printlogo


کد خبر: 277115تاریخ: 1402/11/28 00:00
اخبار

توافق برای نوسازی ناوگان‌ حمل‌ونقل ریلی با وزارت صمت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای توافقنامه با وزارت صمت برای نوسازی ناوگان‌ حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته، گفت: گردشگری و حمل‌و‌نقل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. مهرداد بذرپاش عصر پنجشنبه ۲۶ بهمن با حضور در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد و در حاشیه آن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: گردشگری و حمل‌و‌نقل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و تامین زیرساخت‌های راه، ارتباط مستقیمی با رونق گردشگری در تمام سطوح دارد. خوشبختانه در 2 سال اخیر در حوزه گردشگری رشد خوبی داشتیم، از این رو نیازمند تقویت ناوگان‌های هوایی، دریایی و ریلی هستیم. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هفته گذشته برای تقویت ناوگان‌ حمل‌ونقل با وزیر صمت توافقنامه‌ای امضا کردیم و در این باره قرار است در حوزه ریلی همکاری جدیدی داشته باشیم. وی افزود: ما اعتقاد داریم باید سفرها تسهیل و  دسترسی‌ها به امکانات سفر آسان‌تر و عادلانه‌تر شود. بذرپاش گفت: معرفی جاذبه‌های گردشگری در آزادراه‌ها و جاده‌های کشور یکی از موضوعاتی است که آن را دنبال می‌کنیم و در این باره تسهیلاتی را نیز در نظر خواهیم گرفت. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعامل خوبی داریم که این تعاملات به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود. او افزود: بهسازی راه‌ها برای دسترسی بهتر به مراکز گردشگری و اماکن فرهنگی - تاریخی یکی دیگر از محورهای همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، چرا که ایران سرشار از ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی و تاریخی است که موجب مباهات و افتخار است. وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور در غرفه‌های مختلف با مدیران و فعالان حوزه گردشگری دیدار و گفت‌وگو کرد.
***
یارانه خانواده‌ای حذف نشده دهک‌بندی‌ها تغییر کرده است
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به به‌روز‌رسانی اطلاعات جدید اقتصادی خانواده‌ها پس از 2 سال، گفت: یارانه هیچ خانواده‌ای حذف نشده، فقط دهک‌بندی‌ها تغییر کرده است. علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان از به‌روز‌رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها پس از 2 سال خبر داد و گفت: خبرهایی همچون حذف 3 دهک و... شایعه است. ما بعد از 2 سال، در ماه گذشته داده‌ها و اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان را به‌روزرسانی کردیم، یارانه هیچ عزیزی در این ماهی که هستیم حذف نشده است. وی افزود: برخی موارد استثنا هم وجود دارد مثل اینکه شماره بانکی آنها با مشکل مواجه می‌شود یا به دلیل فوت سرپرست خانواده یارانه به صورت خودکار قطع می‌شود. دیگر اعضای خانواده باید با مراجعه به پلیس +10 مشکل‌شان را حل کنند تا مجدد یارانه آنها برقرار شود.خیلی از افراد سال گذشته و سال جاری مراجعه می‌کردند و به دهک‌شان اعتراض داشتند که با شاخصه‌های خودمان بهبودهایی حاصل و در نهایت داده‌ها به‌روزرسانی و خیلی افراد مشکل‌شان مرتفع شد. محمدی با تاکید بر اینکه در این به روزرسانی یارانه‌ای حذف نشده است، خاطرنشان کرد: اگر برخی خانواده‌ها به دهک‌شان اعتراض داشته باشند، می‌توانند به سامانه حمایتی ما مراجعه کنند هم دهک‌شان را ببینند و هم اعتراض‌شان را ثبت کنند تا به مشکل آنها رسیدگی شود. ما سعی می‌کنیم در شاخص‌هایی که به‌کار می‌گیرم، از روش‌های وسع‌سنجی استفاده کنیم و جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی از هوش مصنوعی استفاده کنیم. قانون ما را مکلف کرده هر 6 ماه یکبار اطلاعات و داده‌ها به‌روزرسانی شود. به گفته رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهک شاخص اقتصادی نیست، بحث نسبی و جمعیتی است. بر اساس شاخصه‌ها ما اینها را رتبه‌بندی و به 10 قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم که خانواده‌ها در کدام قسمت قرار بگیرند تا دستگاه‌ها با توجه به ماموریت‌های‌شان و با توجه به دهک‌های خانواده‌ها خدماتی را به آنها ارائه دهند. 
محمدی تاکید کرد: بر اساس برنامه دولت به هیچ عنوان قصد حذف یارانه هیچ خانوار ایرانی را نداریم و هر آنچه در خبرها به آنها اشاره می‌شود، صحیح نیست و دهک‌ها حذف نشده و یارانه خانواده‌ها حذف نمی‌شود. علاوه بر این، وقتی دهک‌ها را اعلام کردیم و داده‌ها را به‌روزرسانی کردیم تا ۶ ماه دیگر جابه‌جایی نخواهیم داشت، اما اگر خانواده‌ای در رفتار مالی‌اش تغییراتی داشته باشد، می‌تواند در سامانه تغییرات را ثبت کند تا در دهک‌بندی بعدی لحاظ شود.
***
افزایش ۲۵ درصدی صادرات ایران به پاکستان
واردات پاکستان از ایران به 104.2 میلیون دلار در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافت که در مقایسه با 83.2 میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. بر اساس آمار ماه به ماه، واردات از ایران از 89.2 میلیون دلار ثبت شده ۱۷ درصد در دسامبر ۲۰۲۳ افزایش داشته است. به این ترتیب کل واردات جولای تا ژانویه ۲۰۲۴ به 591.4 میلیون دلار رسید که 17.1 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش پروپاکستانی، مقامات پاکستان و ایران اخیرا یک برنامه جامع 5 ساله را با هدف افزایش همکاری‌های تجاری بین 2 کشور اعلام کردند. هدف این طرح افزایش تجارت دوجانبه به 5 میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ است.

Page Generated in 0/0052 sec