printlogo


کد خبر: 276968تاریخ: 1402/11/24 00:00
رئیس‌جمهور: پس از لغو روادید با ۳۳ کشور آمار ورود گردشگران به کشور در سال جاری رشد ۵۰ درصدی یافت
ایران‌شناسی پادزهر ایران‌هراسی

گروه اجتماعی: جاذبه‌های کم‌نظیر و ظرفیت‌های فراوان ایران در بخش گردشگری موجب شده است گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن آثار کهن، اماکن مذهبی، جزایر و سواحل زیبا، بناهای تاریخی، جنگل، کویر، دریا و آشنایی با خرده‌فرهنگ‌ها همچنین تجربه آب و هوای ۴ فصل به کشورمان سفر کنند؛ سفرهایی که طبق اظهارات رئیس‌جمهور آمار ورود گردشگران به کشور طی سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که از منظر جاذبه‌های گردشگری ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا به شمار می‌رود. آمارها حاکی است طی ۱۰ ماه گذشته ۵ میلیون گردشگر با انگیزه‌های مختلف توریستی، تجارت، درمان و زیارت به ایران سفر کرده‌اند. ۲ میلیون از این تعداد از حوزه خاورمیانه بوده‌اند که نسبت به مدت مشابه گذشته حدود ۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد. این سفرها بیشتر از کشورهای بحرین، کویت، عراق و عربستان بوده است. همچنین بیش از یک میلیون نفر نیز از کشورهای عضو اکو (تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و افغانستان) با رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ایران آمده‌اند و مابقی نیز از دیگر کشورهای جهان و از قاره‌های مختلف به قصد گردشگری به ایران سفر کرده‌اند که طبق نظر کارشناسان، افزایش میزان سفرهای گردشگری در دوران پساکرونا بیشتر به دلیل لغو روادید با ۳۳ کشور دنیا بوده است.

رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: برخی بهانه می‌آورند و می‌گویند اگر بخواهیم گردشگری فعال شود باید نسبت به یکسری اصول و مبانی تجدیدنظر کنیم، این حرف نادرستی است. با حفظ اصول امروز جاذبه‌ها در ایران اسلامی به میزانی هست که بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در «هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته» گفت: موضوع گردشگری یکی از بحث‌های مهم در حوزه اقتصادی است و شتاب‌دهنده اقتصاد کشورها است. اینکه دولت‌ها نسبت به توسعه و فعال شدن گردشگری در کشورهای‌شان بسیار تاکید دارند برای این است که گردشگری هم پیشران اقتصادی و هم شتاب‌دهنده اقتصادی است. بنابراین توجه به گردشگری امروز به عنوان یکی از حوزه‌های اقتصادی مطرح است و به عنوان اقتصاد گردشگری از آن بحث می‌شود. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای تمدنی کهن و میراثی گرانقدر است، خاطرنشان کرد: طبیعت ۴ فصل زیبای ایران هم ظرفیت بسیاری است که کشور دارد. گردشگری طبیعی، گردشگری فرهنگی، نگاه به این تمدن کهن و آثار تمدنی و میراث گرانقدر بسیار حائز اهمیت است.
رئیس‌جمهور گفت: امروز بسیاری در دنیا هستند که مایلند از کشور ما و هم طبیعت زیبا و هم آثار تمدنی ایران اسلامی دیدن کنند، لیکن دشمنان با ایران‌هراسی به دنبال آن هستند که مردم دنیا را با این علاقه‌ای که برای آمدن به ایران دارند منصرف کنند.
وی با اشاره به لغو روادید با ۳۳ کشور، تصریح کرد: کار مدیران و مسؤولان در حوزه‌های دولت و وزرا این است که حضور گردشگران را در کشور تسهیل و آسان کنند. یکی از گام‌هایی که در دولت برداشته شده لغو روادید بوده که اخیرا نسبت به انجام آن با ۳۳ کشور اقدام شد و آقای وزیر گردشگری هم اشاره کردند که این زمینه بسیار خوبی را برای حضور گردشگران در کشور فراهم می‌کند.
رئیس‌جمهور گفت: کسی که به ایران می‌آید از لحظه ورود که در فرودگاه آغاز می‌شود تا محل اسکان و محل‌هایی که مورد نظر او برای گردش و سر زدن به مناطق و مراکز مختلف است، باید بسیار آسان رفت‌وآمد کند و مانعی وجود نداشته باشد تا با آرامش به کشورش بازگردد و وقتی به کشورش بازگشت، بگوید «بسیار به ما خوش گذشت و توانستیم به همه اهداف خودمان در گردشگری برسیم»؛ این بهترین مُبلغ برای صنعت گردشگری است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: نسبت به انجام کارهای ستادی و اجرایی برای تسهیل گردشگری، وزارتخانه‌، دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید اقدام کنند. بسیار اهمیت دارد که با گردشگر چگونه برخورد شود و گردشگر احساس آرامش کند و احساس کند به اهداف خود رسیده و توانسته از فرصتی که داشته به خوبی استفاده کند.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه سال جاری بیش از ۵۰ درصد افزایش گردشگر داشتیم، گفت: معلوم می‌شود که کرونا یک مانع جدی بوده است ولی نه فقط برای ما، بلکه برای همه کشورها. دوستان از فرصت خطر شیوع کرونا استفاده کرده و فضا را برای حضور گردشگران آماده کردند. همچنین با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مشوق‌هایی برای بخش‌های گردشگری در نظر گرفتند که برای این امر، ۲۰ مصوبه در هیأت دولت وجود دارد. من با قرار دادن مشوق‌های بیشتر در این رابطه موافق هستم. وی با بیان اینکه در کنار گردشگری فرهنگی و طبیعی، گردشگری سلامت هم داریم، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی حرف اول را در منطقه می‌زند؛ در دنیا جزو کشورهایی هستیم که در زمینه محصولات و تجهیزات پزشکی حرفی برای گفتن دارد. رئیس‌جمهور  با بیان اینکه ۲۷۷ مرکز درمانی در کشور آماده پذیرش گردشگر سلامت است، ادامه داد: امروز بیشتر کشورهای منطقه ترجیح می‌دهند به جای اینکه برای معالجه به اروپا بروند به ایران بیایند، چرا که احساس آنها این است که کار درمان در ایران ارزان‌تر، سهل‌تر و موثرتر است. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری ضروری است، گفت: از استانداران می‌خواهم برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری فعال‌تر عمل کنند، چرا که همه استان‌های ما زمینه گردشگری دارند، از همه استانداران، وزیران و سازمان‌ها می‌خواهم به حوزه گردشگری به عنوان حوزه اقتصاد پیشران و شتاب‌دهنده دیگر حوزه‌های اقتصادی اهمیت بدهند. 
رئیسی در ادامه درباره گردشگری زیارت گفت: مرقد نورانی حضرت رضا (ع) و امامزادگان پیوست مهاجرت موسی‌بن‌ الرضا(ع) به ایران و مراکز اینگونه مربوط به حوزه گردشگری زیارت است، بنابراین مساله گردشگری زیارت بسیار اهمیت دارد. وی با بیان اینکه بخشی از زائران حضرت رضا(ع) مشتاقان ایشان در کشورها مسلمان و سایر کشورها هستند، یادآور شد: این رویکرد نشان می‌دهد گردشگری زیارت از مواردی است که به رغم اینکه فعال است ولی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به جذب سرمایه توسط سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری، اظهار داشت: باید وزارتخانه مربوطه، استانداران و همه فعالان در حوزه گردشگری تلاش و سرمایه‌گذاران احساس کنند سرمایه و سودش تضمین شده است و این سرمایه‌گذاری برای او سودآور است. وی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون وی در این حوزه خواست ضمن جلسه با وزارتخانه‌های مختلف و دستگاه‌های مربوط، نسبت به رفع مشکلات و برخی ناهماهنگی‌های حوزه گردشگری اقدام کنند و در ادامه گفت: در این حوزه باید به نحوی عمل شود که گردشگر از مبدا یعنی جایی که عازم سفر می‌شود تا مقصد یعنی جایی که باید به آن برگردد، احساس کند سفر پرباری را تجربه کرده است. رئیسی با اشاره به حضور روسا و مقامات کشورهای مختلف در ایران اسلامی عنوان کرد: این مقامات در بازدید از پارک‌های علم و فناوری کشور، رسما شگفتی خود را اعلام کردند که چگونه توانستید به رغم همه این تهدیدها و تحریم‌ها این میزان پیشرفت کنید.
رئیسی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه فعالیت همه فعالان حوزه گردشگری را ارج می‌نهیم و زحمات آنها محفوظ است اما باید در این باره طرح نویی در انداخت و گامی بلندتر از گام‌های گذشته برداشت و باید کار جهشی در این حوزه انجام شود.

