طبق آمار وزارت نفت، به دلیل ناترازی سوخت و مصرف بیرویه، ایران در سال جاری، تاکنون ناچار به واردات 5 میلیارد و 478 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار شده است. روزی را فرض کنید که به پمپ بنزین مراجعه میکنید ولی تنها برای نیمی از خودروها بنزین وجود دارد؛ این آینده ناخوشایند چندان دور نیست و اگر دست روی دست بگذاریم، طبق برآوردها حداقل تا سال 1420 تقاضا برای بنزین ۲ برابر میزان فعلی تولید خواهد بود.
شواهد متعدد نشان میدهد سال جاری ایران تبدیل به واردکننده بنزین و گازوئیل شده است؛ بنا بر آمار وزارت نفت، سال 1402 ایران به میزان 5 میلیارد و 478 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل وارد کرده که رقم آن بیش از 4 میلیارد دلار بوده است.
واردات بنزین و گازوئیل 225 هزار میلیارد تومان برآورد میشود؛ رقمی تقریبا معادل 10 ماه یارانه نقدی پرداختی به 85 میلیون ایرانی. بازگشت ایران به باشگاه واردکنندگان بنزین درحالی رخ داد که سال 99 و تحت تاثیر بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس، شیوع کرونا و اصلاح قیمت آبان 98، ایران به میزان 3 میلیارد دلار فقط از صادرات بنزین درآمدزایی کرده بود.
شیوه تامین منابع واردات بنزین و گازوئیل در سال جاری نشان میدهد این منابع از طریق تهاتر با فرآوردههای نفتی مثل نفت کوره و میعانات گازی تامین میشود؛ موضوعی که پیشتر نیز مدیران وزارت نفت به آن اشاره کرده بودند.