printlogo


کد خبر: 277136تاریخ: 1402/11/29 00:00
نتانیاهو طرحی برای آواره کردن مجدد مردم غزه از جنوب این باریکه در سر دارد
نقشه شوم برای رفح

نتانیاهو برای حمله به رفح نقشه شومی در سر دارد که با مخالفت شدید کشورهای جهان روبه‌رو شده است اما آمریکا باز کمک‌های خود به اسرائیل را دوچندان می‌کند.
شبکه خبری الجزیره همزمان با طرح گمانه‌زنی‌های مختلف درباره قریب‌الوقوع‌‌ بودن حمله ارتش اسرائیل به شهر رفح، به طور خاص به واکاوی ابعاد مختلف طرح‌های ادعایی صهیونیست‌ها در قالب آنچه حراست از جان غیرنظامیان فلسطینی در بحبوحه جنگ غزه ادعا شده و می‌شود، پرداخته است. الجزیره تاکید می‌کند اسرائیل به دنبال خارج کردن فلسطینی‌ها از رفح به خاطر امنیت آنها نیست، بلکه برعکس این رژیم سعی دارد با استفاده از ابزارها و شیوه‌های مختلف، یا آنها را بکشد یا از سرزمین آبا و اجدادی‌شان اخراج و آواره کند. نکته قابل تامل اینکه به تازگی پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» در گزارشی از شهر رفح گفته است والدین فلسطینی اقدام به قرار دادن فرزندان خود در قفس‌های مرغداری‌ها می‌کنند تا شاید آنها را در برابر حملات هوایی صهیونیست‌ها در امان نگه دارند. در حقیقت، نبودِ پناهگاه‌های امن در رفح موجب شده این وضعیت به وجود آید. 
وبگاه شبکه خبری الجزیره در گزارش خود می‌نویسد: «به تازگی و در بحبوحه طرح گمانه‌زنی‌های مختلف درباره حمله قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل به شهر رفح، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز»، به هشدارهای مقام‌های غربی از جمله آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه چنین حمله‌ای می‌تواند تلفات بالایی را در میان غیرنظامیان به بار آورد، پرداخته است. نتانیاهو گفته «ما حمله به رفح را انجام خواهیم داد و در عین حال گذرگاه‌هایی را برای غیرنظامیان ایجاد خواهیم کرد تا آنها بتوانند از منطقه خطر خارج شوند». وقتی «جاناتان کارل» خبرنگار شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» از وی سوال کرد 1.4 میلیون نفر فلسطینی آواره قرار است کجا بروند؟ نتانیاهو گفت: «آنها به مناطقی در شمال رفح خواهند رفت. البته مناطق و محل‌های زیادی وجود دارد، با این حال ما در حال کار روی یک طرح دقیق و جزئی هستیم». اینطور به نظر می‌رسد که نتانیاهو با پاسخی که به خبرنگار ‌ای‌بی‌سی نیوز داده بود چندان احساس راحتی و اطمینان نداشت. یک روز قبل از مصاحبه نتانیاهو با‌ ای‌بی‌سی نیوز، «آیلون لوی» سخنگوی رژیم اسرائیل نیز با رادیو LBC که در لندن مستقر است گفت‌وگو داشت و او هم چندان در پاسخ به پرسش‌ها با محوریت حمله اسرائیل به رفح احساس راحتی نمی‌کرد. وی 4 مرتبه با این پرسش که قرار است آوارگان فلسطینی در رفح کجا اسکان داده شوند؟ مواجه شد و هیچ پاسخ روشنی به این سوال نداد. تمام چیزی که وی گفت این بود: «مناطق روباز زیادی در نوار غزه وجود دارند. یکی از گزینه‌ها این است که نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد با ما همکاری کنند تا فلسطینی‌ها را در مکان‌ها و محیطی روباز در نوار غزه اسکان دهیم». با این حال، این مقام اسرائیلی پاسخ نداد دقیقا 
منظورِ وی کجاست.
* هیچ جای امنی در غزه نیست
