printlogo


کد خبر: 277008تاریخ: 1402/11/25 00:00
جهان همشهری بوشهری‌ها!

صادق فرامرزی: داستان تاسیس اینترناتزیوناله شهر میلان داستان جدایی گروهی از مالکان تیم شهر میلان بود. آنها ۹ سال پس از تاسیس تیم نخست در سال ۱۸۹۹ دچار اختلاف نظری فاحش با شرکای خود شدند. آنها دنبال بازی دادن فوتبالیست‌های دیگر ملیت‌ها در تیم خود بودند و وقتی با مخالفت دوستان‌شان مواجه شدند، افتخارات کسب شده در تیم اول را به وفادارانش بخشیدند و باشگاه جدید را سال ۱۹۰۸ تاسیس کردند. تاسیس اینتر با هدفی بود که حالا امر روتین فوتبال جهان شده است، آنقدر که میلانی‌ها هم حالا تصور کسب هیچ افتخاری را بدون حضور «برادرانی از دیگر نقاط جهان» ندارند... شیاطین هم پذیرفتند ملیت شرط برتری نیست اما برادران همیشه سعی کردند روح خود را به شیطان نفروشند. آرمان باشگاه، پاسداری از برادری جهانیان شد. آنها تنها تیم ایتالیایی شدند که اسطوره‌ای خارجی (زانتی) نماد تیم‌شان می‌شود. چند ماه پیش که دروازه‌بان سیاهپوست تیم رقیب قربانی شعارهای نژادپرستانه هواداران اودینزه شد، اینتر نخستین باشگاهی بود که با او همدردی کرد و گفت: «مانیان! ما برادرانی از جهان هستیم و در کنار تو!»
قول دومی که به هم دادند این بود: تا زنده‌ایم اجازه نمی‌دهیم رقیبی که از گذشته ما برخاسته است قهرمان شود. عهد آنها به واقعیت پیوست و آ.ث‌میلان تا ۴۳ سال بعد قهرمان نشد؛ همشهری که قهرمان شد، همه آن جمع مرده بودند و هیچ‌کدام‌شان زنده این صحنه را ندیدند... اما قول اول دشوارتر بود! آنها قول داده بودند تیم‌شان محلی برای بازی کردن تمام ملیت‌ها شود. وقتی قرمز و مشکی‌های شهر شعار می‌دادند «ما تیم شیاطین هستیم» آنها شعار «ما برادرانی از جهان هستیم» را انتخاب کردند. وقتی آنها این شعار را انتخاب کردند، هنوز باغ‌وحش‌های انسانی اروپا برقرار بود و مردم به تماشای سیاهپوستان محبوس در قفس می‌رفتند!
۱۱۶ سال از تاسیس باشگاه برادران می‌گذرد، آنقدر ملیت‌های مختلف پیراهن آبی و مشکی تیم را پوشیدند تا فوتبال پیشران مبارزه با نژادپرستی شود... در نقشه این تاریخ، اینتر چند باری در ایران حضور یافت.‌ «ماسیمو موراتی» مالک معروف اینتر مدرسه فوتبال این باشگاه را در ایران تاسیس کرد (کریم انصاری‌فرد میوه همان زمین است) اما هیچ‌گاه ایران در اینتر حضور نداشت... رویای چسبیدن پیراهن این تیم بر تن یک هموطن آرزوی قدیمی یک ایرانی اینتردوست بود. آرزوها اما همیشه آرزو نمی‌مانند، خبر می‌شوند، تصور نمی‌مانند و تصویر می‌شوند مقابل چشمان‌مان... مهدی طارمی، پسر بوشهری سرانجام با اینتر به توافق رسید! نخستین برادر ایرانی که به جمع برادرانی از جهان می‌پیوندد!

Page Generated in 0/0043 sec