به ‌رغم جنگ اسرائیل است. اسرائیل از 4 ماه پیش از طریق هوا، دریا و زمین جنگ را در نوار غزه به بهانه نابودی و سرکوب جنبشی به راه انداخته است که از سال ۲۰۰۷ بر نوار غزه حکومت می‌کند. در روزهای اخیر، نیروهای رژیم صهیونیستی حملات خود را به بخش‌های غرب و شمال غرب شهر غزه و مناطقی که گزارش شده است جنبش حماس در آنجا حقوق کارمندان را پرداخت می‌کند، از سر گرفتند. 4‌نفر از ساکنان شهر غزه به آسوشیتدپرس گفتند در روزهای اخیر افسران پلیس با یونیفرم نظامی و لباس شخصی در نزدیکی مقر پلیس و سایر ادارات دولتی از جمله بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین بیمارستان نوار غزه، مستقر شده‌اند. یکی از ساکنان شهر غزه گفت پسرعموی او از یک دفتر موقت حماس که برای توزیع ۲۰۰ دلار بین کارمندان دولت از جمله افسران پلیس و کارکنان شهرداری ایجاد شده بود، پول دریافت کرد. آنها گفتند شاهد بازگشت کارمندان دولت بوده‌اند. این ساکنان همچنین تأکید کردند رژیم صهیونیستی حملات هوایی در نزدیکی این دفاتر موقت انجام داده است. در همین ارتباط یک مقام حماس به آسوشیتدپرس گفت: بازگشت پلیس تلاشی برای برقراری نظم در این شهر ویران شده پس از عقب‌نشینی تعداد زیادی از نیروهای اسرائیلی از شمال غزه در ماه گذشته است. وی افزود: رهبران جنبش حماس دستور دادند نظم در بخش‌هایی از شمال نوار غزه، جایی که نیروهای اسرائیلی از آنجا عقب‌نشینی کرده‌اند، برقرار و از غارت مغازه‌ها و خانه‌هایی که ساکنانش به جنوب غزه رفته‌اند، ممانعت شود.

Page Generated in 0/0055 sec