printlogo


کد خبر: 276785تاریخ: 1402/11/16 00:00
دور دنیا

۵۶۲ کشته و ۲۸۱۵ زخمی آمار اعلامی اسرائیل از تلفات در غزه
ارتش رژیم اسرائیل پس از شکست‌های پی‌درپی در غزه، دیروز یکشنبه چهارم فوریه اعلام کرد از ابتدای عملیات توفان الاقصی تاکنون، ۵۶۲ نظامی صهیونیست کشته و ۲۸۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. از میان نظامیان زخمی،‌ ۱۶۵۸ نفر جراحت جزئی و ۷۲۸ نفر زخم‌‌های متوسط دارند؛ حال ۴۲۹ مجروح هم وخیم است. این گزارش وبگاه اینترنتی وابسته به وزارت جنگ اسرائیل درباره جزئیات تلفات صهیونیست‌ها است. این آمار در حالی از سوی تل‌آویو اعلام می‌شود که بمباران‌های هوایی و حمله زمینی اسرائیل علیه نوار غزه وارد صد‌وبیست‌ویکمین روز خود شده است؛ جنگ منجر به شهادت ۲۷۲۳۸ فلسطینی و مجروح شدن ۶۶۴۵۲ نفر دیگر از آغاز درگیری‌ها شده است. با تداوم حملات جنگنده‌ها و نظامیان اسرائیلی، نیروهای مقاومت فلسطین از جمله گردان‌های القسام مقابله با اشغالگران را در بیش از یک محور در نوار غزه تقویت کرده و همچنان از ارتش اسرائیل تلفات می‌گیرند به‌طوری که محافل رسانه‌ای تل‌آویو می‌گویند آمار تلفات واقعی بسیار بیشتر از تعداد اعلام‌شده است. روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی به نقل از مقام نظامی اسرائیلی، سرهنگ آوی پانوف نوشت: تعداد کشته‌ها و مجروحان در ارتش اسرائیل، بیشتر از تلفات 4 دهه اخیر است؛ نظامیان ارتش اسرائیل بر اثر مواد منفجره استفاده‌شده توسط حماس در میدان نبرد، دست و پای خود را از دست می‌دهند و از ناحیه چشم و صورت آسیب می‌بینند.  
***
پیروزی بایدن در انتخابات ایالت کارولینای جنوبی
جو بایدن در نخستین انتخابات رسمی مقدماتی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی پیروز شد؛ اقدامی که موجب شد جمهوری‌خواهان این ایالت واکنش تندی به آن نشان دهند. به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دور قبلی انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر نیز پیروز شد اما آن انتخابات چندان برای دموکرات‌ها رسمیت نداشت و حامیان رئیس‌جمهور صرفا نام او را در برگه‌های رای ثبت کردند، زیرا خود دموکرات‌ها خواستار این بودند که انتخابات رسمی مقدماتی آنها از ایالت کارولینای جنوبی آغاز شود. طبق گزارش تلویزیون «سی‌ان‌ان»، جو بایدن با کسب ۱۲۶ هزار و ۳۲۱ رای توانست 96.2 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. «ماریان ویلیامسون» نویسنده آمریکایی و «دین فیلیپس» نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا به ترتیب با کسب 2.1 و 1.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 
***
بمباران غزه با ۶۶ هزار تن بمب
دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه، از انداخته شدن ۶۶ هزار تن بمب و مواد منفجره توسط صهیونیست‌ها روی این منطقه تحت محاصره و بر‌جا ماندن حجم گسترده ویرانی در خانه‌ها و اماکن مذهبی و باستانی آن خبر داد. به گزارش ایسنا، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه در این باره اعلام کرد از هفتم اکتبر تاکنون ۳۶۰ هزار واحد مسکونی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی تخریب شده است. طبق نوشته روزنامه القدس‌العربی، در این بیانیه آمده است: طی این مدت ۶۶ هزار تن مواد منفجره روی غزه انداخته شده و این حملات منجر به تخریب ۲۰۰ مکان باستانی و میراث فرهنگی، ۳۹۵ مدرسه و دانشگاه، ۴۴۷ مسجد و ۳ کلیسا شده است. این نهاد اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی این مدت ۲ هزار و ۳۲۵ جنایت در غزه مرتکب شده که به شهادت ۲۷ هزار و ۲۳۸ فلسطینی از جمله ۱۲ هزار کودک، 8 هزار و ۱۹۰ زن، ۳۳۹ تن از کادر پزشکی و درمان، ۴۶ نفر در تیم‌های دفاع مدنی و ۱۲۲ خبرنگار منجر شده است. 
***
تخریب ۳۰ درصد ساختمان‌های غزه
تصاویری که توسط ماهواره‌ها گرفته شده و یک مرکز متعلق به سازمان ملل آنها را تجزیه و تحلیل کرده، نشان می‌دهد 30 درصد از ساختمان‌های نوار غزه به طور کلی یا جزئی در جریان تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به غزه ویران شده است. مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد (UNOSAT) در گزارش خود آورده است که 69147 ساختمان در غزه آسیب دیده که معادل 30 درصد کل ساختمان‌های نوار غزه است. این مرکز افزود: 22131 ساختمان به طور کامل در نوار غزه تخریب شده است، علاوه بر آن 14066 ساختمان دیگر به شدت آسیب دیده و 32950 ساختمان نیز آسیب متوسط دیده است. بر اساس تحلیل‌های ارائه شده توسط این مرکز بین‌المللی، بیشترین خسارت‌های وارد شده به ساختمان‌ها در شهرهای غزه و خان یونس بوده که 10280 ساختمان در غزه و 11894 ساختمان در خان‌یونس است. این تحلیل همچنین نشان می‌دهد حدود 93800 واحد مسکونی در نوار غزه آسیب دیده است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در گزارش چند روز پیش خود اعلام کرد حتی اگر خصومت‌ها در منطقه تحت محاصره غزه فوراً متوقف شود، ممکن است تا سال‌های پایانی قرن جاری میلادی طول بکشد تا اقتصاد این منطقه به شکل پیش از جنگ بازگردد.

Page Generated in 0/0052 sec