printlogo


کد خبر: 277176تاریخ: 1402/11/30 00:00
دور دنیا

مدودف: 
در صورت جنگ با ما، برلین، لندن و واشنگتن هدف قرار خواهند گرفت
«دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت و رئیس‌جمهور سابق روسیه با انتشار پستی در کانال خود در پیام‌رسان تلگرام، هشدار داد مسکو در صورت ورود به جنگی با غرب «به کی‌یف، برلین، لندن، واشنگتن و دیگر جاهایی که از مدت‌ها پیش در فهرست اهداف تسلیحات سه‌گانه هسته‌ای خود تعیین کرده، حمله خواهد کرد». مدودف در این پست نوشت: «مدت‌ها پیش مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشتم با این عنوان که امکان شکست یک قدرت هسته‌ای در جنگ وجود ندارد. پس از آن انگلیسی - آمریکایی‌های مغرور فورا خودشان را وسط انداخته و ناله‌ کردند: نه! این ابدا صحیح نیست، حتی آمریکا هم در جنگ‌ها باخته است». مدودف در ادامه نوشت: «این یک دروغ آشکار است. من صحبتم درباره جنگ‌هایی مثل ویتنام، افغانستان یا ده‌ها جنگ توسعه‌طلبانه دیگر آمریکایی‌ها در مکان‌های دیگر نیست. منظورم جنگ‌هایی تاریخی است که در آنها مردم از سرزمین پدری خود دفاع می‌کنند؛ اینکه شما از سرزمین خودتان، مردم خودتان و ارزش‌های خودتان دفاع کنید. این نوع جنگ‌ها هستند که قدرت‌های هسته‌ای هرگز در آنها از هیچ کس شکست نمی‌خورند».
***
داسیلوا:
اسرائیل در حال نسل‌کشی است
رئیس‌جمهور برزیل گفت آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد جنگ نیست؛ یک نسل‌کشی و یادآور اقدامات «آدولف هیتلر» است. به گزارش ایسنا، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، خطاب به خبرنگاران در آدیس‌آبابا عنوان کرد: آنچه در نوار غزه برای مردم فلسطین رخ می‌دهد در دوره تاریخی دیگری جز زمان هیتلر  وجود نداشته است. وی که در نشست اتحادیه آفریقا شرکت کرده بود، ضمن انتقاد از تعلیق کمک‌ برخی کشورها به آژانس کار و امدادرسانی به آوارگان فلسطین (آنروا) افزود: کمک‌های انسانی را به مردمی که دهه‌هاست تلاش می‌کنند کشور خود را بسازند، تعلیق نکنید. جنگ غزه میان سربازان با سربازان نیست، بلکه این جنگی میان ارتش بسیار آماده با زنان و کودکان است. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور برزیل در پایان از کمک‌های کشورش به آنروا خبر داد اما مشخص نکرد که اندازه این کمک‌ها چقدر خواهد بود، زیرا تاکید کرد: «این رئیس‌جمهور نیست که چنین تصمیمی می‌گیرد». 
***
رسانه عبری:
کار نتانیاهو بعد از جنگ تمام است
رسانه عبری «وای‌نت» به نقل از منابع آگاه در حزب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد پس از پایان جنگ غزه، او دیگر نمی‌تواند قدرت را در دست داشته باشد. در حالی ‌که بسیاری در رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند، نتانیاهو شنبه مدعی شد «اکنون وقت سیاست نیست» و انتخابات بعدی این رژیم چند سال دیگر برگزار خواهد شد. چند نظرسنجی مختلف نشان داده که از عملیات توفان الاقصی در هفتم اکتبر، میزان محبوبیت نتانیاهو و اعضای حزب «لیکود» در فلسطین اشغالی روند نزولی داشته است. یک مرکز تحقیقاتی ماه دسامبر با استناد به نظرسنجی‌ها اعلام کرد بیش از دوسوم اسرائیلی‌ها خواستار آن هستند که به‌ محض پایان جنگ غزه، انتخابات سراسری برگزار شود. نظرسنجی تازه‌ای که در ماه میلادی جاری برگزار شد نیز نشان داد اگر انتخابات همین حالا برگزار شود، احزاب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی ۷۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان این رژیم را تصاحب خواهند کرد. رسانه عبری وای‌نت به نقل از مقامات حزب لیکود که خواستند نام‌شان فاش نشود، گزارش داد: «هر کس که در هفتم اکتبر نخست‌وزیر بود، با پایان جنگ قدرت را از دست خواهد داد». 
***
قاهره:
حمله اسرائیل به رفح تهدیدی برای امنیت ملی مصر است
وزیر خارجه مصر روز شنبه در نشست امنیتی مونیخ گفت کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه «غیرقابل قبول» است. سامح شکری در ادامه گفت کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است و هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی مصر خواهد بود. وی به راه‌حل 2 دولتی اشاره کرد و گفت مصر خواهان حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها بر اساس راه‌حل 2 دولتی است. وزیر خارجه مصر مدعی شد کشورش به رژیم صهیونیستی اطلاع داده است که کوچاندن فلسطینی‌ها از رفح «خط قرمز» قاهره است و تهدیدی برای امنیت ملی مصر به شمار می‌رود. از سوی دیگر اسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در کنفرانس مونیخ مدعی شد درباره کوچاندن فلسطینی‌ها از رفح به مصر هماهنگی‌های لازم با قاهره  انجام شده است. 
***
بیمارستان ناصر در غزه از مدار خدمت خارج شد
«نزدیک به 200 بیمار در بیمارستان ناصر بستری هستند که 20 نفر از آنها باید به دیگر بیمارستان‌ها انتقال داده شوند»؛ این بخشی از گزارش دیروز گبریسوس است. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه تصریح کرد ارتش اسرائیل اجازه ورود تیم‌های امدادی این سازمان به بیمارستان ناصر برای ارزیابی وضعیت بیماران و نیازهای پزشکی آنان را نداده است. در صد‌و‌سی‌و‌پنجمین روز از جنگ علیه غزه، مراکز پزشکی به محاصره رژیم اشغالگر درآمده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین از روزهای گذشته هشدار داده بود ارتش اسرائیل به صورت مداوم بیمارستان‌های امل و ناصر در خان‌یونس را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای قرار می‌دهد.

Page Generated in 0/0081 sec