نیمی از مردم دنیا می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گفت: تصمیم تاریخی دیگر لغو یک‌طرفه روادید بود که با درایت رئیس‌جمهوری اتفاق افتاد و با تمهیدات وزارت امور خارجه، از ۱۵ بهمن‌ماه با ۲۸ کشور به اجرا گذاشته شده است. با آمارهای قبلی، اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشورهای جهان می‌توانند بدون دریافت روادید فقط با خرید یک بلیت به ایران سفر کنند و جاذبه‌های گردشگری کشور را ببینند. عزت‌الله ضرغامی تصریح کرد: ما درهای ایران را به روی دنیا باز کرده‌ایم و به رغم تبلیغات منفی دشمنان، این شرایط فراهم شده است اما برای گشایش درهای ایران باید زیرساخت‌های گردشگی به صورت شایسته آماده شود.
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه دیروز و با حضور رئیس‌جمهور کشورمان، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین زوراب پولولیکاشویلی، رئیس سازمان جهانی گردشگری ملل متحد افتتاح شد.

***
    نقشه ایران‌هراسی دشمن نقش بر آب شد      
کارشناس صنعت گردشگردی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به لغو روادید با ۳۳ کشور گفت: رشد بیش از ۵۰ درصدی میزان ورود گردشگران به ایران در سال جاری نشان از توجه به توسعه صنعت توریسم دارد و از آنجا که ایران جزو ۹ کشور دنیا در برخورداری از آثار باستانی و کهن تاریخی و جلوه‌های طبیعی و فرهنگی است، بنابراین می‌تواند مقصد گردشگران بسیاری از سراسر جهان باشد. مرتضی خاکسار با بیان اینکه استعدادهای بالقوه کشورمان در منطقه و حتی آسیا از حیث گردشگری سلامت، تفریحی، ورزشی و... ایران را در مرکز توجه صنعت توریسم منطقه قرار داده است، اظهار داشت: با توجه به لغو روادید با کشورهای مختلف و ورود گسترده گردشگران به کشور، برنامه ایران‌هراسی که نقشه و حقه دشمن برای عدم ورود گردشگران به ایران است، نقش بر آب می‌شود. به گفته این استاد دانشگاه، با آمدن هر گردشگر به ایران ۱۵۰ شغل مرتبط فعال خواهد شد و چون هر گردشگر بین ۲۳۰۰ تا ۳ هزار دلار را با خود به کشور مقصد می‌آورد، بنابراین توسعه این صنعت علاوه بر رونق اشتغال، ارزآوری قابل توجهی نیز خواهد داشت. خاکسار با بیان اینکه صنعت سبز گردشگری بعد از نفت و خودرو‌سازی سومین صنعت پردرآمد در دنیا به شمار می‌رود و خیلی از کشورها با آنکه از ظرفیت‌های بالایی در این بخش برخوردار نیستند اما توانسته‌اند با حرکت در این مسیر ارزآوری قابل توجهی را از صنعت توریسم داشته باشند، افزود: زمانی که آمار ورود توریسم به کشور افزایش یابد و گردشگران جاذبه‌ها و قابلیت‌های کم‌نظیر ایران را از نزدیک ببینند، بی‌تردید چنین موضوعی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک در کشور و ورود سرمایه‌ها، همچنین تحول اقتصادی شود.
 

Page Generated in 0/0047 sec