printlogo


کد خبر: 277075تاریخ: 1402/11/26 00:00
اخبار

افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵
به گفته وزیر کار، آنهایی که در حال حاضر بالای ۲۸ سال سابقه کار دارند، حداقل باید ۳۰ سال خدمت کنند و افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵ عملیاتی می‌شود. سیدصولت مرتضوی در حاشیه نشست هیات وزیران در رابطه با کاهش نرخ بیکاری گفت: بحث اشتغال به وسیله سامانه رصد، میزان بیمه‌های اجباری و اختیاری که از سوی کارفرمایان و خویش‌فرمایان انجام می‌شود و آمار رسمی مرکز آمار کشور در حال بررسی است، همه این موارد حاکی از این است کاهش نرخ بیکاری محقق شده است. وی ادامه داد: نرخ بیکاری برای نخستین‌بار در 40 سال اخیر به 7 درصد رسیده و موجب خرسندی است، البته کارشناسان اگر نظری دارند می‌توانند با ما مطرح کنند که اگر شبهه‌ای دارند بررسی شود. مرتضوی همچنین در رابطه با اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی تصریح کرد: آنهایی که الان بالای ۲۸ سال سابقه کار دارند، حداقل باید ۳۰ سال خدمت کنند و افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵ عملیاتی می‌شود. وی افزود: قانون مشمول کسانی می‌شود که ۲۸ سال سابقه خدمت دارند و مشمول افرادی که ۲۹ و ۳۰ سال سابقه دارند نمی‌شود.
***
سهم خانوار از وام‌های بانکی چقدر است؟
طبق اعلام بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 35،083.5 هزار میلیارد ریال معادل 81.4 درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و 7،999.9 هزار میلیارد ریال معادل 18.6 درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی طی 10 ماهه سال 1402 مبلغ 26،527.9 هزار میلیارد ریال معادل 75.6 درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ 3،215.0 هزار میلیارد ریال معادل 40.2 درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 10 ماهه سال 1402 معادل 10،420.3 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 39.3 درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ 26،527.9 هزار میلیارد ریال) است. از 12،769.5 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 81.6 درصد آن (مبلغ 10،420.3 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال 1402 است. تسهیلات خرد ( کمتر از 3000 میلیون ریال )، از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد‌شده، مبلغ 3‏/10،151 هزار میلیارد ریال معادل 23.6 درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ 0‏‏,829 هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از 3 میلیارد ریال) به مبلغ 3‏,10،980 هزار میلیارد ریال معادل 0‏/25 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. گفتنی است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از 6‏‏,18 درصد به 1‏‏,20 درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد. البته همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای شود.
***
تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای نو
بر اساس آیین‌نامه واردات خودروهای نو، ورود و ترخیص خودرو بدون ثبت‌سفارش و بدون تخصیص ارز، قاچاق محسوب شده و ممنوع است. آیین‌نامه واردات خودروهای نو به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون جمهوری اسلامی ایران ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 اصلاح و مورد تصویب قرار گرفت.
 بر اساس ماده 4 این آیین‌نامه ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین‌نامه بدون ثبت‌سفارش و بدون تخصیص ارز، قاچاق محسوب شده و ممنوع است. ثبت‌سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است. همچنین بر اساس تبصره این ماده، صدور ثبت‌سفارش خودروهای موضوع این آیین‌نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقوقی و حقیقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت صنعت و رعایت ماده 10 اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 است. در ماده 5 خودرو با کارکرد 99 کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع مدل با نوع مدل ساخت خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی کاراکتر مربوط در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور تعیین می‌شود.

Page Generated in 0/0066 sec