printlogo


کد خبر: 277110تاریخ: 1402/11/28 00:00
بارش شدید برف و باران باعث طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و مسدود شدن 200 راه ارتباطی روستایی در کشور شد؛ هشدار بارش‌ برف و باران در ۲۰ استان
خروش بارش‌ها
کارشناس آب در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: بارش‌های اخیر منابع آبی کشور را بهبود می‌بخشد

گروه اجتماعی: در پی ورود سامانه بارشی به کشور و افزایش میزان حجم بارش‌ها طی ۲ روز گذشته، اغلب استان‌ها با بارش برف و باران مواجه شدند؛ بارش‌هایی که منجر به طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در برخی مناطق شد. این بارش‌ها که در مناطق سردسیر به شکل برف سنگین اتفاق افتاد، باعث انسداد راه‌های خیلی از روستاها در این مناطق شد. آخرین وضعیت سیلاب در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد بعضی روستاها و اراضی کشاورزی به دلیل جریان سیلاب‌های تند خسارت دیده‌اند به طوری که برخی روستاهای ایلام به دلیل حجم بالای بارش باران زیر آب رفتند. در استان‌های کرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان نیز بارش سنگین برف و باران نه تنها راه برخی روستاها را بست، بلکه موجب طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر شد. این بارش‌ها طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی روزهای آینده نیز ادامه دارد. این سازمان با اشاره به بارش برف و باران و وزش باد در ۲۰ استان و کاهش دما نسبت به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی طی روزهای آینده هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور اخطار سطح زرد با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ بهمن‌ اعلام کرد: بارش برف و باران و وزش باد روز شنبه (امروز) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب اردبیل، شمال و غرب کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه، لرستان، شمال ایلام، شرق خوزستان، بوشهر، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال قزوین، شمال البرز و تهران پیش‌بینی شود. سازمان هواشناسی در این راستا نسبت به احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی و مه‌آلودگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی هشدار داده است. بر اساس اعلام هواشناسی، بارش برف و باران رور یکشنبه (فردا) برای استان‌ آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی و اردبیل، زنجان، غرب کردستان و کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شرق خراسان رضوی، شمال سیستان‌وبلوچستان و روز دوشنبه (۳۰ بهمن) برای جنوب آذربایجان غربی، غرب کرمانشاه، لرستان، جنوب همدان و مرکزی، جنوب قم، شمال غرب اصفهان، شمال ایلام و خوزستان پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی ضمن توصیه به آمادگی سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسان از جمله شهرداری‌ها و هلال احمر، از همه هموطنان درخواست کرد از رفت و آمد و تردد غیرضروری در سطح شهرها و مسافرت‌های بین‌استانی خودداری کرده و در صورت تردد نسبت به همراه داشتن لوازم گرمایشی و ایمنی در وسایل نقلیه اطمینان حاصل کنند. احتیاط و امتناع از رفت و آمد و ترددهای غیرضروری در فضای آزاد، مستحکم‌‌‌سازی سازه‌های موقت همچون گلخانه‌ها، احتیاط و امتناع از تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی در وسایل نقلیه و منازل، برخی از توصیه‌های این سازمان به ساکنان استان‌های مذکور است.
* بارش برف راه ارتباطی ۱۵۰ روستای دلفان را قطع کرد
بر اثر بارش سنگین برف راه‌های ارتباطی ۱۵۰ روستای شهرستان دلفان لرستان قطع شده است. اصغر قهرمانی، فرماندار دلفان دیروز به ایرنا گفت: بارش برف از صبح امروز (دیروز) آغاز شده و همچنان ادامه دارد. وی افزود: جاده‌های این شهرستان با وجود بارش سنگین برف باز است اما به سبب لغزندگی و تداوم بارش، تردد در آنها به کندی انجام می‌شود. وی ضمن اینکه از مسافران و رانندگان خواست از تردد غیر ضروری در این مسیرها خودداری کنند، تاکید کرد: در صورت ضرورت سفر، رانندگان خودروهای خود را به زنجیر چرخ مجهز و علاوه بر همراه داشتن سوخت کافی، از سامانه گرمایشی خودرو اطمینان حاصل کنند. دلفان یکی از شهرستان‌های سردسیر استان لرستان است که گردنه‌های برفگیر گاماسیاب در مسیر نورآباد به نهاوند و اشگنی در راه نورآباد به امامزاده ابراهیم(ع) در این منطقه قرار دارد.
