printlogo


کد خبر: 277218تاریخ: 1402/12/1 00:00
ارتش یمن یک پهپاد متجاوز پیشرفته MQ9 آمریکا را منهدم کرد
شکار در آسمان
فارن پالیسی: حوثی‌ها شاید چندده رشته کابل‌ فیبر نوری را که از تنگه باب‌المندب رد می‌شود، قطع کنند

گروه بین‌الملل: درگیری بین صنعا و واشنگتن از روز گذشته بعد از حمله موشکی نیروهای ارتش یمن به ۲ کشتی انگلیسی و آمریکایی در دریای سرخ و همچنین انهدام پهپاد نظامی - عملیاتی «MQ9» آمریکا وارد مرحله جدیدی شد؛ موضوعی که باعث شد دونالد ترامپ، رقیب جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بشدت از وضعیت سیاسی این کشور انتقاد کند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن صبح دیروز از انجام عملیات جدید توسط ارتش این کشور علیه یک کشتی انگلیسی و یک پهپاد آمریکایی خبر داد. سرلشکر «یحیی سریع» اعلام کرد ارتش این کشور یک کشتی انگلیسی «RUBYMAR» را در خلیج عدن هدف قرار داده است.
طبق گزارش شبکه المسیره،‌ وی در این باره گفت: در حمایت از ملت فلسطین در غزه و در پاسخ به تجاوزات به یمن، نیروی دریایی یمن این کشتی را با موشک‌های دریایی مناسب هدف قرار داد. یحیی سریع اعلام کرد: به یاری خداوند این حمله به صورت مستقیم و دقیق انجام شد.
وی از وارد شدن خسارت شدید به این کشتی و تخلیه ایمن کادر آن خبر داد و گفت: این کشتی از حرکت بازمانده و در معرض غرق شدن قرار دارد. سرلشکر یحیی سریع همچنین اعلام کرد ارتش یمن پهپاد MQ9 را که در حال انجام اقدامات خصمانه در الحدیده بود، رهگیری و سرنگون کرد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین افزود: نیروهای مسلح کشورمان تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه، به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیلی به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد. پیش از این نیز یک منبع در نیروی دریایی یمن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از وارد شدن خسارت شدید به این کشتی انگلیسی خبر داده بود.
برخی منابع نیز از تخلیه کادر کشتی هدف قرار گرفته شده در بندر «المخا»ی یمن خبر داده‌اند. این اظهارات پس از آن بیان شد که رسانه‌ها بامداد دیروز از هدف قرار گرفتن ۲ کشتی در آب‌های دریای سرخ خبر دادند. شرکت امنیت دریایی «امبری» در این باره اعلام کرد یک کشتی باری انگلیسی از وقوع حمله در تنگه باب‌المندب خبر داد. سازمان تجارت دریایی انگلیس هم اعلام کرد گزارشی از وقوع یک حادثه امنیتی جدید در دریای سرخ دریافت کرده است. 
این سازمان اعلام کرد ناخدای یک کشتی، وقوع انفجاری را در ۳۵ مایل دریایی جنوب شهر المخای یمن گزارش کرد. طبق گزارش رسانه‌ها، کشتی هدف گرفته شده در جنوب المخا از امارات می‌آمد.
یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی در انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل می‌شود.
کارشناسان در این باره معتقدند عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شده، توان نظامی‌ای را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.
صنعا با وجود اصرار بر تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان تجاوزات به غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است. شبکه المیادین در این باره به نقل از منابعی که آنها را «خاص» توصیف کرده است، گزارش داد: کشتی انگلیسی «RUBYMAR» که در خلیج عدن هدف گرفته شد حامل «آمونیاک» بود.
منابع المیادین گفتند: پس از اصابت تسلیحات دریایی یمن به این کشتی، آتش گرفت و پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای نجات، شروع به غرق شدن در دریا کرد. این منابع اعلام کردند: این کشتی با سلاح‌های جدید و دقیق هدف قرار گرفت که تا به حال از آنها رونمایی نشده بود. منابع نظامی یمنی درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در عملیات جدید نیروهای مسلح یمن نیز گفتند: پس از سرنگونی تعدادی از پهپادهای MQ9 در یمن، این پهپادها توسعه‌یافته و مدرن شده‌اند اما با تسلیحات پدافندی جدید با آن مقابله شد.
این منابع همچنین گفتند آمریکا از ساقط کردن این پهپاد متعجب و غافلگیر شده‌ است. همچنین شرکت امنیتی انگلیس اعلام کرد: مالک و اپراتور کشتی انگلیسی «RUBYMAR» که هدف حمله نیروهای یمنی قرار گرفت، در حال بررسی گزینه‌های یدک‌کش آن از خلیج عدن است.
