printlogo


کد خبر: 276966تاریخ: 1402/11/24 00:00
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون:
سامانه رفاه پس از ۲ سال به‌روز شد

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از به‌روزرسانی سامانه رفاه ایرانیان و اطلاعات خانوارها پس از ۲ سال خبر داد و گفت: شناسنامه اقتصادی خانوارها به‌روز شده و دقت بالای «وسع‌سنجی»، اعتراضاتی که در حوزه دهک‌بندی مطرح بود را بشدت کاهش داده است. علیرضا محمدی درباره ثبت اطلاعات جدید خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان، اظهار کرد: داده‌هایی که به‌تازگی در سامانه حمایت به‌روز شده، مربوط به آخرین داده‌های دریافتی در حوزه «وسع‌سنجی» از دستگاه‌های مختلف مانند ثبت احوال، خزانه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی دریافت و آن را در پایگاه رفاه ایرانیان اعمال کردیم. وی خاطرنشان کرد: برخی تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از هزینه‌های خانوار (به جز دارایی) هزینه‌های مستمر در طول سال هستند. اگر هزینه‌های مستمر خانوار را که گاهی به دلیل بیماری، دریافت وام، تعویض خانه و ازدواج در یک بازه زمانی از نظر مالی دچار نوسان می‌شود، حساب کنیم، ممکن است دهک به شکل غیرنرمال بالا برود؛ به همین دلیل داده‌های مربوط به ۳ سال متوالی در آزمون وسع استفاده شده است. رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم‌اکنون این اطلاعات را در سامانه حمایت لحاظ کرده‌ایم تا دقت لازم صورت گیرد و هزینه‌های مستمر مشخص شود. این داده‌های هزینه مستمر خانوارها از بانک مرکزی دریافت شده است.

دهک‌بندی خانوارها دی‌ماه به‌روز شد
محمدی تأکید کرد: بسیاری از دستگاه‌ها بر اساس قانون برنامه ششم باید سالانه ۲ بار داده‌های ثبتی، قابل اتکا و متقن خود را به پایگاه رفاه ایرانیان تحویل دهند. بر اساس ماده ۲۹ برنامه ششم، تمام دستگاه‌های اجرایی کشور مانند ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، دارایی، صندوق‌ها، خزانه و سازمان استخدامی موظف هستند داده‌های خانوارها را در حوزه اقتصادی و رفاهی ارسال کنند.
وی با بیان اینکه همکاری دستگاه‌ها در ماه‌ و سال‌های گذشته خوب بوده است، تصریح کرد: بر اساس داده‌های دریافتی از دستگاه‌ها، دهک‌بندی خانوارها را اواخر دی‌ماه سال جاری به‌روز کردیم. حدود ۲ سال بود که داده‌هایی از دستگاه‌ها دریافت می‌شد اما اعمال نشده بود. هرگونه تغییر رفتار مالی خانوار می‌تواند باعث جابه‌جایی آنها در دهک‌ها شود.
به‌روزرسانی هر ۶ ماه یک بار در دستور کار است
محمدی گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر دهک فرد الان ۶ است، به این معنا نیست که ادامه‌دار باشد و در به‌روزرسانی۶ ماه بعد ممکن است دچار تغییر شود. خواسته ما این است که داده‌های این پایگاه هر ۶ ماه یک بار به روز شود. اگر این اتفاق رخ دهد و شناسنامه اقتصادی افراد به‌روز شود، می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های رفاهی جامعه نیز کمک‌کننده باشد.
وی تصریح کرد: استفاده‌های متعددی از سامانه رفاه ایرانیان انجام می‌شود که تنها یکی از آنها یارانه نقدی است. این پایگاه می‌تواند در حوزه‌های مختلف کمک حال دستگاه‌های مختلف باشد و در نهایت فرآیندها را طوری پیش ببرد که منابع و خدمات به گروه هدف اصابت کند.
۸۰ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون با بیان اینکه اکنون حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه به‌روزرسانی داده‌ها ۲۰ دی‌ماه انجام شده و تاکنون اعتراضی شکل نگرفته، نشان می‌دهد وسع‌سنجی جدید دقت لازم را داشت و اعتراض مردم به دهک‌بندی نیز پاسخ داده شده است. پس از اعمال داده‌ها، مشکل ۸۰۰-۷۰۰ هزار نفری که برای پیگیری یارانه و نوع دهک مراجعه می‌کردند برطرف شد.
دقت «وسع‌سنجی» افزایش یافته است
محمدی تأکید کرد: دسته‌ای از خانوارها در دهک یک تا ۳ هستند و درآمد پایینی دارند که در ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. در گروه دیگر دهک‌های ۴ تا ۹ قرار دارند که یارانه دریافتی آنها ۳۰۰ هزار تومان است. در به‌روزرسانی‌ای که انجام شده، برخی افراد در دهک‌ها جابه‌جا شدند اما در مبلغ یارانه‌شان هیچ تغییری حاصل نشده است. ۶۰ هزار نفر نیز به عنوان مشمولان جدید به یارانه‌بگیران پیوستند و ۶۰ هزار نفر نیز غیرمشمول شدند.
وی درباره صدک‌بندی خانوار گفت: هر دهک به ۱۰ قسمت (صدک) مساوی تقسیم و مشخص می‌شود که درآمد فرد در صدک چندم است؛ این کار دقت در وسع‌سنجی را بسیار بالاتر می‌برد. به‌روزرسانی داده‌ها یک تکلیف قانونی برای وزارت تعاون است و این به‌روزرسانی در جابه‌جایی صدک‌ها و دهک‌ها تأثیر دارد و امیدواریم بر این‌ اساس به عدالت اجتماعی که دنبال آن هستیم نزدیک شویم.
 

Page Generated in 0/0047 sec