printlogo


کد خبر: 277216تاریخ: 1402/12/1 00:00
ترافیک تقاضا برای اکران فیلم در عید نوروز

گروه فرهنگ و هنر: مخاطب همواره در تولیدات هنری نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند اما در این بین سینما به عنوان هنری فراگیر در مواجهه با مخاطب از نقش و سهم بیشتری برخوردار است، به همین جهت همواره سنجه مهم برای ارزیابی موفقیت یک فیلم در کنار فروش، میزان جذب مخاطب است. در حال حاضر «عقاب‌ها» با اکران بیش از 2 دهه‌ای به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای ایران به شمار می‌رود اما با بررسی بازه زمانی اکران و میزان جذب مخاطب، بدون شک باید «فسیل» را با یک سال اکران و میزبانی از 8 میلیون مخاطب پرمخاطب‌ترین فیلم از ابتدای انقلاب اسلامی دانست. در کنار این موضوع، مخاطبان سالانه سینما نیز نشان‌دهنده میزان اقبال و استقبال و صد البته موفقیت سینما طی یک سال است که با بررسی یک دهه گذشته سینما در سال 97 با 28 میلیون مخاطب رکورد منحصر به فردی را از خود به جا گذاشته اما با همه‌گیری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما سال 1399 تنها با 700 هزار مخاطب و سال 1400 با 7 میلیون و سال 1401 با 14 میلیون مخاطب به بدترین و کم‌مخاطب‌ترین سال‌های سینما بدل شدند در این میان با اهتمام ویژه سازمان سینمایی و اتخاذ سیاست‌های ویژه در حالی آخرین ماه سال 1402 را آغاز کردیم که با توجه به آمار ارائه‌شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما 26 میلیون مخاطب طی 11 ماه گذشته به سینما رفته‌اند که سهم 2 فیلم کمدی «فسیل» و «هتل» از سایر فیلم‌های اکران‌شده به مراتب بیشتر است. فارغ از اینکه آیا امسال رکورد سال 97‌ شکسته می‌شود یا خیر نکته قابل تامل اینکه 3 سال پس از همه‌گیری کرونا و زمینگیر شدن سینما، امروز شاهد شکوفایی و رونق دوباره آن هستیم. سینمایی که سال 99 مانند جسم بی‌جانی بود که حتی خوشبین‌ترین منتقدان و کارشناسان و هنرمندان نیز رونق گرفتنش را حداقل تا 5 سال آینده غیرممکن می‌دانستند، با سیاست‌گذاری دقیق و منحصر به فرد مدیران سازمان سینمایی در دولت سیزدهم امروز نه‌تنها از رکود روزهای کرونا خارج شده که به عددی بالاتر از سال‌هایی چون 92، 93، 94 و 95 نیز رسیده است. از همین رو بسیاری از مدیران و وابستگان به ظاهر سینمایی و هنری به دولت سابق فریاد وا اسفا سر می‌دهند و در دستاوردهای سینمایی دولت سیزدهم تشکیک می‌کنند؛ راه و روشی که سالیان سال است این جماعت در پی آنند. نمونه بارز و آشکار آن نیز یادداشت پر از تناقض رئیس اسبق سازمان سینمایی در رسانه اصلاح‌طلب است. وی جشنواره دوره خود را با جشنواره چهل‌ودوم مقایسه کرده و از این رهگذر، دوران خود را دوران پر از شکوه(!) و جلال(!) دانسته، البته که ایشان نخواسته در یادداشتش به مواردی از جمله دخالت در داوری‌های جشنواره و غیرهنری بودن جوایز اشاره کند که در فرصتی دیگر بدان پرداخته خواهد شد اما آنچه مشخص است اینکه سینمای ایران در کمتر از 3 سال دوباره به رونق و شکوفایی رسیده و این محصول تفکر جهادی و انقلابی است که در بدنه مدیریت و سیاست‌گذاری سازمان سینمایی ساری و جاری شده است. در این بین از نکات قابل توجه درخواست‌های بی‌شمار تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما