printlogo


کد خبر: 277048تاریخ: 1402/11/26 00:00
بایدن ـ ترامپ؛ انتخاب بین بدتر و بدتر!

نوید مؤمن: انتشار گزارش بازپرس ویژه پرونده نگهداری اسناد محرمانه کاخ سفید توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بدترین ضربه ممکن را به وی و دموکرات‌ها وارد کرده است. در گزارش «هور» آمده است: «ما این موضوع را نیز مدنظر قرار داده‌ایم که آقای بایدن احتمالا مثل جلسه پرس‌و‌جوی ما از ایشان، در دادگاه مقابل هیات‌منصفه، پیرمردی همدل و با حسن‌نیت که دچار ضعف حافظه است خواهد بود. مجاب کردن هیات منصفه دشوار خواهد بود تا او را محکوم کنند‌ که مرتکب جرمی شده است که نیازمند وضعیت ذهنی ارادی است!»
در این گزارش، رسما تاکید شده است اقدام بایدن در نگهداری اسناد محرمانه، غیرارادی و معلول کهولت سن وی بوده و نباید بابت این موضوع مستاجر کنونی کاخ سفید را مورد بازخواست قرار داد. اکنون بار دیگر مساله «سن و سال» و «توان جسمی - ذهنی» بایدن جهت بقا در کاخ سفید مورد تردید رای‌دهندگان آمریکایی قرار گرفته و حتی برخی رای‌دهندگان مستقل که سال 2020 میلادی به وی رای داده بودند را مجاب به عدم شرکت در انتخابات کرده است. اگر چه سران حزب دموکرات رایزنی‌های جدیدی را با هدف انصراف بایدن از حضور در انتخابات و جایگزینی افرادی مانند کاملا هریس و حتی میشل اوباما آغاز کرده‌اند اما پیام گزارش بازپرس ویژه پرونده بایدن مشخص است: کاخ سفید تبدیل به محل آزمون و خطای سیاستمداران نالایق شده است. 
نباید فراموش کرد آلترناتیو بایدن (حداقل در زمان کنونی) کسی جز ترامپ نیست؛ کسی که به صورت همزمان نماد «تروریسم، لمپنیسم و آنارشیسم» بوده و با خلق بی‌نظمی در داخل و خارج از آمریکا به دنبال کسب امتیاز است. نتیجه اقدام تروریستی ترامپ در شهادت سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، هرج‌ومرج و بی‌نظمی در غرب آسیا بود؛ ثمره سیاست‌های حمایت‌گرایانه افراطی وی در عرصه اقتصادی، چیزی جز شکست واشنگتن در برابر پکن نبود. ضمن آنکه رئیس‌جمهور آمریکا با هدف تحمیل تعهدات و تضمین‌هایی فراتر از آنچه در برجام پذیرفته بودیم ـ که آنها نیز پرنقص بود ـ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد اما به توافق جامع مدنظر خود دست پیدا نکرد. بی‌دلیل نبود که ساکنان بسیاری از نقاط آمریکا در سال 2020 میلادی تصمیم به تغییر الگوی رای‌دهی خود گرفته و به امید گذار به روزگاری بهتر به بایدن و دموکرات‌ها رای دادند! 
اکنون شهروندان آمریکایی باید میان یک «هپروتی ناتوان» و یک «لمپن تروریست» دست به انتخاب بزنند، یعنی انتخابی میان «بدتر و بدتر»! در اینجا حتی گزینه بد هم وجود ندارد. دوگانه ایجادشده، منبعث از ساختار قدرت در آمریکا و اراده پشت پرده و آشکار ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است. بازتولید دوگانه ترامپ - بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 میلادی، به معنای عقبگرد آمریکا در عرصه داخلی و خارجی این کشور محسوب می‌شود: حضور ترامپ منتج به بازخوانی و بازتولید مناقشات در ۲ سوی آتلانتیک و همچنین تشدید منازعه میان واشنگتن و پکن خواهد شد و بقای بایدن در کاخ سفید نیز به معنای فقدان عقلانیت حداقلی در قبال پرونده‌های مهم سیاست خارجی آمریکاست. وجه اشتراک هر ۲ گزینه، بازگشت آمریکا به نقطه زیر صفر (نقطه‌ای بدتر از آنچه در آن قرار دارد) خواهد بود. هشدارهایی که طی سال‌های اخیر در لفافه از سوی افرادی مانند رکس تیلرسون وزیر اسبق خارجه آمریکا، فرانسیس فوکویاما نظریه‌پرداز پایان تاریخ و حتی هنری کیسینجر (قبل از مرگش) درباره تصاعد بحران در حوزه سیاست داخلی و خارجی آمریکا مطرح شده، بین سال‌های 2024 تا 2028 میلادی رنگ و بوی واقعی‌تری به خود خواهد گرفت. حضور یا عدم حضور الاغ‌ها و فیل‌ها در کاخ سفید در تحقق کلیت این ماجرا تاثیری نخواهد داشت. شکاف‌های اجتماعی و امنیتی در آمریکا به اندازه‌ای عمیق شده که برخی جامعه‌شناسان و سیاستمداران این کشور، آن را پیش‌درآمد و مقدمه‌ای دال بر تحقق جنگ‌های داخلی قلمداد می‌کنند. همپوشانی تحولات سیاست داخلی و خارجی آمریکا طی سال‌های پیش رو، قطعا به سود تقویت بنیان‌ها و ثوابت ساختار قدرت در این کشور نخواهد بود؛ حقیقتی که آمریکای ترامپ یا آمریکای بایدن نه‌تنها با آن روبه‌رو می‌شوند، بلکه هر یک به صورت ناخواسته در تحقق آن نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.

Page Generated in 0/0051 sec