printlogo


کد خبر: 277190تاریخ: 1402/11/30 00:00
افزایش 34 درصدی پرشدگی آب 13 سد دریاچه ارومیه و 106 درصدی زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته
بهبود مخازن سدها
افزایش ۸۵ درصدی میانگین بارش‌ها در یک هفته اخیر نسبت به میانگین بلندمدت؛ 2 سد سقز در کردستان و تنگ‌تیز در کهگیلویه‌وبویراحمد سرریز شدند

مهدی زرین نام: با ورود سامانه بارشی اخیر به کشور و مواجه شدن اغلب استان‌ها با بارش برف و باران، گزارش‌ها حکایت از افزایش ۸۵ درصدی بارش‌ها در کشور طی یک هفته گذشته دارد؛ بارش‌های امیدبخشی که باعث سرریز شدن سدهایی چون سقز در استان کردستان و تنگ‌تیز باشت در کهگیلویه‌وبویراحمد شده و همچنین موجودی آب مخازن اغلب سدهای کشور را بهبود بخشید. از سویی طبق اظهارات سخنگوی صنعت آب کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ جاری، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه با موجودی مخزنی ۶۴۶ میلیون مترمکعب، دارای ۳۹ درصد پرشدگی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سد زاینده‌رود با ۲۲ درصد پرشدگی، شاهد افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. وی درباره وضعیت کلی مخازن سدهای کشور تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ سال جاری خاطرنشان کرد: اگر چه برخی سدها شرایط مناسبی دارند ولی ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون 8.82 میلیارد مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 11.05 میلیارد مترمکعب بوده، لذا ورودی سدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.
* افزایش ۸۵ درصدی میانگین بارش‌ها در یک هفته
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۷ روز منتهی به ۲۷ بهمن‌، به ‌طور میانگین 15.8 میلیمتر بارش در کشور ثبت شده؛ این در حالی است که میانگین بلندمدت طی این بازه زمانی 8.5 میلیمتر است، بنابراین کشور85.6 درصد بارش بیشتر دریافت کرده است. همچنین طی ماه جاری منتهی به ۲۷ بهمن‌ 32.3 میلیمتر میانگین بارش کشور بود اما این میزان برای بلندمدت 33.6 میلیمتر بوده است که کاهش 3.9 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که از ابتدای فصل جاری تا ۲۷ بهمن‌ کشور به ‌طور میانگین 43.3 میلیمتر بارش دریافت کرده است اما این میزان در بلندمدت ۶۶ میلیمتر است، بنابراین بارش 34.3 درصد از  بلندمدت کمتر بوده است. علاوه بر این از ابتدای سال جاری تا ۲۷ بهمن‌ به ‌طور میانگین 76.7 میلیمتر بارش در ایران به ثبت رسیده است که این میزان برای بلندمدت ۱۲۵ میلیمتر است، بنابراین طی این مدت کشور 38.7 درصد کمتر بارش دریافت کرده است. طی این مدت تنها ۴ استان بارش‌های بیش از نرمال دریافت کرده‌اند. آذربایجان غربی طی آبی سال جاری به ‌طور میانگین 156.9 میلیمتر بارش دریافت کرده است که این آمار در بلندمدت ۱۵۱ میلیمتر است، بنابراین این استان افزایش 5.9 میلیمتری بارش را تجربه کرده است. خراسان شمالی نیز طی سال آبی جاری تا اواخر بهمن به ‌طور میانگین ۱۰۵ میلیمتر بارش داشته است که نسبت به میانگین ۱۰۳ میلیمتری بارش طی بلندمدت 2 میلیمتر بارندگی بیشتری را دریافت کرده است. کردستان طی این مدت به ‌طور میانگین 259.5 میلیمتر بارش را ثبت کرده، این در حالی است که میانگین بلندمدت ۲۳۶ میلیمتر بوده که نشانگر افزایش 23.5 میلیمتری است. گلستان طی سال آبی جاری 220.3 میلیمتر بارش دریافت کرده است. میانگین بارش ثبت‌شده برای این استان در بلندمدت 217.5 میلیمتر است که افزایش 2.8 میلیمتری بارش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر استانی که کمترین بارش را نسبت به شرایط نرمال ثبت کرده، کهگیلویه‌وبویراحمد است. این استان در حالی طی سال آبی جاری ۳۱۱ میلیمتر بارش را ثبت کرده که این میزان در بلندمدت 467.8 میلیمتر است.
* نزولات جوی قابل توجه در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر
