printlogo


کد خبر: 276796تاریخ: 1402/11/16 00:00
میرهاشم موسوی در پاسخ به «وطن امروز»: سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب، مبنای تحول در تأمین اجتماعی است
از کنترل هزینه‌ها تا پایداری منابع
دولت رئیسی 240 همت بدهی انباشته را تسویه کرد

گروه اجتماعی: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیاد تومانی به بانک رفاه و و تسویه 170 همتی صندوق‌های بازنشستگی گفت: دولت سیزدهم بالغ بر ۲۴۰ همت بدهی انباشته را پرداخت کرده که  این اقدامات در راستای حرکت در مسیر اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب است.
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تبریک دهه فجر، عملکرد این سازمان را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. حرکت سازمان تامین اجتماعی در مسیر اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تحقق قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در این سازمان، تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیاد تومانی به بانک رفاه، پرداخت حقوق و مستمری بدون استقراض از نظام بانکی و خروج 26 هزار کارگاه تولیدی از شرایط تعدیل همراه با رکوردزنی کسب درآمد سالانه به میزان 45 هزار میلیارد تومان، بخشی از اقدامات و دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی بود که میرهاشم موسوی دیروز در نشست خبری به آنها اشاره کرد. 
وی در پاسخ به سوال «وطن امروز» مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در راستای  اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: هر اقدامی که طی 2 سال گذشته در این سازمان انجام شده مسیری است که در راستای تحقق اهداف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری می‌پیماییم، به طوری که با تلاش و اصلاح قوانین تمام چالش‌های حوزه رفاه در سیاست‌های ابلاغی نقطه‌زنی شده است و بنابراین برای تحقق اهداف و اجرای این سیاست‌ها و رفع چالش‌های سازمان، راهکارهای کارشناسانه را به کار گرفتیم تا هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای این سیاست‌ها وجود نداشته باشد.
وی افزود: عمده حرکت‌های اساسی و تحولی در سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر اجرای سیاست‌های ابلاغی، توجه به پایداری منابع بوده که این سازمان دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب کرده است. نمونه آن  کنترل هزینه‌ها، افزایش درآمدها، پوشش بیمه‌ای دانشجویان و کاهش سن صندوق‌های بازنشستگی بوده است، به طوری که طی 2 سال سن صندوق‌ها از حدود 41 سال به 39 سال رسیده است؛ این مساله اصلی پایداری منابع است که مورد توجه قرار گرفته است. 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه پاسخ به سوال «وطن‌امروز» به جلوگیری از انباشت بدهی‌های دولت اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به تحقق اهداف سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی موجب شده است امسال 170 همت دیگر از صندوق‌ها تسویه  شود. 
موسوی خاطرنشان کرد: در بودجه نیز پیش‌بینی‌‌های لازم شده است تا توسعه خدمات برای بازنشستگان که جزو تکالیف این سازمان است، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد به طوری که رقم بیمه تکمیلی آنها افزایش یافته است و 8 هزار بازنشسته از خدمات بیمه تکمیلی با رقم مناسب برخوردار می‌شوند. به هر حال در حوزه فرابخشی متاثر از سیاست‌های ابلاغی امروز توجه ویژه‌ای به ایجاد رفاه برای افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی شده است. موسوی همچنین خاطر نشان کرد: سیاست‌های ابلاغی یک سیاست بخشی نیست. برای تحقق سیاست‌های کلی تامین اجتماعی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، باید حوزه‌های فرابخشی را هم تحت تاثیر قرار بدهیم. در همین راستا باید تقویت نظام چندلایه تامین اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد.
