printlogo


کد خبر: 277023تاریخ: 1402/11/25 00:00
اخبار

تحویل ۸۰ هزار واحد در بافت فرسوده در دولت سیزدهم
معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۸۰ هزار واحد در بافت فرسوده طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ‌تاکنون برای ۲۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده پروانه ساختمانی صادر شده است. محمد آیینی یادآور شد: روند نوسازی و ارائه صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری از مرز 220 هزار واحد عبور کرد. وی افزود: سهم تهران در صدور پروانه ساختمانی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 45 هزار واحد مسکونی بوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در دهه فجر امسال در بافت‌های فرسوده شهری در استان‌های سراسر کشور بیش از 30 هزار واحد نوسازی شده به بهره‌برداری رسید و تحویل متقاضیان شد، گفت: واحدهای نوسازی و تحویل‌شده در دولت سیزدهم به مرز 80 هزار واحد رسیده است.
***
کاهش 6.1 درصدی قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران
مرکز آمار ایران اعلام کرد فصل پاییز ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 41.2 درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (47.3 درصد) 6.1 واحد درصد کاهش یافته است. مرکز آمار ایران، در گزارشی شاخص و متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در فصل پاییز امسال را بررسی کرد. بر اساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، در فصل پاییز ۱۴۰۲ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 41.2 درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (47.3 درصد) 6.1 واحد درصد کاهش داشته است.
در فصل پاییز ۱۴۰۲ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران 2203.9  است که نسبت به فصل قبل 0.3 درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل 41.2 درصد و در 4 فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل 45.3 درصد افزایش داشته است.
در فصل پاییز ۱۴۰۲ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) 0.3 درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (1.9 درصد) 1.6 واحد درصد کاهش داشته است.
فصل پاییز ۱۴۰۲ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 41.2 درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (47.3 درصد) 6.1 واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه با 72.6 درصد مربوط به گروه اجرایی «یراق‌آلات در و پنجره» و کمترین تورم نقطه به نقطه با 29.6 درصد مربوط به گروه اجرایی «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» است.
***
اطلاعیه بانک مرکزی درباره انتشار اوراق سپرده خاص
بانک مرکزی ضمن تاکید بر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‌گذاری برای طرح‎های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور، اعلام کرد: سیاست‌گذار پولی در هر زمان که ضرورت داشته باشد و تشخیص دهد، از این ابزار پولی به منظور هدایت هدفمند نقدینگی در تامین مالی طرح‌های ملی و سرمایه در گردش بنگاه‌ها استفاده می‌کند. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سیاست پولی انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده‌های خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد که کل اوراق مذکور در شبکه بانکی توسط متقاضیان مورد استقبال قرار گرفته و خریداری شد، در مرحله اول خود موفق بوده و به اهداف مورد نظر رسید. از منظر سیاست‌گذار پولی و بانکی، این برنامه موفق، یک سیاست موقت نبوده و متناسب با مقتضیات زمانی و بنا بر تشخیص و ضرورت، عنداللزوم از این ابزار با حجم و سقف‌های مختلف برای هدایت هدفمند نقدینگی به سمت تولید، طرح‌های مولد و اجرای دقیق برنامه‌های سیاست‌گذار پولی در مهار نقدینگی و تورم استفاده خواهد شد. این اطلاعیه همچنین تاکید دارد مواضع رسمی درباره اجرای برنامه‌های مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی کشور توسط رئیس ‌کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار به عنوان سخنگو اعلام می‌شود و صرفاً این مواضع، مبنای هرگونه اطلاع‌رسانی درباره تصمیمات و طرح‌های جدید در حوزه سیاست‌های مذکور خواهد بود. بر اساس دستورالعمل و مجوز انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده خاص که ۱۱ بهمن به شبکه بانکی ابلاغ شد، بانک مرکزی با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی با بازدهی مناسب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور جهت انتشار گواهی سپرده خاص صادر کرد که به ‌صورت کامل به فروش رسید. همچنین در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شده که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص، بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق کرده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی محاسبه و به خریداران این گواهی در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود. ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خریدی هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است. به‌کارگیری این ابزار سیاست پولی که با هدف گسترش مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور صورت گرفته به گونه‌ای است که دارندگان این گواهی همچنین می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.

Page Generated in 0/0064 sec