از زمان آغاز جنگ غزه و تجاوز اسرائیل به این منطقه، رژیم اسرائیل تا حد زیادی بر ترویج اطلاعات غلط و نادرست تکیه داشته است. در این رابطه شاید یکی از عینی‌ترین جلوه‌های دروغ‌پراکنی اسرائیلی‌ها این بوده که مدام تاکید داشته‌اند گذرگاه‌هایی را برای عبور امن غیرنظامیان فلسطینی اختصاص داده‌اند یا قصد دارند از جان غیرنظامیان فلسطینی حفاظت کنند. البته جهت اثبات دروغ بودن این مساله، کافی است نگاهی به عملکرد ارتش اسرائیل در 4 ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد بیندازیم؛ موضوعی که اسناد و شواهد زیادی را به ما ارائه می‌کند. اول اینکه اسرائیل به مردم غزه اعلام کرد جنوب نوار غزه برای آنها امن خواهد بود اما هنگامی که مردم غزه از مناطق درگیری خارج می‌شدند، ارتش اسرائیل در مناطقی که از آنها به عنوان «گذرگاه امن» یاد کرده بود، به فلسطینی‌ها حمله و آنها را بمباران کرد، البته گزارش‌های مختلفی نیز دال بر هدف قرار ‌گرفتن مردم عادی در گذرگاه‌های عبور امن از سوی تک‌تیراندازان اسرائیلی یا بازداشت و ناپدید شدن آنها هم منتشر شده است. در خان‌یونس، ارتش اسرائیل به مردم اعلام کرده بود در بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها بمانند. با این حال، تک‌تیراندازان اسرائیلی مردمی را که قصد داشتند به بیمارستان‌ها یا پناهگاه‌ها برسند، هدف گرفته‌اند. حتی زمانی که ارتش اسرائیل به مردم خان‌یونس گفت شهر را ترک کنند، گزارش‌های مختلفی مبنی بر هدف قرار دادن آنها منتشر شده است. رفح میزبان آوارگان فلسطینی زیادی است و اکنون ارتش اسرائیل می‌گوید آنها باید از رفح خارج شوند و به مناطق روباز و عاری از امکانات کوچ کنند. رژیم اسرائیل هر مرتبه که به مردم غزه گفته خانه و کاشانه خود را ترک کنند، عملا آنها را هدف قرار داده و قتل‌عام کرده است. جالب اینکه مقام‌های اسرائیلی مدام با رسانه‌های غربی مصاحبه می‌کنند و مدعی می‌شوند حافظ جان غیرنظامیان فلسطینی هستند. آنها هر کاری را که می‌توانستند انجام داده‌اند تا این حقیقت را لاپوشانی کنند که هیچ جای امنی در نوار غزه وجود ندارد. آنها حتی نهادها و کارکنان بین‌المللی مستقر در غزه را که علیه ارتش اسرائیل افشاگری کنند، به دروغگویی متهم می‌کنند.
* دروغ بزرگ اسرائیل علیه حماس
بر اساس تخمین‌ها و ارزیابی‌های اسرائیل، حماس قبل از آغاز جنگ غزه 30 هزار نیروی نظامی داشته است. اگر حتی ما ادعاهای بی‌پایه اسرائیل را که می‌گوید اغلب مناطق نوار غزه را از وجود نیروهای حماس پاکسازی کرده و شهر رفح آخرین پایگاه حماس است، بپذیریم، این به آن معناست که حداقل 10 هزار نیروی حماس در این شهر در ماه ژانویه که اسرائیل به مردم غزه گفته است باید به سمت رفح به عنوان منطقه‌ای امن حرکت کنند، حضور داشته‌اند. اسرائیل همواره مدعی بوده حماس از مردم غیرنظامی به عنوان سپر خود استفاده می‌کند. در حالی که تحرکات اخیر اسرائیلی‌ها جهت حمله زمینی به رفح، خود نشان می‌دهد اسرائیل عملا مردم فلسطین را به شهر رفح کشانده تا در این شهر آنها را هدف قرار دهد و طرح این ادعا که حماس از مردم فلسطین به عنوان سپر استفاده می‌کند کاملا غلط است. این در حالی است که اساسا تحلیل‌های اسرائیل در رابطه با حماس کاملا اشتباه است، زیرا این جنبش نشان داده می‌تواند «همه جا باشد و در عین حال هیچ جا نباشد». واقعیت اسرائیل این است که این رژیم معتقد است برای شکست حماس باید غیرنظامیان فلسطینی را نابود کند.

Page Generated in 0/0058 sec