printlogo


کد خبر: 277101تاریخ: 1402/11/28 00:00
دور دنیا

ادعای آمریکا درباره انتقال سلاح‌های اتمی روسیه به فضا
روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد پنجشنبه گزارش داد دولت آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره و متحدان این کشور درباره توانمندی‌های اتمی روسیه هشدار داده است. واشنگتن مدعی شد مسکو قصد دارد سلاح اتمی به فضای بیرون زمین ارسال کند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد پنجشنبه گزارش داد دولت آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره و متحدان این کشور درباره توانمندی‌های اتمی روسیه هشدار داده است. در این نامه ادعا شده آمریکا اطلاعاتی به ‌دست آورده مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد سلاح اتمی ضدماهواره‌ای در فضا مستقر کند. این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشت هشدارهای اطلاعاتی جدید آمریکا مربوط به توانمندی‌های نظامی اتمی روسیه در فضا است، هر چند قابلیت‌های جدید هنوز خطری فوری برای واشنگتن و متحدانش نیست. این در حالی است که پیش‌تر «میخائیل پوپوف» معاون شورای امنیت ملی روسیه گفته بود اشتباهاتی که رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است در شرایط سخت داخلی این کشور مرتکب شود، می‌تواند هزینه سنگینی برای سایر جهان داشته باشد و به یک فاجعه جهانی منجر شود. وی با اشاره به کهولت سن و حواس‌پرتی ذهنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد: «تنها فردی که در ایالات متحده می‌تواند دستور حمله و پرتاب سلاح اتمی را صادر کند رئیس‌جمهور آمریکاست که به گفته خود مقامات آمریکایی مردی مسن با حافظه ضعیف است که به سختی می‌تواند حقایق و جزئیات اصلی را در بسیاری از موارد به خاطر بسپارد».
***
هاآرتص: معامله تبادل اسیران تا ماه رمضان نهایی می‌شود
رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه گزارش دادند قرارداد تبادل اسرا «تا رمضان کامل می‌شود» و تل‌آویو از هفته‌های آینده برای اجرای برنامه‌های خود استفاده خواهد کرد. به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری دیروز (جمعه) به نقل از «منابع آگاه» نوشتند معامله تبادل اسرا «تا رمضان به پایان خواهد رسید». این منابع به روزنامه عبری هاآرتص گفتند: رژیم صهیونیستی از هفته‌های آینده برای اجرای برنامه‌های خود قبل از ماه رمضان استفاده خواهد کرد. این روزنامه افزود: ارتباطات ادامه دارد اما هنوز خیلی زود است تخمین زده شود آیا ۲ طرف معامله را اجرایی می‌کنند یا آن را در لحظه واقعی منفجر می‌کنند. به گفته این منابع، «مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در لحظه واقعی چگونه عمل می‌کند و آیا او توافق را برای ملاحظات امنیتی، سیاسی یا شخصی وقتی زمان آن فرا می‌رسد از بین می‌برد یا نه، برای‌شان مشکل است. منابع مقاومت فلسطین ۲ روز پیش جزئیاتی را درباره پاسخ صهیونیست‌ها به پیشنهادات جنبش حماس فاش کردند؛ پیشنهاداتی که این جنبش درباره آتش‌بس در نوار غزه و روند تبادل اسرا مطرح کرده بود.
***
عملیات ضدصهیونیستی در عسقلان 
هلاکت ۲ صهیونیست و زخمی شدن ۶ نفر دیگر
منابع خبری روز جمعه از تیراندازی به شهرک‌نشینان در ایستگاه اتوبوسی در شهرک کریات مالاچی در نزدیکی عسقلان خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری گزارش دادند در این حادثه چندین نفر زخمی شدند که ۲ نفرشان به علت شدت جراحات کشته شدند که یکی از آنها سرباز ارتش اسرائیل بود. به گزارش رسانه‌های عبری، در تیراندازی در کریات ملاچی در نزدیکی عسقلان نیز یک شهرک‌نشین کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند که در میان آنها تعدادی حال‌شان وخیم است. خبرگزاری شهاب پیش‌تر گزارش داده بود ۳ صهیونیست در تیراندازی نزدیک یک ایستگاه اتوبوس در شمال کریات مالاچی در عسقلان بشدت مجروح شدند. خبرنگار الجزیره نیز گفت نیروهای اسرائیلی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نزدیکی محل عملیات به حال آماده‌باش درآمدند. نیروهای اشغالگر به سوی عامل این حمله تیراندازی کردند. ایتمار بن گویر،‌ وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در موضعی افراطی گفت: عملیات تیراندازی در کریات ملاچی بار دیگر ثابت می‌کند که توزیع سلاح باعث نجات جان اسرائیلی‌ها می‌شود و ما همچنان به مسلح کردن جمعیت اسرائیل خواهیم پرداخت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفت: عملیات کریات ملاچی به ما یادآوری می‌کند که کل اسرائیل به یک خط رویارویی تبدیل شده‌ است و خرابکاران فقط از غزه نیامده‌اند تا ما را بکشند. از سوی دیگر، تیپ جنین وابسته به گردان‌های القدس گفت: در راستای عملیات توفان الاقصی، مبارزان ما نیروهای اشغالگر را در پاسگاه «دوتان» با موجی از گلوله هدف قرار دادند.
***
همسر و دختر ابوبکر البغدادی در عراق تحت بازجویی قرار دارند
شبکه «الفرات نیوز» از استرداد همسر و دختر «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده گروه تروریستی داعش به بغداد و بازجویی از آنها توسط مقام‌های عراقی خبر داد. این شبکه به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد که همسر و دختر «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) که در یکی از کشورهای همسایه دستگیر شده‌اند به عراق بازگردانده شدند. این منبع با اشاره به اینکه سازمان اطلاعات ملی عراق توانسته است هویت و محل اختفای آنها را کشف کند، اعلام کرد همسر و دختر البغدادی ملیت‌های غیرعراقی دارند و پس از تحقیقات طولانی از آنها، به ارتباط خود با البغدادی اعتراف کردند. وی افزود: آنها در تحقیقات اولیه ارتباط خود با البغدادی را تکذیب کردند و برای اثبات این موضوع آزمایش «DNA» از آنها به عمل آمد و نتایج آزمایش نشان داد اطلاعات سرویس اطلاعات ملی عراق درباره آنها دقیق بوده است. در همین حال یک منبع قضایی به شبکه الجزیره قطر گفت: سرویس اطلاعات ملی عراق با همکاری مقام‌های ترکیه، همسر ابوبکر البغدادی و فرزندانش را به عراق بازگردانده است. این منبع قضایی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، ادعا کرد همسر البغدادی در ترکیه دستگیر شده‌ است.

Page Generated in 0/0110 sec