printlogo


کد خبر: 276998تاریخ: 1402/11/25 00:00
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر اردبیل مطرح کرد
جشنواره‌ای با فرهنگ مرزبانی و مرزداری

گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر مرزداران با معرفی برگزیدگان در استان اردبیل به کار خود پایان داد. در این مراسم که با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام جابر عزیزی امام جمعه بیله‌سوار، صاحبعلی اصغری فرماندار بیله‌سوار، علی مردانه رئیس سازمان بسیج هنرمندان اردبیل و برخی فرماندهان سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی شهرستان بیله‌سوار در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی - هنری امام علی(ع) شهر مرزی بیله‌سوار برگزار شد، به گروه‌های شرکت‌کننده از استان‌های خوزستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اردبیل جوایزی اهدا شد.
در این مراسم مدیرکل هنرهای نمایشی با گرامیداشت سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی، امنیت و آرامش امروز مردم ایران را مدیون شهدا دانست و با بیان اینکه شهدا حق بزرگی گردن همه دارند، برگزاری جشنواره تئاتر مرزداران را گامی مثبت و مهم در تکریم شهدا و مرزداران ارزیابی کرد.
وی با اعلام اینکه جشنواره تئاتر مرزداران رویدادی خاص است که تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور اجرا نشده و منحصر به شهرستان مرزی بیله‌سوار است، گفت: «این جشنواره در راستای تجلیل از مرزداران و مرزنشینان و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و باید به‌عنوان یک رویداد خاص مورد توجه قرار گیرد».
نظری ضمن بیان اینکه وحدت و همبستگی مردم، مسؤولان و هنرمندان استانی و شهرستانی برای برگزاری این جشنواره قابل تقدیر است، با ادای احترام به مرزداران شهرستان بیله‌سوار که سوم شهریور 1320 در برابر تهاجم ارتش روس، جانفشانی کرده و به درجه شهادت رسیدند، افزود: «جشنواره تئاتر مرزداران می‌تواند به‌عنوان یک برند در تئاتر کشور باشد و ان‌شاءالله از سال آینده به‌ صورت ملی در این شهرستان مرزی برگزار می‌شود».
وی با قدردانی از اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و تلاش‌های مسؤولان و هنرمندان شهرستان بیله‌سوار، اظهار امیدواری کرد با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و با همراهی‌ مسؤولان و مردم شهرستان، این رویداد تئاتری به‌صورت ملی و با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور در بیله‌سوار برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این مراسم بزرگداشت حماسه سوم شهریور سال 1320 را از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و با بیان اینکه این حماسه نقطه عطفی در تاریخ بیله‌سوار است، افزود: «مرز و مرزنشینی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما می‌خواهیم با این رویداد و با زبان هنر، حماسه‌آفرینی‌های مرزداران را به نمایش بگذاریم».
امیر رجبی با اعلام اینکه جشنواره تئاتر مرزداران می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نمایش نقش‌آفرینی‌های مرزداران تأثیرگذار باشد، توضیح داد: «مقاومت و جانفشانی مردم غیور بیله‌سوار مغان در مقابل مهاجمان روسی در سال ۱۳۲۰ زمینه‌ساز این حرکت ارزشمند هنری است».
وی با قدردانی از همراهی‌ مسؤولان شهرستان بیله‌سوار، با اعلام اینکه دوره اول این جشنواره سال گذشته با حضور هنرمندان شهرستان‌های اردبیل، بیله‌سوار، گرمی، خلخال، پارس‌آباد و ارومیه در بخش صحنه‌ای برگزار شد، افزود: «استقبال گروه‌های نمایشی از استان‌های مختلف کشور در دوره دوم جشنواره، نشانه اهمیت این جشنواره در بین هنرمندان استان‌هاست».
او با بیان اینکه جشنواره تئاتر مرزداران اقدامی ابتکاری بوده و با توجه به محتوا و پشتوانه تاریخی و حماسی، ظرفیت اجرا به‌صورت ملی و حتی بین‌المللی را دارد، از حضور و حمایت‌های ویژه مدیرکل هنرهای نمایشی از برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

Page Generated in 0/0048 sec