برای  اکران عید است که می‌توان امید داشت سال آینده نیز وضعیت سینما به مراتب بهتر و پرمخاطب‌تر خواهد بود. در همین باره روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی با تاکید بر رقابت فیلم‌ها برای حضور در سبد اکران نوروزی در گفت‌وگویی اظهار داشت: خوشبختانه امسال فیلم‌های باکیفیت و مناسب اکران نوروزی جوابگوی ظرفیت تعریف‌شده برای این بازه زمانی هستند اما با توجه به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، حساسیت و پیچیدگی تنظیم جدول عادلانه و البته مناسب با سلایق و علایق مخاطبان نیز بیشتر از سال‌های قبل است.
وی با اشاره به ظرفیت اکران نوروزی و تعداد فیلم‌هایی که در این بازه زمانی می‌توانند روی پرده روند، افزود: اصولا 8 سرگروه سینمایی امکان تغییر فیلم خود را دارند و با توجه به شرایط اکران و ملاحظات مختلف، بین 6 تا 8 فیلم روی پرده خواهند رفت تا ضمن رعایت تنوع در سبد اکران، فیلم‌ها موجب لطمه به یکدیگر نشوند. ضمن اینکه به دلیل نزدیکی عید نوروز و عیدسعید فطر، اکران دوم عید نوروز مطابق با آیین‌نامه و منوط به افتادن کف فروش خواهد بود. سهرابی با اشاره به تعداد بالای فیلم‌های متقاضی اکران و تعداد قابل توجه آثار پرمخاطب اجتماعی، کمدی، دفاع‌ مقدس و کودک و نوجوان که آماده اکرانند، عنوان کرد: سال آینده کار شورای صنفی نمایش برای ایجاد عدالت در اکران، بسیار سخت خواهد بود، چرا که آثار پرمخاطبی در صف اکران حضور دارند، لذا بازگشت به آیین‌نامه و تصمیم‌گیری و اقدام مطابق با مقررات و قوانین اعلام شده امری ضروری است و با همراهی و تعامل شورای صنفی براساس آیین‌نامه اقدام خواهد شد.
وی با گلایه از آن دسته منتقدان که سازمان سینمایی را به حمایت بی‌چون و چرا از سینمای کمدی متهم کرده‌اند و ماه‌ها این نقطه قوت و قله افتخار سازمان سینمایی دولت سیزدهم را وارونه جلوه داده و زیر سؤال برده‌اند، اظهار کرد: حتی اگر این نقطه‌نظرات به ظاهر دلسوزانه باشد اما در رویکرد کلان و دوراندیشانه، نه‌تنها کمکی به سینما و اقتصاد آن نخواهد کرد، بلکه در تضاد با مصالح و پیشرفت و رشد سینما خواهد بود.
مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی به مخاطبان 26 میلیونی سینما طی کمتر از 11 ماه از سال که بالاترین تعداد مخاطب طی 25 سال گذشته است، اشاره کرد و‌ گفت: اگر مخاطبان همه بخش‌ها اعم از سینماهای اکران، سینماسیار و جشنواره‌ها را حساب کنیم به عددی بیش از 28 میلیون مخاطب طی 11 ماه خواهیم رسید و دست‌اندرکاران می‌دانند دستیابی به این آمار استثنایی کار ساده‌ای نیست که اگر بود طی چند دهه اتفاق می‌افتاد اما متأسفانه برخی دوستان بدون در نظر گرفتن دستاوردها و بدون رعایت انصاف، صرفاً مسیر تخریب را در پیش گرفته‌اند و لحن و بیان خود از ورشکستگی، رکود و فلاکت سینما در ماه‌های آغازین مدیریت جدید را با چرخشی نامحسوس به سمت و سوی ورشکستگی سینمای غیرکمدی بردند، حال آنکه پرفروش‌ترین فیلم‌های کودک و نوجوان و فیلم‌های اجتماعی نیز مربوط به همین دوره است. البته در اینکه سینمای غیرکمدی نیز باید به فروشی قابل دفاع و منطقی برسد شکی نیست اما عقب‌ماندگی چند 10 ساله در امر اقتصاد سینما را نمی‌توان یک‌ساله و 2 ساله جبران کرد.

Page Generated in 0/0054 sec