* مسدود شدن راه ٣٠ روستا در آذربایجان غربی 
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان غربی روز گذشته با اشاره به پایان موقت بارش برف و شکل‌گیری جو آرام در محورهای مواصلاتی استان گفت: در حال حاضر ۳۰ راه روستایی مسدود است. ایرج دست‌نشان افزود: در شرایط فعلی جوی آرام در محورهای مواصلاتی استان حاکم است و تردد در همه محورها انجام می‌شود اما با توجه به اولویت اجرای عملیات راهداری زمستانی در محورهای اصلی و بزرگراهی، با استمرار بارش سنگین برف، انسداد ۳۰ راه روستایی را شاهد هستیم. وی افزود: از ساعات اولیه آغاز بارش‌ها همه اکیپ‌های راهداری و راهدارخانه‌های سرتاسر استان به صورت آماده‌باش کامل در آمده‌اند و به ‌رغم شدت بارش در مناطق کوهستانی، خوشبختانه هیچ محور اصلی، فرعی و بزرگراهی مسدود نشد و فقط در برخی مناطق تردد به دلیل عدم استفاده از زنجیر چرخ به کندی انجام می‌گرفت.
* طغیان رودخانه دره‌شور به دنبال بارش 103 میلیمتری
بارندگی از روز چهارشنبه در استان ایلام آغاز شده و طبق اعلام هواشناسی در روزهای آینده نیز ادامه دارد. در این میان بارندگی از شب پنجشنبه  تا عصر دیروز در استان اوج گرفت و در مناطق جنوبی استان ایلام منجر به جاری شدن سیلاب و خسارت به روستاها و اراضی کشاورزی مردم شد. با شدت گرفتن بارش‌ها حجم سیلاب در مسیل‌های استان ایلام بالا رفته و روستاهای شیخ مکان و کله‌جوب در شهرستان دره‌شهر دچار آبگرفتگی شده‌اند. بخشی از زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف استان از جمله در دهلران، آبدانان و دره‌شهر نیز خسارت دیده ‌است. همچنین حجم آب ورودی باعث طغیان رودخانه‌های فصلی شده است. از سویی برخی منازل مسکونی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر دچار آبگرفتگی شدند که بلافاصله تیم‌های عملیاتی سیلاب اعزام شدند.
طبق اظهارات حمزه محمدی‌مقدم، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان ایلام تاکنون امداد‌رسانی به افراد متأثر از سیل و آبگرفتگی و تخلیه آب منازل مسکونی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر انجام شده است. بارش‌ها در مناطق جنوبی، جنوب شرق و غرب استان لرستان نیز طی ۲ روز گذشته از شدت بالایی برخوردار بود و رودخانه فصلی دره‌شور در روستای چم‌مهر به دنبال بارش 103 میلیمتری طغیان کرده‌ است. هواشناسی هشدار شدت بارش‌ها را در حالی برای جنوب لرستان صادر کرده‌ که راه‌ها و پل‌های تخریب‌ شده سیل 1398 در پلدختر هنوز موقت است و 160 دستگاه پل در راه‌های لرستان در آستانه تخریب است.
***
بهبود منابع آبی با تداوم بارش‌ها
محمود یزدانی، کارشناس آب در گفت‌وگو با «وطن امروز » گفت: بارش‌های اخیر در صورت ادامه، بی‌تردید برای تامین نیازهای آبی کشور امیدبخش است، چرا که میزان بارش‌ها در سال آبی جاری  40 درصد از میانگین بلندمدت کمتر بوده، در چنین شرایطی باید به این نکته توجه داشت که نباید از مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب غفلت شود تا با تنش آبی در برخی مناطق در تابستان مواجه نشویم. وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و برخی مؤلفه‌ها چون توسعه فضای صنعتی در کلانشهرها همراه با از بین رفتن بسترهای طبیعی مراتع و جنگل‌ها فاصله کشور را از ترسالی عمیق کرده است، گفت: این پدیده در همه کشورهای صنعتی اتفاق می‌افتد و ما نیز از چنین قاعده‌ای مستثنا نیستیم. از طرفی به دلیل اقلیم خشک، چند سال است بارش‌ها به اندازه کافی نبوده و در مقابل میزان سرانه مصرف آب نیز افزایش یافته است. در چنین شرایطی اقدام مجلس یازدهم در توجه به ابلاغ الگوی کشت را که البته باید زودتر اتفاق می‌افتاد، باید به فال نیک گرفت، چرا که بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی و به صورت غیرمکانیزه مصرف می‌شود.
این کارشناس آب افزود: بارندگی‌های اخیر هر قطره برای کشور آورده است و از آنجا که ظرفیت برخی سدها در کشور مناسب نیست، بنابراین تداوم بارش‌ها بی‌شک به بهبود منابع آبی کشور کمک می‌کند.

Page Generated in 0/0106 sec