printlogo


کد خبر: 277049تاریخ: 1402/11/26 00:00
دور دنیا

سفر اردوغان به قاهره بعد از 12 سال
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز وارد فرودگاه قاهره شد و مورد استقبال «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری خود قرار گرفت. این نخستین سفر اردوغان به مصر پس از سال 2012 است؛ زمانی که «محمد مرسی» رئیس‌جمهور فقید مصر در طول عمر کوتاه یک ساله دولت خود هنوز بر سر کار بود. توسعه روابط اقتصادی آنکارا و قاهره و همچنین موضوع جنگ غزه اصلی‌ترین اهداف سفر اردوغان به مصر عنوان شده است. ۲ رئیس‌جمهور همچنین  در یک کنفرانس مشترک خبری حضور یافته و به شکل رسمی به یک دهه تنش در روابط میان خود پایان دادند؛ تنشی که با کودتای سیسی علیه مرسی در سال 2013 آغاز شد و در برهه‌هایی نیز به اوج خود رسید.
***
تجاوز  آمریکا و انگلیس به «رأس عیسی» در الحدیده یمن
رسانه‌های یمنی از تجاوز  آمریکا و انگلیس به منطقه «رأس عیسى» در الصلیف واقع در شمال غربی شهر الحدیده خبر دادند. المسیره - ارگان رسمی انصارالله یمن - با اعلام این خبر به جزئیات بیشتر این خبر و نیز خسارت ‌احتمالی این حمله اشاره‌ای نکرد. آمریکا و انگلیس  عصر سه‌شنبه منطقه «التحیتا» در استان الحدیده یمن را هم هدف حمله خود قرار داده بودند. استان‌های صعده، الحدیده، بیضا و صنعا اخیرا بارها به ‌بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ، هدف حملات مشترک آمریکا و انگلیس قرار گرفتند، با این حال ارتش یمن در واکنش به این حملات، دست به عملیات تلافی‌جویانه علیه متجاوزان زد و تأکید کرد توقف حملاتش منوط به توقف جنگ علیه غزه است.
***
ایران از سوییس توضیح خواست
پس از انتشار خبر کشته ‌شدن یک تبعه ایرانی توسط پلیس سوییس، ایران خواستار توضیح رسمی دولت این کشور شد. به گزارش ایسنا، در پی انتشار خبری مبنی بر کشته ‌شدن یکی از اتباع ایرانی توسط پلیس سوییس، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر سوییس، خواستار توضیح رسمی دولت این کشور در این باره شد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ایران ضرورت التزام تمام دولت‌ها از جمله دولت سوییس به رعایت حقوق شهروندان ایرانی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: «از دولت سوییس انتظار داریم اطلاعات دقیقی در این رابطه به جمهوری اسلامی ایران ارائه کند». سفیر سوییس اظهار داشت موضوع را از دولت متبوع خود پیگیری و نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.
***
صنعا: تعداد کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ صفر است
سخنگوی دولت صنعا دیروز اعلام کرد آمریکا و انگلیس دریای سرخ را نظامی کرده و ناوگان بین‌المللی را برای حفاظت از کشتیرانی صهیونیست‌ها تهدید می‌کنند. به گزارش ایسنا، ضیف‌الله الشامی اظهار کرد: مجموع بمباران‌ها و حملات موشکی آمریکایی و انگلیسی به یمن به ۴۰۳ حمله رسیده که ۲۰۳ حمله هوایی را شامل می‌شود. سخنگوی دولت صنعا گفت: یمن ورود ۹۹ کالا و اجناس آمریکایی و شرکت‌های حامی رژیم جنایتکار صهیونیست را ممنوع کرد. به گزارش شبکه المسیره، الشامی اظهار داشت: وزارت صنعت و تجارت ۳۵۴ نمایندگی را حذف، ۱۲ شرکت و ۲۳ شعبه شرکت‌ها و دفترها را تعطیل و ۳۲۲۷ علامت و برند تجاری آمریکایی و صهیونیستی را لغو کرد. وی ادامه داد: در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قانونی برای فهرست نهادها و کشورهای متخاصم با جمهوری یمن هستیم.
**
نیکی هیلی: بایدن برود به نفع آمریکاست
نیکی هیلی گفته فکر می‌کند به نفع آمریکا و حزب دموکرات است که بایدن استعفا کند. به گزارش ایسنا، نیکی هیلی، کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت جو بایدن، رئیس‌جمهوری از سمتش کناره‌گیری کند. وی در پاسخ به اینکه آیا باور دارد بایدن باید استعفا کند، گفت: بله! همین‌طور است. فکر می‌کنم حزب دموکرات هم همین نظر را دارد. به نظرم به نفع حزب و کشور است که او کناره‌گیری کند. هیلی ادامه داد: از همان اول گفتم و باز هم اعلام می‌کنم حزبی که از شر این کاندیدای 82 ساله خلاص شود، حزبی خواهد بود که پیروز می‌شود.
***
الهندی: میدان حرف آخر را می‌زند
محمد الهندی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مصاحبه با شبکه خبری المیادین با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح در جنوب نوار غزه تاکید کرد: تهدید در تجاوز به رفح، اگر با رد قاطع قاهره مواجه نشود، «عواقب وخیمی» به همراه خواهد داشت. وی نقش مصر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مواضع قاهره در صورت مخالفت واقعی، مانع طمع‌ورزی و جاه‌طلبی صهیونیست‌ها خواهد شد. الهندی تاکید کرد: عرب‌ها به هر شیوه و طریقی که شده از قاهره حمایت می‌کنند اما متاسفانه ابزارهای فشاری که در اختیار دارند ناکارآمد است. 
این رهبر برجسته جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بعد از عملیات 7 اکتبر دیگر وزن و جایگاه چندانی ندارد، گفت:  وزن استراتژیک اسرائیل اهمیت خود را از دست داده است و قاهره و کشورهای منطقه باید این را درک کنند. وی به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای گذرگاه رفح اشاره کرد و گفت: اسرائیل می‌خواهد گذرگاه رفح را به کنترل خود درآورد، بویژه که تمام کمک‌هایی که وارد غزه می‌شود در گذرگاه کرم ابو‌سالم بازرسی می‌شود.

Page Generated in 0/0062 sec