طبق پیش‌بینی‌‌ها برای هفته جاری وقوع بارش‌ها در حاشیه دریای خزر و برخی مناطق غرب و شمال غربی کشور مورد انتظار است. در این مناطق، مقادیر تجمعی بارش تا ۵۰ الی ۷۵ میلیمتر پیش‌بینی ‌شده است. موسسه تحقیقات آب اعلام کرد: استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی با بارش تجمعی معادل ۵۰ تا ۷۵ میلیمتر در هفته جاری پربارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود. بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه یک کشور، حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین 9.4 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 52.7 میلیمتر پرباران‌ترین حوضه کشور در هفته جاری خواهد بود. همچنین حوضه آبریز فلات مرکزی با مقدار میانگین 1.1 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 19.6 میلیمتر کم‌باران‌ترین حوضه درجه یک کشور است. بر اساس این گزارش، از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه قره‌سو و گرگان با متوسط بارش 24.1 میلیمتر و بیشینه بارش 52.7 میلیمتر پرباران‌ترین حوضه درجه ۲ کشور است. از میان استان‌های کشور، استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی با بارش تجمعی معادل ۵۰ تا ۷۵ میلیمتر در هفته جاری پربارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود. در همین باره همچنین سخنگوی صنعت آب کشور نیز گفت: حجم آب موجود مخازن سدها با وجود ۴۳ درصد پرشدگی، همچنان ۷ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است. فیروز قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت برخی سدهای مهم کشور از ابتدای سال آبی تا ۲۸ بهمن جاری، اظهار داشت: مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه با موجودی مخزنی ۶۴۶ میلیون مترمکعب، دارای ۳۹ درصد پرشدگی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. در استان اصفهان و سد زاینده‌رود نیز با ۲۲ درصد پرشدگی، شاهد افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. وی درباره وضعیت کلی مخازن سدهای کشور تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون 8.82 میلیارد مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 11.05 میلیارد مترمکعب بوده، لذا ورودی سدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. سخنگوی صنعت آب با اشاره به افزایش خروجی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ مذکور به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته، افزود: در سال گذشته میزان آب خروجی از سدهای کشور معادل 7.42 میلیارد مترمکعب بوده است که این میزان در سال جاری با کاهش بارش‌ها و عدم امکان استفاده از بارش مستقیم در مصارف کشاورزی، به 9.26 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است. قاسم‌زاده تاکید کرد: حجم آب موجود مخازن سدها با وجود ۴۳ درصد پرشدگی و حجمی معادل 21.63 میلیارد مترمکعب، همچنان ۷ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.
***
هشدار بارش برف و کولاک در ۲۱ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش برف و باران، کاهش دما و یخ‌زدگی جاده‌های ۲۱ استان، توصیه کرد کشاورزان محصولات خود را به انبارهای استاندارد منتقل کنند. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور خبر داد. صادق ضیاییان گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در پی فعال شدن سامانه بارشی در کشور طی چند روز اخیر اغلب استان‌ها با  بارش برف و باران روبه‌رو هستند به طوری که روز گذشته این سامانه در مناطق غرب، شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق و ارتفاعات البرز فعال بود و ساکنان این مناطق شاهد بارش باران و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف بودند. همچنین بخش‌هایی از دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های اصفهان، یزد، بخش‌هایی از کرمان و شمال سیستان‌وبلوچستان نیز در چنین وضعیتی قرار داشتند. به گفته وی امروز و فردا و پس‌فردا در غرب، شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز، دامنه‌های زاگرس و مناطقی از مرکز و شرق کشور افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.  رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: چهارشنبه (۲ اسفند) و پنجشنبه (۳ اسفند) در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده انتظار می‌رود و سایر مناطق کشور جوی آرام خواهند داشت. همچنین طبق پیش‌بینی‌‌ها تا روز چهارشنبه دریای خزر، خلیج‌‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

 


Page Generated in 0/0059 sec