printlogo


کد خبر: 276919تاریخ: 1402/11/23 00:00
دور دنیا

اعلام نتایج نهایی انتخابات پاکستان
شگفتی‌سازی حامیان عمران‌ خان
کمیسیون انتخابات پاکستان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.  به گزارش ایسنا، کمیسیون انتخابات پاکستان روز یکشنبه با گذشت 3‌روز از انتخابات، نتایج نهایی انتخابات سراسری ۸ فوریه را اعلام کرد که براساس آن نامزدهایی که عمدتاً با حزب سیاسی عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی مرتبط هستند، بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند. گفته شده نامزدهای مستقل وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان، با کسب ۱۰۲ کرسی از ۲۶۵ کرسی، انتظارات را زیر پا گذاشتند. بر اساس گزارش جئو، مستقل‌ها ۱۰۲ کرسی به دست آوردند و پس از آن حزب مسلم لیگ شاخه نواز (PML-N) ۷۳ کرسی و حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری ۵۴ کرسی را کسب کردند. برای نخستین بار در تاریخ سیاسی پاکستان، نمایندگان مستقل (اکثریت حامی عمران خان) توانسته‌اند بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند اما تشکیل دولت از سوی آنها بعید به نظر می‌رسد.  طبق قانون انتخابات پاکستان، اگر هیچ حزبی اکثریت (نیم‌+‌یک) آرای رأی‌دهندگان را نتواند از آن خود کند، حزب پیروز (با بیشترین کرسی) باید اقدام به ائتلاف‌سازی کند. بسیاری بر این باورند نواز شریف که برخی می‌گویند از حمایت ارتش پاکستان برخوردار است، تلاش کرده ائتلاف شکل دهد و نخست‌وزیر شود.  انتخابات در 2 حوزه انتخابیه به ترتیب به دلیل فوت یک نامزد و ناقص بودن رای‌گیری دیرتر برگزار می‌شود. یک حزب برای تشکیل دولت با اکثریت ساده به ۱۶۹ کرسی در مجلس ملی ۳۳۶ عضوی نیاز دارد. 
عمران خان، نخست‌وزیر پیشین در زندان است و حزب او به نام «تحریک عدالت و انصاف» از شرکت در انتخابات منع شده بود. از این رو، نامزدهای این حزب به عنوان افراد مستقل در انتخابات سراسری شرکت کردند. عمران خان و نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان هر 2 روز جمعه در این انتخابات اعلام پیروزی کردند. در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه پاکستان ۲۶۵ کرسی از مجموع ۲۶۶ کرسی در معرض رقابت قرار گرفتند. یک حزب سیاسی برای کسب اکثریت نسبی در پارلمان نیازمند ۱۳۳ کرسی است. پنجشنبه گذشته ۱۲۸ میلیون پاکستانی پای صندوق‌های رای رفتند تا دولت بعدی کشورشان را برای 5 سال آتی و همچنین مجلس قانونگذاری 4 ایالت کشورشان انتخاب کنند. 
به گزارش رسانه‌ پاکستانی داون، عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و دیگر سیاستمداران سرشناسی که در زندان به سر می‌برند، به صورت  پستی در انتخابات شرکت کردند.  پاکستان یک دموکراسی پارلمانی است و رأی‌گیری برای کرسی‌های مجلس قانونگذاری فدرال به نام «مجلس ملی» و 4 مجلس قانونگذاری استانی یا ایالتی انجام می‌شود. مجلس ملی پاکستان از ۳۳۶ کرسی تشکیل شده است. ۲۶۶ کرسی از طریق رای‌گیری مستقیم در روز انتخابات مشخص می‌شود، در حالی که ۷۰ کرسی اختصاصی - ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی برای غیرمسلمانان - بر اساس قدرت هر حزب در مجلس اختصاص داده شده است.  پس از تشکیل مجلس ملی، رای‌گیری پارلمانی برای انتخاب رئیس مجلس برگزار می‌شود که نخست‌وزیر می‌شود. یک نامزد موفق باید اکثریت ساده را در مجلس به دست آورد، یعنی حمایت حداقل ۱۶۹ عضو. هنگامی که یک نامزد نخست‌وزیری در مجلس ملی رأی آورد، به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد می‌کند. نخست‌وزیر جدید وزرای کابینه را انتخاب می‌کند که دولت فدرال را تشکیل می‌دهند. روند مشابهی در سطح ایالتی برای انتخاب سروزیر و یک دولت محلی دنبال می‌شود. 
***
خودزنی دوباره رژیم صهیونیستی ۲ اسیر کشته شدند
گردان‌های القسام از کشته شدن ۲ اسیر صهیونیست در حملات این رژیم خبر داد. به گزارش الجزیره، گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد در ۹۶ ساعت گذشته در نتیجه بمباران مداوم رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۲ اسیر صهیونیست کشته و ۸ اسیر دیگر به شدت مجروح شدند. القسام اعلام کرد در سایه نبود امکانات درمانی، مسؤولیت حیات و زندگی اسرا برعهده رژیم صهیونیستی است. پیش از این نیز چندین اسیر صهیونیست در جریان حملات این رژیم کشته شدند. اخیرا روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به آنچه اطلاعات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، نوشت: چند تن از افرادی که پیش از این گمان می‌رفت در غزه اسیر باشند، اکنون تایید شده که در همان هفتم اکتبر کشته شده‌اند. مقامات رژیم صهیونیستی نتیجه‌گیری کرده‌اند از ۱۳۶ اسیری که انتظار می‌رفته در نوار غزه باشند، دست‌کم ۳۲ نفر کشته شده‌اند. 4 مقام صهیونیستی که با روزنامه نیویورک تایمز گفت‌وگو کرده‌اند، ضمن اعلام این خبر، افزودند رژیم صهیونیستی به خانواده‌های این ۳۲ نفر اطلاع‌رسانی کرده است. 
***
اسناد ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دست هکرها افتاد
یک گروه هکری بحرینی عصر یکشنبه از هک آرشیو اسناد محرمانه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خبر داد. به گزارش ایسنا، گروه هکری بحرینی «فریق الطوفان» دیروز در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد آرشیو اسناد ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را هک کرده و به صدها سند مهم دست یافته است. اسنادی که به دست این گروه هکری بحرینی افتاده است شامل صدها تصاویر از داخل پایگاه آمریکا و نقشه‌های تفصیلی آن در منطقه «الجفیر» در نزدیکی منامه است. در بیانیه این تیم هکری آمده است این عملیات در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت در فلسطین، یمن، لبنان و عراق انجام شد. فریق الطوفان همچنین اعلام کرد بخشی از اسناد به دست آمده را در اختیار گروه‌های مقاومت عراق، یمن، بحرین و لبنان قرار می‌دهد. مقر فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا در بحرین قرار دارد. 

Page Generated in 0/0057 sec