وی در پاسخ به دیگر سوال «وطن امروز» درباره اینکه قانون تبدیل وضعیت ایثارگران تا چه میزان محقق شده است، گفت: این سازمان یکی از موفق‌ترین دستگاه‌هایی است که به این قانون توجه ویژه داشته و آن را بخوبی اجرا کرده است به طوری که از ابتدا همه را مامور کرده‌ایم تمام شرکت‌ها به این موضوع ورود کنند به گونه‌ای که بالغ بر 9 هزار نفر از ایثارگران در تامین اجتماعی تبدیل وضعیت شده‌اند.
* از ابربدهکار به ابرطلبکار کشور تبدیل شده‌ایم
موسوی در ادامه این نشست گفت: در سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای داشتیم و ۴۳ هزار میلیارد تومان حق بیمه دریافت و در ابتدای سال ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز تعهدات به نظام درمانی پرداخت کردیم. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: ما سال آینده قطعا وضعیت بهتری داریم و تنها ۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داریم که نسبت به گذشته ناچیز است. البته از کارفرمایان کشور ۴۷ هزار میلیارد تومان ‌طلب حسابرسی‌شده به صورت حق بیمه داریم. به صورت به‌روزشده ریالی نیز ۹۷ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان و دیگر نهادهای غیردولتی ‌طلب داریم و به عبارتی از ابربدهکار به ابرطلبکار کشور تبدیل شده‌ایم.
موسوی همچنین با اشاره به ناترازی و کسری شدید در صندوق‌ها گفت: 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. پیش از این استقراض بی‌رویه صورت گرفته بود و به جای این، تلاش کردیم بتوانیم با راهبرد درست بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه از بانک رفاه را پرداخت کنیم. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یکی از مولفه‌های موثر در عملکرد صندوق‌های بازنشستگی را ضریب پشتیبانی دانست و توضیح داد: در دهه ۶۰ ضریب پشتیبانی ۱۱ بود که این شاخص در دهه ۹۰ به حدود 6.5 کاهش یافت و در ابتدای دولت سیزدهم  به عدد 4.5 رسید.  موسوی به موضوع افزایش سن بازنشستگی نیز اشاره کرد و افزود: افزایش سن بازنشستگی نیز حالت اختیاری دارد و انگیزه‌ای برای ادامه کار ایجاد می‌کند؛ هرچند اصلاحات ضروری است و باید بیشتر باشد اما باید شرایط واقعی در نظر گرفته شود. وی افزود: ۵۳ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است. متوسط بهره‌مندی در صندوق‌های مختلف ۱۲ تا ۱۴ سال و متوسط در صندوق تامین اجتماعی حدود ۲۲ تا ۲۳ سال است و این موضوع بار مالی بسیاری را برای صندوق ایجاد کرده است. موسوی با تاکید بر اینکه فقدان اصلاحات چالش‌هایی را برای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد کرده است، گفت: نبود اصلاحات نیز صندوق را با مشکل روبه‌رو کرده است. موسوی ادامه داد: سن امید به زندگی پیش از انقلاب ۵۵ سال بود و امروز به ۷۶ سال رسیده است و اخیرا با اجماع حاکمیتی اصلاحات جزئی در سن و سابقه صورت گرفت. اعتقاد دارم این اصلاحات اختیاری است و ممکن است این اقدام تغییر زیادی در صندوق‌ها و مثبت شدن روند نگذارد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به توسعه پوشش بیمه‌ای اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و حدود ۷۳ همت از این محل درآمد بیمه‌ای کسب شد که این میزان معادل 7 سال بیمه شده در دولت قبلی است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۱۰ ماه از سال سپری شده است و حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت کرده‌ایم و ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم، همچنین ۱۰ همت اعتباری موقت برای پرداخت هزینه‌های درمانی از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم. موسوی گفت: دولت ۷۰ همت را از بدهی‌های خود پرداخت کرده است و برای امسال ۷۰ همت در واگذاری‌های صورت گرفته و یکی از بنگاه‌ها که کشتیرانی بود در حال انجام مراحل واگذاری است. دولت سیزدهم ۲۴۰ همت بدهی‌های انباشته شده را پرداخت کرده که این اقدام بی‌سابقه است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، انجام اقدامات اصلاحی در آنها ضرورت دارد، گفت:‌ در حالی که از 3 دهه پیش ضریب پشتیبانی در صندوق‌های بازنشستگی با سرعت بالا کاهش یافته است، باید زودتر از اینها اصلاحات پارامتریک در این صندوق‌ها صورت می‌گرفت.

Page Generated in 0/0055 sec