printlogo


کد خبر: 277091تاریخ: 1402/11/26 00:00
«شکوفا» به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان آمد

فاطمه قربان‌نیا: اقتصاد، تولید و اشتغال‌زایی از مهم‌ترین مولفه‌هایی هستند که رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای نامگذاری سال‌های ۲ دهه اخیر به آن توجه و تاکید داشته‌اند. شرکت‎های دانش‌بنیان یکی از همان مولفه‌هایی است که سال گذشته درباره آن بسیار شنیدیم و شاهد تحولاتی در این حوزه بودیم. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از عوامل مهم حرکت به سوی رشد و پیشرفت اقتصادی است. 
بسیاری از جوانان در این شرکت‌ها، دانش و مهارت خود را در اختیار تولید و پیشرفت کشور قرار داده‌اند اما مهم‌ترین مشکلی که اکثر کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ با آن مواجهند، نداشتن یک حامی مالی قرص و محکم برای سرمایه‌گذاری پروژه‌ها و ایده‌های آنان است.  این موضوع به حدی مهم و حیاتی است که گروه اقتصادی شبکه یک سیما دست به کار شده و برای جذب سرمایه‌های این ایده‌ها مسابقه‌ای طراحی کرده است. «شکوفا» نام جدیدترین برنامه اقتصادی تلویزیون است؛ با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری که مبتنی بر جذب سرمایه و تامین مالی شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان طراحی شده است. 
جمع‌آوری سرمایه‌های ‌خرد و کلان، بیمه اصل سرمایه مردم و اصل امانت‌داری، سریع‌ترین روش دریافت سرمایه بدون ضمانت و نمایش تولیدات و توانمندی شرکت‌ها و کسب و کارها ویژگی‌هایی است که برای این مسابقه تلویزیونی تعریف کرده‌اند. هر چند حضور در این مسابقه رایگان است اما رقابت سنگینی که میان شرکت‌کنندگان وجود دارد، سطح علمی مسابقه را بالا برده است. داوران حاضر در این مسابقه از متخصص‌ترین و بهترین کارشناسان حوزه تخصصی خود هستند که با دقت، انصاف و برآورد جمعی، بهترین شرکت را انتخاب می‌کنند. 
نحوه برگزاری مسابقه به این شرح است که در هر قسمت ۳ شرکت‌کننده به ارائه محصول و ایده خود می‌پردازند و در نهایت یک شرکت به عنوان برگزیده انتخاب شده و برای تامین مالی جمعی به فرابورس معرفی می‌شود. شرکت‌های تخصصی در حوزه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی، آب و فاضلاب و الکترونیک وارد این رقابت تلویزیونی شده‌اند. سقف تامین مالی برای هر شرکت تا مبلغ 15 میلیارد تومان است که در پایان این تلنت‌شو، 400 میلیارد تومان صرف سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد. اصل آورده سرمایه‌گذاران در طرح‌های حاضر در این مسابقه، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین می‌شود.
اینکه یک شرکت در میان ۳ رقیبی که در هر قسمت وجود دارد، به عنوان برنده معرفی می‌شود، موید باخت ۲ شرکت دیگر نیست. حضور در این مسابقه 2 فایده برای دیگر شرکت‌کنندگان نیز دارد. فایده اول آشنایی مخاطبان برنامه با ایده و محصول هر شرکت است. دومین مزیت شرکت در این مسابقه دیده شدن این محصولات توسط اسپانسرها و دیگر حامیان مالی است که خارج از این برنامه به دنبال سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای سودمند و پربازده هستند. 
اما موضوع قابل توجه در این مسابقه، بحث‌های تخصصی و علمی راجع به تولیدات شرکت‌ها است که بسیاری از مخاطبان با این تخصص‌ها آشنایی ندارند و باعث ابهام بینندگان می‌شود. این موضوع توسط مجری این برنامه تا حدی مرتفع شده است.
امین زندگانی یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون اجرای برنامه را برعهده دارد. وظیفه او به عنوان مجری، بیان دقیق و قابل فهم ایده‌های مطرح شده برای مخاطبان است به طوری که ابهام و سوالی برای مخاطب باقی نماند و به طور دقیق با محصولات معرفی‌شده آشنا شود. 
یکی از رسالت‌های مهم صداوسیما روایت پیشرفت و توسعه در تمام حوزه‌های صنعت و فناوری است. «شکوفا» علاوه بر اینکه امکان معرفی رایگان محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را در اختیار آنها می‌گذارد، سیر پیشرفت و رشد صنعت و محصولات علم و فناوری را نیز روایت می‌کند. در شرایطی که بسیاری از دشمنان و بدخواهان در حال بمباران شدید رسانه‌ای هستند و ایران را کشوری عقب‌مانده معرفی می‌کنند، برنامه‌هایی همچون «شکوفا» این امید و نوید را به مردم می‌دهد که برخلاف سیاه‌نمایی‌ها به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کنیم. به عبارتی می‌توان گفت این برنامه با یک تیر چند نشان می‌زند. 
مورد دیگری که این برنامه را حائز اهمیت کرده است، آشنایی مردم با راه‌های جدید و مختلف سرمایه‌گذاری است. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به رشد و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند و می‌تواند مانع سرمایه‌گذاری در بازارهای تورم‌زا و غیرسودده باشد. اقتصاد یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های رشد و رفاه یک جامعه است. با پیشرفت و توسعه صنعت در تمام حوزه‌ها، علاوه بر اینکه بسیاری از افراد جویای کار صاحب شغل می‌شوند و آمار بیکاری کاهش پیدا می‌کند، در حوزه عمومی صنعت در سطح جهانی هم حرفی برای گفتن خواهیم داشت. تامین مالی این شرکت‌های  دانش‌بنیان مبحث مهمی است که باید بیش از گذشته برای رشد آن تلاش کنیم. با ساخت برنامه‌هایی همچون «شکوفا» به شکوفایی تخصص و ایده‌های علمی موجود در جامعه کمک شایانی می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec