printlogo


کد خبر: 277004تاریخ: 1402/11/25 00:00
دور دنیا

حمله به رفح خاورمیانه را به سمت جنگ سوق می‌دهد
وزیر اسبق خارجه انگلیس گفت: حمله تمام‌عیار اسرائیل به رفح می‌تواند خطای وحشتناکی باشد که شانس راه‌حل ۲ دولتی را کاهش می‌دهد و در عوض خاورمیانه را به جنگ‌های بیشتری سوق می‌دهد که در آن هیچ‌ یک از طرفین نمی‌توانند پیروزی مطلق را تضمین کنند. به گزارش ایسنا، ویلیام هیگ در مطلبی برای روزنامه تایمز نوشت: تصمیم برای حمله به رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن ساکن شده‌اند، «حساس‌ترین لحظه استراتژیک جنگ» و لحظه‌ای است که اسرائیل باید بین کسانی که می‌خواهند کاملا بر بازدارندگی تکیه کنند و کسانی که معتقد به ۲ دولتی هستند، یکی را انتخاب کند. راه‌حل تنها راه صلح است. او هشدار داد: آینده «خاورمیانه» ممکن است به سرنوشت رفح بستگی داشته باشد. هیگ تصریح کرد: پیروزی کامل اسرائیل بر حماس از نظر نظامی اشتباه است، زیرا حماس یک ایده است که ریشه در یک جمع دارد.
***
الحوثی: یمن برای حمله زمینی آمریکا آماده است
یکی از اعضای ارشد شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد آمریکا در صورت حمله زمینی به یمن با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دشوارتر از چالش‌هایش در افغانستان و ویتنام خواهد بود. «محمد علی الحوثی» تاکید کرد حملات آمریکا و انگلیس علیه صنعا، الحدیده و دیگر استان‌های یمن موثر نیست. آمریکا و انگلیس در مرحله اخیر چندین بار حملات هوایی علیه اهداف یمنی انجام داده‌اند و مقامات یمنی بارها تاکید کرده‌اند این حملات بی‌اثر بوده و مانع حمایت‌های یمن از ملت مظلوم فلسطین در غزه نخواهد شد. وی که با شبکه الجزیره گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد حملات هوایی و موشکی آمریکا و انگلیس در مرحله اخیر شکست‌ خورده و بی‌نتیجه بوده و یمن «هیچ نگرانی نسبت به اقدام نظامی زمینی این ۲ کشور برای سلطه بر سواحل یمن در دریای سرخ ندارد».
***
عملیات حزب‌الله لبنان علیه پایگاه‌های صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان در راستای حمایت از ملت فلسطین و مقاومت در غزه، تجمع سربازان صهیونیست و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی را بار دیگر هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان تجمع سربازان رژیم صهیونیستی در قلعه هونین را با موشک هدف قرار داد که منجر به تلفاتی در میان آنها شد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، مقاومت لبنان همچنین تجهیزات جاسوسی این رژیم در پایگاه «حدب یارین» را هدف گرفت. به دنبال عملیات توفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین و آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه)، مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز به صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده‌ است. مقاومت اسلامی لبنان اخیرا اعلام کرد ظرف ۱۲۷ روز جنگ، ۱۰۱۳ عملیات نظامی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده است.
***
حمله باکو به مرزبانان ارمنستان
نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای درباره حمله به پاسگاه مرزی نیروهای مرزی ارمنستان اعلام کرد: در نتیجه این عملیات، پاسگاه مرزی نیروهای مسلح ارمنستان در نزدیکی شهرک «نرکین اند» منطقه قافان که روز گذشته از آنجا به سربازان ما تیراندازی شد، به طور کامل منهدم و مواضع رزمی تخریب شدند. به گزارش آناتولی، در این بیانیه با اشاره به اینکه «تلفات و آسیب‌های جدی در میان کارکنان این پست رزمی گزارش شده است»، آمده است: هرگونه تحریک از سوی طرف ارمنی که با هدف بدتر کردن وضعیت عملیاتی در مرز آذربایجان - ارمنستان انجام شود، از این پس، با اقدامات جدی‌تر و قاطع‌تری پاسخ داده خواهد شد. باکو می‌گوید: «حاکمیت نظامی و سیاسی ارمنستان، تماما، مسؤول این رخداد است». در عین حال، وزارت دفاع ارمنستان گفت ۲ نفر از پرسنلش کشته‌ شده‌اند.
***
عمران خان: از تقلب در انتخابات به دادگاه عالی شکایت می‌کنیم
عمران خان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از زندان اظهار داشت که حزب تحریک انصاف از تقلب گسترده در روند انتخابات به دادگاه عالی شکایت خواهد کرد. وی احتمال ائتلاف نامزدهای پیروز تحت حمایت حزب تحریک انصاف را با حزب «مسلم لیگ - نواز»، حزب «مردم» و «جنبش متحده قومی» تکذیب کرد. عمران خان گفت: به غیر از این ۳ حزب، دستور داده تا تحریک انصاف با دیگر احزاب همراه شده و صدای اعتراض خود را علیه تقلب در انتخابات پاکستان بلند کنند. «شاه محمود قریشی» وزیر سابق خارجه و معاون رئیس حزب تحریک انصاف نیز در یک گفت‌وگوی غیررسمی با رسانه‌ها در زندان گفت: حتی رسانه‌های بین‌المللی نیز انتخابات اخیر را زیر سوال برده و آن را تقلب‌آمیز می‌نامند.
***
صحبت‌های جدید گروسی درباره ایران
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز سه‌شنبه در نشست دولت‌های جهان در دوبی گفت به دیپلماسی در قبال ایران معتقد است. رافائل گروسی در پاسخ به سوال مجری برنامه که درباره گزارش‌های او درباره ایران پرسیده بود، گفت: همه [چیزهایی که درباره ایران می‌گویم] واقعیت هستند. ما در اینجا دستور کار سیاسی نداریم. اگر ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای نیروگاهی داشته باشد - که الان دارد - می‌تواند آن را داشته باشد و مشکلی با آن نداریم». بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی دال بر انحراف این برنامه از مقاصد صلح‌آمیز به سمت مقاصد نظامی پیدا نکرده‌اند. مدیرکل آژانس اتمی در عین حال گفت ایران باید برای داشتن برنامه هسته‌ای با نظام بازرسی‌ها موافقت کند. رافائل گروسی در ادامه جمهوری اسلامی ایران را به عدم همکاری با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متهم کرد.

Page Generated in 0/0056 sec