printlogo


کد خبر: 276935تاریخ: 1402/11/23 00:00
اخبار

الزام تبدیل همه مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تا پایان سال
رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تا پایان سال باید تمام مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شود. سید امیر سیاح در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن با تاکید بر اینکه تا پایان سال باید تمام مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شود، اظهار کرد: تا امروز بیش از 20 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است. وی با اشاره به ضرورت‌ تسریع روند تبدیل مجوزها ادامه داد: بر اساس قانون تا پایان امسال باید تمام مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شود. رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد با بیان اینکه زیرساخت‌های فنی در بسیاری از دستگاه‌ها برای تبدیل مجوزها آماده شده است، گفت: از سال آینده هویت فعالان اقتصادی با شناسه یکتا شناخته می‌شود.
***
‌طرح فروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار منتفی شد
معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت گفت: یکی از شیوه‌های ما برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان، عرضه خودرو با قیمت 5 درصد زیر نرخ بازار بود تا از محل درآمد حاصل از آن، خودروسازان بخشی از مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند اما‌ این طرح اثر منفی بر بازار گذاشت، بنابراین مسکوت ماند. منوچهر منطقی درباره ابزارهای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان اظهار داشت: برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان چند راه‌حل مطرح است که یکی از این راهکارها، تجدید ارزیابی دارایی‌ها‌ و به عبارتی به‌روزرسانی دارایی‌های خودروسازان است. وی اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان، افزایش سطح منابع مالی خودروسازان از طریق شورای پول و اعتبار است. معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهکار بعدی نیز واقعی‌کردن قیمت خودروها و به عبارتی به‌روز کردن قیمت خودروها توسط شورای رقابت است. معاون وزیر صمت همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مانند گذشته عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به صورت یکپارچه انجام نمی‌شود؟ اظهار کرد: ‌یکی از اهداف سامانه یکپارچه، جلوگیری از تلاطمات بازار بود، در حال حاضر شرایط بازار خودرو مناسب‌تر شده است، بنابراین‌ سامانه یکپارچه در حال حاضر بیشتر نقش نظارتی دارد. اخیرا شورای پول و اعتبار با درخواست عباس علی‌آبادی، وزیر صمت مبنی بر افزایش سقف اعتبارات ایران خودرو و سایپا به ۱۵ هزار میلیارد تومان (5 هزار میلیارد تومان سایپا و 10 هزار میلیارد تومان ایران خودرو) حداکثر تا پایان شهریور‌ ۱۴۰۳ موافقت کرد.
***
وزارت صمت: قیمت کارخانه‌ای خودرو تغییر نمی‌کند
وزارت صمت درباره پاسخ معاون این وزارتخانه در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: منظور از این پاسخ روند افزایش قیمت خودرو در بازار است نه قیمت کارخانه‌ای خودرو. وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره پاسخ «خیر!» منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت به پرسش پایانی مجری در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده، در توضیحاتی اعلام کرد: این پاسخ ناظر بر مقدمات و اظهارات قبلی معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت از ابتدا تا انتهای برنامه بوده و توضیحات تکمیلی ایشان مغفول واقع شده است. در این توضیحات بیان شده که منظور، روند افزایش قیمت خودرو در بازار است نه قیمت کارخانه‌ای خودرو، چرا که قیمت خودرو در بازار تابع عواملی نظیر افزایش تورم در سال آینده، پیش‌بینی روند افزایش نرخ ارز در پی وقوع اتفاقات اخیر که باعث افزایش میانگین ۸۰۰ تومانی نرخ ارز شده، است. رشد نقدینگی، میزان منابع ارزی قابل تخصیص از سوی بانک مرکزی به حوزه خودرو و اخبار تحولات منطقه است که در صورت عدم کنترل، این موارد بر بازار خودرو تأثیر خواهد گذاشت. باید توجه داشت که میزان تولید خودرو در کشور در ماه‌های پایانی سال در وضعیت مطلوبی قرار دارد و این مسیر برای تقویت عرضه در بازار به‌ صورت مستمر تحت نظارت و پایش قرار دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تدابیر ویژه دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار و معیشت، اهتمام خود را نسبت به کنترل قیمت خودرو و رفاه حال مردم به کار بسته و افزایش داده است. بدون شک، روندهای قیمت هر کالا یا خدمت در بازار از متغیرهای اصلی اقتصادی نظیر آنچه پیش‌تر ذکر شده اثر می‌پذیرد که در فرصت بسیار کوتاه برنامه زنده قابل تحلیل و بررسی نیستند اما انتظارات کاهشی یا افزایش در قیمت هر کالا، ناشی از عوامل دیگری می‌تواند باشد که نباید صرفاً بر اساس یک پاسخ مختصر که در زمان بسیار کوتاه مطرح شده تحلیل شوند.

Page Generated in 0/0061 sec