printlogo


کد خبر: 277017تاریخ: 1402/11/25 00:00
ضیائیان در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: با ورود سامانه بارشی جدید به کشور اغلب استان‌ها از امروز شاهد برف و باران خواهند بود؛ تداوم بارش‌ها تا اواسط هفته آینده
بازگشت بارش‌ها

گروه اجتماعی: با آنکه بارش‌های نیمه نخست بهمن قابل توجه بود و نزولات جوی در اغلب استان‌ها به صورت برف اتفاق افتاد، ولی طی هفته گذشته نقاط مختلف کشور با جوی آرام مواجه بود. با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز، سازمان هواشناسی اعلام کرد بارش برف و باران تا پایان ماه کشور را فرا می‌گیرد؛ بارش‌هایی که برای یک‌سوم استان‌های کشور شدید پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم نیز به مردم بویژه کشاورزان درباره حوادث و خسارات احتمالی داده شده است. طبق گزارش‌های موجود، بارش‌های ناشی از چند سامانه اخیر توانست تا حدی بر افزایش ذخایر آبی کشور تاثیر بگذارد به طوری که با ذوب برف دامنه‌ها آب به سمت سدها روانه شد. البته به دلیل کم‌بارشی‌های پاییز، برخی سدها هم‌اکنون شرایط مطلوبی ندارند ولی پیش‌بینی‌‌ها حاکی است در صورت بارش‌های مستمر از امروز تا اواسط هفته آینده، می‌توان امیدوار شد میزان ورودی آب به سدها افزایش یابد و ذخایر برفی کشور نیز تقویت شود. بر اساس آمارهای دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۱ بهمن، 7 میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده است. حجم آب موجود در سدهای کشور نیز طی این مدت با کاهش 4 درصدی روبه‌رو شده است به طوری که از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۱ بهمن، ۲۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب در سدهای کشور موجود بود، در حالی‌ که این میزان سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب بوده است. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با «وطن امروز» در این باره گفت: هر چند بارش‌ها در نیمه نخست ماه جاری با ورود چند سامانه‌های بارشی مناسب بود اما این بارش‌ها جبران کم‌بارشی‌های پاییز را نکرده است. امیدواریم با ورود سامانه جدید بارشی که از امروز به کشور وارد می‌شود و اغلب استان‌های کشور را در برخواهد گرفت، شاهد نزولات جوی قابل توجه باشیم. صادق ضیاییان با بیان اینکه از ظهر چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و در شمال غرب و غرب کشور سبب بارش خواهد شد، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌‌ها، این بارش‌ها به صورت برف و باران خواهد بود. به گفته وی، بارش‌ها ادامه خواهد داشت به طوری که پنجشنبه با تقویت این سامانه در جنوب غرب کشور، دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال فارس، دامنه‌های البرز مرکزی و غرب سواحل دریای خزر، بارش همراه با کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود. بیشترین بارش طی این روز برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و نیمه جنوبی استان‌های اردبیل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: با ادامه فعالیت این سامانه جمعه 27 بهمن علاوه بر مناطق مذکور، در مرکز کشور، نیمه شمالی بوشهر و فارس، دامنه‌های البرز شرقی، شمال شرق کشور و سواحل دریای خزر نیز بارش رخ می‌دهد. بارش در ارتفاعات و نقاط سردسیر به ‌صورت برف و در جنوب و جنوب غرب کشور رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید است. وی اظهار داشت: از ابتدای هفته آینده نیز فعالیت این سامانه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت، همچنین طی روز شنبه در استان فارس، مناطقی از کرمان، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. اداره کل هواشناسی استان تهران نیز  از بارش برف و باران در تهران از پنجشنبه تا شنبه هفته بعد (۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه) و کاهش دما از جمعه (۲۷ بهمن‌ماه) خبر داد. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، تا ظهر پنجشنبه ۲۶ بهمن آسمان استان صاف تا قسمتی ابری، در بعضی ساعات نیمه ابری، گاهی همراه با وزش باد ملایم پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت با استقرار جوی پایدار در مناطق پرتردد و صنعتی و انباشت آلاینده‌ها در بعضی ساعات، کاهش کیفیت هوا و غبار محلی مورد انتظار است. از بعدازظهر پنجشنبه تا شنبه (۲۶ تا ۲۸ بهمن) نیز با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، افزایش ابر، وزش باد، بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، در ارتفاعات بارش برف و باران و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. از بعدازظهر شنبه آینده تا اواخر وقت در بعضی ساعات وزش باد شدید و در مناطق جنوبی و غربی استان گاهی وزش باد خیلی شدید مورد انتظار است.

Page Generated in 0/0049 sec