این بزرگ‌ترین ضربه نیروهای ارتش یمن به آمریکا از ابتدای درگیری‌ها بین صنعا و واشنگتن است. یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا با اذعان به توان ارتش یمن، عنوان کرد مقابله با آنها در دریای سرخ «بزرگ‌ترین نبرد دریایی‌ای است که آمریکا از زمان جنگ دوم جهانی با آن مواجه شده است». دریادار «برد کوپر» گفت: فکر می‌کنم برای پیدا کردن مشابه این جنگ ما باید به جنگ دوم جهانی بازگردیم؛ زمانی که کشتی‌ها درگیر نبرد بودند.
به گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، وی افزود: وقتی می‌گویم شرکت در نبرد، یعنی جایی که در آن شلیک می‌شود و ما پاسخ می‌دهیم.
کوپر که معاون فرماندهی نیروهای ارتش تروریست آمریکا (سنتکام) است، به برنامه «۶۰ دقیقه» گفت: نیروی دریایی آمریکا ۷۰۰۰ نیرو به دریای سرخ فرستاده است. آمریکا همچنین برای مقابله با ارتش یمن ائتلافی دریایی ایجاد کرده اما هیچ‌کدام از این تمهیدات نتوانسته موثر باشد و در تازه‌ترین رویداد در دریای سرخ، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام عملیات جدید توسط ارتش این کشور علیه یک کشتی انگلیسی و یک پهپاد متجاوز آمریکایی خبر داده است.
از سوی دیگر فارن پالیسی درباره هدف بعدی انصارالله  نوشت: اواخر دسامبر، یک حساب کاربری مرتبط با حوثی‌ها در تلگرام، تهدیدی را علیه چندده رشته کابل‌ فیبر نوری که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند مطرح کرد. به گفته تیموتی استرانگ، معاون موسسه تحقیقاتی تله جئوگرافی «بیش از 99 درصد ارتباطات بین قاره‌ای از طریق کابل‌های موجود در بستر دریا انجام می‌گیرد و این صرفا شامل اینترنت نیست، بلکه تراکنش‌های مالی و نقل و انتقالات بین بانکی را نیز در بر می‌گیرد. بسیاری از دپارتمان‌های دفاعی نیز به این کابل‌ها متکی هستند. تقریبا هر چیزی که شما درباره ارتباطات بین‌المللی تصور می‌کنید از طریق کابل‌های زیر دریا انجام می‌گیرد. دریای سرخ یک نقطه کاملا حیاتی برای اتصال اروپا به آسیاست».
سوال این است: آیا حوثی‌ها واقعا توانایی آسیب زدن به این کابل‌ها را که در کف دریا تعبیه شده‌اند دارند؟ اکثر حملات حوثی‌ها تاکنون از طریق شلیک موشک و پرتاب پهپاد به سمت کشتی‌های تجاری (و کشتی‌های جنگی آمریکا و انگلیس) انجام گرفته است. بروس جونز، تحلیلگر انستیتوی بروکینگز که تاکنون مطالب زیادی درباره اهمیت کابل‌های زیر دریا به رشته تحریر درآورده، در این باره گفت: «فکر نمی‌کنم زرادخانه حوثی‌ها بتواند خطری را متوجه کابل‌های زیر دریا کند... اگر شما بخواهید به این چیزها آسیب بزنید، باید به زیر دریا بروید».
***
هر بمبی که بر سر  یمن می‌افتد یک میلیون دلار هزینه دارد
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یکشنبه در جمع هوادارانش در ایالت میشیگان گفت: ما در حال بمباران یمن هستیم. هر بمب، یک میلیون دلار خرج دارد اما مهم‌ترین مساله این است که شما مردم زیادی را می‌کشید. به نقل از العربی۲۱، اظهارات ترامپ پس از آن ایراد شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت حملات به یمن در واکنش به حملات بی‌سابقه ارتش یمن در دریای سرخ انجام شد و دفاعی است. ارتش یمن پس از شروع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کرد به کشتی‌های عازم اراضی اشغالی اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نخواهد داد. به دنبال حملات ارتش یمن به کشتی‌های عازم اراضی اشغالی در دریای سرخ، آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه ارتش یمن انجام دادند اما این حملات مانع عملیات ارتش یمن نشده است. دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنانش در میشیگان تأکید کرد: آمریکا در دوره جو [بایدن] از هم فروپاشیده است و به یکی از کشورهای جهان سوم تبدیل شده است. آمریکا به دلیل سیاست‌های دولت بایدن به سمت جهنم می‌رود. ترامپ همچنین گفت: بایدن مردی است که بهره هوشی بسیار پایینی دارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه حملات خود به بایدن، او را برای پست ریاست‌جمهوری «بی‌کفایت» خواند و گفت: او حتی نمی‌تواند به تنهایی جایگاه سخنرانی خود را پیدا کند.

 


Page Generated in 0/0057 sec