اعضای شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران درباره «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» را تصویب کردند. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون بودجه شورا در تشریح این لایحه گفت: این لایحه درباره عوارض طرح ترافیک برای سال آینده است که بحثهای مفصلی در کمیسیون انجام شد و تصمیمگیری درباره عدد لایحه بر عهده صحن شوراست. وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد کمیسیون مشترک حملونقل و بودجه شورای شهر تهران، گفته شد ورود و یا تردد وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک منوط به پرداخت عوارض طرح ترافیک است که عوارض تردد وسایل نقلیه مجاز در هر روز برابر حاصلضرب نرخ پایه عوارض به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده طرح و ساعت تردد و ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، یعنی نرخ پایه پیشنهادی ما ۱۰۰ هزار تومان است اما ۳ ضریب دارد. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ضریب ساعت تردد نیز به ساعت اوج صبحگاهی، ساعت اوج عصرگاهی و ساعات غیر اوج تقسیمبندی شده است و ضریب آلایندگی نیز مربوط به نوع معاینه فنی است و این بار برای خودروهای برقی این ضریب صفر در نظر گرفته شده است. آخوندی ادامه داد: فقط دقت کنید که شهرداری ۷۳ هزار تومان پیشنهاد داده بود اما طرح ترافیک اولویت درآمدی برای شهرداری نیست و قرار است این عوارض بازدارنده باشد و با مبلغ ۷۳ هزار تومان عملا شهروند را تشویق میکنیم که با خودروی شخصی وارد شود و اصلا هم بحث درآمدی نداریم. سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران نیز با تأیید جزئیات این لایحه گفت: بررسی خوبی صورت گرفته و همین لایحه به رای گذاشته میشود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این لایحه درباره معاینه فنی غیر از تهران گفت: باید معاونت حملونقل شهرداری تهران با وزارت کشور همفکری کند تا این مشکل حل شود، چرا که ما میدانیم در همین اطراف تهران مراکز معاینه فنی وجود دارد که شنیدهام خیلی راحت و بدون معاینه فنی برگه معاینه فنی میدهند که در تهران هم تردد میکنند اما در تهران باید ضوابط خاص بگذارند و روی این مساله باید فکر شود. محسن بیات، معاون حقوقی معاونت حملونقل شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش نرخ طرح ترافیک بر اساس نرخ تورم سالانه اعلامی است، گفت: شهرداری تهران پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی به مبلغ ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان را داد، البته بازدارندگی ورود به محدوده طرح ترافیک بسیار مهم است اما با لحاظ کردن نرخ ۱۰۰ هزار تومانی، ماکزیمم نرخ عوارض ۱۸۰ هزار تومان میشود؛ یعنی اگر رانندهای در پیک تردد کند و معاینه فنی عادی داشته باشد نهایتا نرخ عوارض ۱۸۰ هزار تومان میشود. اعضای شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران درباره «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» را تصویب کردند. به عبارت دیگر، لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» با حداکثر آرای اعضای شورا با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان تصویب شد.