printlogo


کد خبر: 277172تاریخ: 1402/11/30 00:00
جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد
ایستگاه پایانی جشنواره سی‌ونهم موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، شامگاه شنبه ۲۸ بهمن‌ در تالار وحدت برگزار شد؛ جشنواره‌ای که این دوره ایجاد بخش موسیقی کودک و نوجوان، اهدای جایزه «گوهرشاد» به عنوان جایزه ویژه به بانوان عفیفه ایرانی و جایزه ترانه و بخش سرود از جمله دستاورد‌های آن به شمار می‌رود. وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه خبر از تصویب سند موسیقی و ابلاغ آن داد که می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های 4 دهه اخیر در حوزه موسیقی باشد. در اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران اصلی مراسم با اظهار رضایت از برپایی این دوره اظهار داشت: خوشحالیم که سی‌ونهمین دوره جشنواره موسیقی فجر امسال با این شکوه بی‌مانند برگزار شد. بسیار مایه خوشبختی است که هنر و هنرمندان نزد ایرانیان در مقامی رفیع و ارجمند قرار دارند. مردم ایران که هنردوست و هنرپرور هستند، با ذوق و شوق از اهالی هنر استقبال می‌کنند. 
او ادامه داد: باید از همکاران خوبم در برگزاری مقدماتی جشنواره امسال که در مناطق مختلف ایران این رویداد را برگزار کردند و شوق، ذوق و خلاقیت را در جای جای ایران سربلندمان با نوای دلنواز موسیقی به یادگار گذاشتند، تشکر کنم. خوشبختانه عدالت فرهنگی را با اجرای همزمان در ۱۴ استان و در تهران بزرگ، در جای‌جای این کلانشهر با ذوق و شوق مشاهده کردیم. ان‌شاءالله لب ایرانیان همیشه خندان باشد و در پناه خدای بزرگ مسیر رشد جامعه ما هموارتر از همیشه باشد.
وزیر ارشاد اضافه کرد: نگاه هنری و تقویت هنرهای مختلف از هنرهای تجسمی گرفته تا تئاتر و موسیقی که جشنواره‌های آنها باشکوه برگزار شد، قابل تحسین است. بهمن‌ماه با پیروزی انقلاب گره خورده است و برنامه‌های فرهنگی و هنری ما نشان می‌دهد انقلاب‌مان کاملا فرهنگی است و به همین دلیل نقطه اوج همه برنامه‌های فرهنگی و هنری در این ایام مبارک است.
او اضافه کرد: سند ملی موسیقی ایران بعد از ۴۵ سال با مشارکت دوستان خوب‌مان به تصویب رسید که در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. این سند گام بلندی برای توسعه و تکامل کمی و کیفی هنر موسیقی برای این کشور است. بسیاری از نقاط مبهم در این سند برطرف شد. در این سند همه بخش‌های کشور ملزم به رعایت و اجرای مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد و دفتر موسیقی هستند؛ هر مجوزی را که دفتر موسیقی صادر کند، باید بدون خدشه اجرا کنند. امیدوارم اهالی موسیقی بتوانند از فضای مناسبی که ایجاد شده است، استفاده کنند. افتخار می‌کنیم به این میزان از علاقه‌مندی مردم به این هنر فاخر که اصالت و قدمت چند هزار ساله در این مرز و بوم دارد. باید در این مسیر به موسیقی‌های محلی مقامی، به هنرمندان عزیز و مسائل معیشتی و مالی آنها توجه ویژه کنیم. صندوق اعتباری هنر مسائل مربوط به مسکن و سایر نیازهای آنها را دنبال می‌کند. امیدوارم بتوانیم گام‌های موثری در عرصه موسیقی برداشته باشیم. 
رضا مهدوی، دبیر جشنواره نیز با ارائه گزارشی از روند و فعالیت‌های جشنواره در سخنانی کوتاه ابراز کرد: تلاش کردیم آنچه را در کشور ما رایج است و اجرای سالانه دارد به جشنواره دعوت کنیم. در ابتدای زمانی که به عنوان دبیر جشنواره معرفی شدم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کردم امسال می‌توانیم ۲۰ درصد جهش داشته باشیم که امیدوارم همین‌طور بوده باشد. ایده‌های بسیاری مانند برگزاری جشنواره‌های مجزا برای پاپ ایرانی و بخش بانوان، توجه بیشتر به بخش پژوهش موسیقی در ذهن داشتم که بخشی از آنها در این دوره میسر شد و بخشی هم نه و امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم به این اهداف برسیم.
برگزیدگان موسیقی فجر به شرح زیر جوایز خود را دریافت کردند:
بخش ترانه: محمدمهدی سیار و امیرعلی خلیلی
جایزه موسیقی و رسانه: ندا سیجانی و سارا حیدرنژاد
رسانه‌های دیداری و شنیداری: هانیه پیرامی، یاسر یگانه و علیرضا سعیدی
بخش نگاه ویژه: نیره خادمی، رضا رادمهر، یلدا احتشامی و علیرضا سعیدی
جایزه ویژه «گوهرشاد»: سیدمحسن حسینی برای خلق قطعه موسیقی «تو خورشیدی میون خاک»
جایزه باربد (آهنگسازی فرم سونات): علیرضا متوسلی داراب، (ساله و پایان‌نامه‌های موسیقی): نکیسا هدایت‌زاده
کتاب موسیقی: امیر شهابی (اصول بداهه‌نوازی موسیقی جز)
تک‌آهنگ‌ها: (بخش نواحی و دستگاهی): میلاد عرفان‌پور و سیدعماد توحیدی (قلب وطن)
بخش پاپ: مصطفی راغب (حال نامعلوم)
باربد بهترین اثر از نگاه ویژه پژوهش: خدایار خدادوست (قاوال مکتبی)
آهنگسازی کلاسیک غربی: دیپلم افتخار: محمدامین همایی (کوارتت زهی)
باربد بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی: هادی فیض‌آبادی (قاب خیال)
باربد بهترین اجرای صحنه‌‌ای: مهدی محمدنژاد (سرپرست گروه 7 و 8)
جایزه گروه برتر بخش سرود نیز به گروه سرود نوای مهر از استان چهارمحال‌وبختیاری اهدا شد.

Page Generated in 0/0060 sec