printlogo


کد خبر: 277066تاریخ: 1402/11/26 00:00
«وطن امروز» از علل افزایش مراجعه بیماران با علائم شبیه کرونا به مراکز درمانی و بیمارستانی گزارش می‌دهد
جولان ویروس‌ها
رئیس اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با «وطن امروز»: ۳ ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا در کشور فعال است؛ ماسک بزنید

گروه اجتماعی: مراجعه بیماران با نشانه‌هایی مشابه چون سرماخوردگی شدید، بی‌حالی، تب، گلودرد و تنگی نفس به مراکز درمانی و بیمارستانی زیاد شده است. طبق گزارش‌های موجود، بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی کودکان هستند. علاوه بر کودکان سایر افراد نیز به این بیماری دچار شده‌اند که کار برخی از آنها به بستری و حتی‌ آی‌سی‌یو نیز کشیده می‌شود. این بیماری جدید همه علائم کرونا را دارد اما نه به آن شدت که خطر کشندگی داشته باشد. پزشکان معتقدند این بیماری شیوع ویروس‌هایی است که معمولا در فصول سرد فعال می‌شوند. سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ویروس‌های زیرمجموعه اومیکرون نمونه ویروس‌هایی هستند که اکنون در کشور جولان می‌دهند و خیلی‌ها را مبتلا می‌کنند. مدارس، مترو و اماکن شلوغ کانون این ویروس‌هاست. کارشناسان بهداشت برای مقابله با این ویروس‌ها همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی چون شستن دست‌ها و استفاده از ماسک تاکید دارند. رئیس اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره افزایش میزان مراجعه بیماران با علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی به مراکز درمانی گفت: هر چند در فصول سرد سال مراجعه چنین بیمارانی به دلیل شیوع ویروس‌ها طبیعی است اما باید به این نکته توجه شود که کرونا هنوز تمام نشده است و اغلب بیمارانی که به مراکز درمانی با نشانه‌های سرماخوردگی شدید، گلو درد و تنگی نفس مراجعه می‌کنند یا به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند یا به ویروس‌های زیرمجموعه اومیکرون اما آن چیزی که غالب است ویروس hn1 آنفلوآنزاست. دکتر حسین کرمانپور با بیان اینکه ترکیب ۳ ویروس، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا هم‌اکنون در کشور فعال است و همواره بیماران به آنها مبتلا شده‌اند، افزود: با سرد شدن هوا و نبود تهویه استاندارد، معمولا کودکان در مدارس خیلی سریع به این ویروس‌ها دچار می‌شوند؛ بیماری‌ای که به دلیل آنکه خیلی‌ها ایمنی بالایی برای مقابله با آن ندارند معمولا پس از مراجعه به مراکز درمانی دوباره به آن مبتلا می‌شوند. وی ادامه داد: افراد مسن و کسانی که از سیستم ایمنی بالایی برخوردار نیستند بویژه افراد که دارای بیماری زمینه‌ای هستند طول درمان آنها سخت‌تر می‌شود و چه‌بسا بستری هم می‌شوند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه این بیماری کشنده نیست اما برای افراد نام برده می‌تواند خطرناک باشد، گفت: خودمراقبتی و استفاده از ماسک برای این افراد ضروری است. وی ادامه داد: مبتلایان به ویروس‌های زمستانی باید توجه کنند که چنانچه تب آنها از 38 درجه بالا رفت و اکسیژن خون آنها به کمتر از 91 درجه رسید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.
همچنین دکتر حسین کیوانی، ویروس‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: همه ویروس‌هایی که به نوعی ناشناخته هستند و بیماران این روزها به آن دچار می‌شوند زیرسویه اومیکرون هستند. این ویروس‌ها هر چند عوارض خود را دارند اما قدرت کشندگی ندارند. وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت این ویروس‌ها ویروس جدیدی هستند، تصریح کرد: اکنون 3 سال از کرونا می‌گذرد و چون خیلی‌ها به این بیماری دچار شده‌اند قدرت کشندگی آن کم شده است. وی افزد: اگر کسی به این ویروس مبتلا شد، باید در خانه بماند تا دوران آن تمام شود و چنانچه تبش بالا رفت و دچار تنگی نفس شد، به مراکز درمانی مراجعه کند.
* هنوز پایان پاندمی کرونا اعلام نشده است
۵۰ ماه از شروع یک پاندمی دلهره‌آور در جهان می‌گذرد و مردم دنیا و ایران، هنوز در شوک ویروس ناشناخته کرونا به سر می‌برند. به رغم اینکه از دوران سخت و مرگبار پاندمی کرونا عبور کرده‌ایم اما بعضاً اخباری از گوشه و کنار جهان می‌شنویم که نشان از جهش سویه جدیدی دارد ولی شرایط در کشور ما قدری متفاوت از کشورهای درگیر این پاندمی است. حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه نباید نسبت به بیماری‌ها در مردم دلهره‌ای ایجاد شود، گفت: وضعیت بروز کرونا در کشور به‌گونه‌ای نیست که به مردم اخطار دهیم حتماً از ماسک استفاده کنند. بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اعداد موارد بستری مثبت جدید در طی هفته ۲۰۷ پاندمی (هفته منتهی به ۱۶ بهمن)، ۲۶۴ نفر و تعداد مرگ ۶ نفر است که نسبت به هفته قبل (هفته ۲۰۶ پاندمی) به ترتیب 26.8 درصد افزایش و ۵۰ درصد کاهش یافته است. تعداد موارد سرپایی مثبت جدید نیز در طی این هفته، ۷۸ نفر گزارش شده که نسبت به هفته گذشته (هفته ۲۰۶ پاندمی) 42.3 درصد افزایش یافته است. میزان بستری موارد مثبت به ازای ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور 0.31 درصد گزارش شده که این میزان در هفته گذشته (هفته ۲۰۶ پاندمی) 0.23 درصد بود، همچنین میزان مرگ موارد مثبت به ازای یک میلیون نفر در کل کشور 0.07 درصد است که این میزان در هفته قبل 0.14 درصد است. حالا دیگر خبری از مراکز و پایگاه‌های تزریق واکسن کرونا نیست و به نظر می‌رسد کسی به دنبال تزریق دوزهای یادآور هم نباشد. همچنین به نظر می‌رسد انجام تست‌های تشخیصی نیز رخت بر بسته و فقط بر اساس ضرورت، این اقدامات انجام می‌شود. حال با گذشت ۵۰ ماه از شروع پاندمی کرونا در جهان و ایران، اینطور به نظر می‌رسد که شرایط بیماری حداقل در کشور خودمان نگران‌کننده نباشد. هر چند سازمان جهانی بهداشت هنوز به طور رسمی پایان پاندمی کرونا را اعلام نکرده است.

Page Generated in 0/0090 sec