printlogo


کد خبر: 276786تاریخ: 1402/11/16 00:00
اخبار

یک میلیون دلار در جیب فدراسیون فوتبال
تیم ملی فوتبال ایران با صعود به جمع 4 تیم پایانی جام ملت‌ها فعلا به جایزه یک میلیون دلاری رسیده است. جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ کم‌کم به روزهای پایانی و حساسش نزدیک می‌شود. چهره ۲ فینالیست این دوره از رقابت‌ها روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مشخص خواهد شد تا در نهایت روز شنبه با برگزاری دیدار نهایی در ورزشگاه لوسیل، قهرمان این دوره از رقابت‌ها مشخص شود. مطابق دوره‌های قبل در این دوره نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا جوایز و پاداش‌هایی را برای تیم‌های برتر مشخص کرده است. بر این اساس مجموع جوایز این تورنمنت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است که بین تیم‌ها توزیع می‌شود. تمام ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها ۲۰۰ هزار دلار در ابتدا دریافت کردند تا برای حضور در این رقابت‌ها آماده شوند و تیم ‌ملی ایران نیز یکی از این تیم‌ها بود که توانست به عنوان سرگروه از گروه C صعود کند و در ادامه با برتری برابر سوریه (در ضربات پنالتی) و ژاپن به جمع 4 تیم پایانی برسد. تیم‌هایی که در دیدار نیمه‌نهایی شکست بخورند و نتوانند به فینال برسند، مبلغ یک میلیون دلار دریافت خواهند کرد. این اتفاقی بود که 4 سال قبل برای ایران در سال ۲۰۱۹ رخ داد و با توجه به اینکه دیدار رده‌بندی نیز وجود ندارد، تیم ‌ملی ایران با شکست در آن دیدار به خانه برگشت. مهم‌ترین جوایز و پاداش این دوره به ۲ تیم راه‌یافته به دیدار نهایی تعلق دارد. بر این اساس قهرمان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ مبلغ 5 میلیون دلار و نایب‌قهرمان ۳ میلیون دلار به دست خواهند آورد. از بین 4 تیم حاضر در نیمه‌نهایی این دوره از رقابت‌ها، ۲ تیم ‌ملی ایران و قطر در دوره قبل نیز توانستند به جمع 4 تیم برتر راه یابند و ۲ تیم ‌ملی اردن و کره‌جنوبی ۲ تیمی بودند که توانستند در این دوره به جمع 4 تیم پایانی برسند.
***
حسرت ۱۴ ساله قطر مقابل ایران
از آخرین برد قطر برابر تیم ‌ملی ایران بیش از ۱۴ سال می‌گذرد. تیم‌ ملی ایران عصر شنبه در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن رفت و با ارائه یک نمایش فوق‌العاده با نتیجه 2 بر یک پیروز شد و اکنون در مرحله نیمه‌نهایی باید به مصاف قطری برود که در ضربات پنالتی ازبکستان را حذف کرد. ایران و قطر چهارشنبه‌‌شب در حالی به مصاف هم می‌روند که تاکنون ۲۴ بازی میان ۲ تیم برگزار شده که ۱۶ برد سهم یوزها بوده، 5 بازی مساوی شده و ۳ پیروزی هم در مقابل نام قطر نمایان است. در این بازی‌ها ۵۷ توپ از خط دروازه ۲ تیم عبور کرده که ۴۱ گل از آن ایران و ۱۶ گل سهم قطر بوده است. بهترین برد ایران در برابر قطر با نتیجه ۶ بر یک در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر در برابر ایران پیروزی ۲ بر صفر سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ بود که مانع صعود مستقیم ایران به جام‌جهانی شد. ۲ تیم در طول تاریخ جام‌ ملت‌های آسیا نیز تاکنون ۲ بار به مصاف هم رفته‌اند که هر ۲ در مرحله گروهی بوده و با برتری ایران به پایان رسیده است. (۲ بر صفر ۱۹۸۸)، (یک بر صفر ۲۰۱۵). علی دایی با ۴ گل و علیرضا واحدی‌نیکبخت با ۳ گل بهترین گلزنان ایرانی در تقابل ۲ تیم هستند و محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با ۲ گل‌ زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم‌ ملی هستند اما نکته قابل توجه آنکه آخرین برد قطر مقابل ایران به سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) و مسابقات چهارجانبه بازمی‌گردد که میزبانی‌اش را بر عهده داشت. این تیم در آن دیدار با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شد و از آن زمان تاکنون ۱۴ سال است موفق به شکست ایران نشده و ۲ برد دیگر قطر برابر یوزهای فوتبال آسیا مربوط به سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ می‌شود؛ حالا باید دید آیا این طلسم طولانی ادامه خواهد داشت؟
***
پاشازاده: تیم ‌ملی شایسته صعود بود
ملی‌پوش پیشین فوتبال ایران می‌گوید تیم‌ ملی عملکرد خوبی مقابل ژاپن داشت و مستحق صعود به مرحله بعد بود. مهدی پاشازاده، بازیکن پیشین تیم ‌ملی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیروزی تیم‌ ملی مقابل ژاپن در جام ملت‌های آسیا، اظهار کرد: قبل از بازی گفته بودم بدون طارمی تیم‌ ملی بهتر بازی می‌کند و اتفاقا همین اتفاق هم افتاد. او ادامه داد: قدوس در این بازی عملکرد بسیار خوبی داشت و در نیمه اول بارها با پاس‌های خود برای سایر بازیکنان ایجاد موقعیت کرد. در نیمه اول خوب بازی کردیم و منطقی دفاع کردیم و شانس گل بیشتری هم داشتیم اما اشتباهات فردی در نیمه اول کار دست‌مان داد و دفاع وسط‌های ما به راحتی عمق دفاع را به حریف دادند و گل بدی خوردیم. به نظرم نسبت به تیم‌هایی که جلوی ما بازی کرده بودند بهتر بازی کردیم. نیمه دوم را خوب شروع کردیم و حتی بهتر از نیمه اول و توانستیم از نقطه ضعف ژاپن یعنی دفاع راست این تیم استفاده کنیم و به گل برسیم. پاشازاده خاطرنشان کرد: هافبک‌های ما روی توپ‌های سوم سوار بودند و توانستند بخوبی مهاجمان را تغذیه کنند. با تمرکز بالا در زمین ظاهر شدیم و نشان دادیم توانایی‌های بالایی داریم. بازیکن سابق تیم‌ ملی درباره رویارویی تیم ‌ملی با قطر در نیمه‌نهایی گفت: درست است قطر میزبان بازی‌هاست اما به اعتقاد من می‌تواند حریف بهتری نسبت به ازبکستان برای تیم ‌ملی باشد. او در پایان درباره اینکه آیا تیم‌ ملی پتانسیل قهرمانی را دارد؟ گفت: امیدوارم برای تیم ‌ملی اتفاقات خوب بیفتد و در نهایت قهرمان شویم.

Page Generated in 0/0056 sec