printlogo


کد خبر: 277219تاریخ: 1402/12/1 00:00
برخی عناصر ضدایرانی در کنفرانس مونیخ خواهان تحریم اقتصادی ایران شدند
کنفرانس ضد امنیتی مونیخ
سخنگوی وزارت امور خارجه: نگران کنفرانس مونیخ و اهدافی که بنیانگذارانش برای آن تعریف کرده‌اند هستیم

کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی بعد از ۳ روز فعالیت به کار خود پایان داد که مانند سال گذشته گردانندگان این کنفرانس به جای دعوت از نمایندگان دولت‌های ایران و روسیه، از نیروهای مخالف و برخی گروه‌های تروریستی در جهان برای بیان مواضع‌شان علیه تهران و مسکو دعوت کردند. همین موضوع باعث شده است این پرسش مطرح شود: آیا این کنفرانس جنبه امنیت‌ساز دارد یا اینکه ضد امنیت کشورهای مستقل جهان است.  شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته به کار خود پایان داد و سران کشورهای حاضر آلمان را ترک کردند؛ اجلاسی جهانی که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به آن دعوت نشده بودند. این در حالی است که در غیاب تهران، برخی فعالان ضد ایرانی در این کنفرانس شرکت کرده و خواستار تحریم و انزوای ملت ایران و همچنین قطع روابط اقتصادی جهان با تهران شدند. در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، هادریان قمی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس فرانسه، به صدای آمریکا گفت «در حال حاضر موضوع گفت‌وگو با ایران وجود ندارد» اما با اشاره به دیداری که وزیر خارجه فرانسه با وزیر امور خارجه ایران داشته، افزود: یک موضوع مهم «درخواست رسمی وزارت خارجه فرانسه برای آزادی ۴ گروگان فرانسوی در ایران» است!
همچنین اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، شنبه ۲۸ بهمن، در کنفرانس امنیتی مونیخ در اظهاراتی مدعی شد ایران از طریق جنگ غزه سعی دارد از فرصت استفاده کرده تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. صدراعظم آلمان اظهار کرد: اروپا باید توانایی‌اش را برای دفاع از خود تقویت کند تا در برابر حملات احتمالی صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات آینده آمریکا پیروز می‌شود یا جنگ در اوکراین چگونه به پایان می‌رسد، دفاع کند. وی تاکید کرد: ما اروپایی‌ها باید در حال و آینده مراقب امنیت خود باشیم. در همین حال، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار کرد. وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شد: کامرون به همتای خود گفته است چین باید از نفوذ خود درباره ایران برای تحت فشار گذاشتن یمنی‌ها به‌خاطر اقدامات آنها در دریای سرخ استفاده کند. 
سال گذشته نیز این کنفرانس از مسؤولان ایران و روسیه برای حضور در نشست دعوت نکرد و مخالفان ایران در آن نشست حضور داشتند. در همین رابطه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دعوت نشدن وزیر امور خارجه ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ما نگران این کنفرانس و اهدافی که بنیانگذارانش برای آن تعریف کرده‌اند، هستیم. متاسفانه مجریان این کنفرانس برخلاف اهداف بنیانگذاران آن در مسیر غلط حرکت می‌کنند و چارچوب آن را به یک جایگاهی تبدیل کرده‌اند که دیدگاه غیرسازنده در آن مطرح شود. انتخاب گزینشی کشورها و محروم کردن برخی کشورها که اتفاقا نقش مهمی در امنیت منطقه دارند و این نقش اثبات شده است و از سویی دعوت از کشورها و مقامات جنایتکاری که سابقه جنایات آنها در مقابل دیدگان ملت‌های جهان است، نشان می‌دهد مجریان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند. به جای اینکه نگران حضور خود در این کنفرانس باشیم، نگران این کنفرانس و سرنوشت آن هستیم. این کنفرانس تریبونی برای بیان و اعلام مواضع «غیرعادلانه، غیرمنصفانه و غیرصادقانه» علیه کشورهای مستقل شده است.
وی افزود: ‌ای کاش مسؤولان این کنفرانس در یک رویکرد مسؤولانه این نشست را فرصتی قرار می‌دادند که همه آنها که نسبت به امنیت بین‌الملل نگاه صادقانه دارند، حضور پیدا کنند و به جای دعوت از مقامات جنایتکار صهیونیستی که در دادگاه کیفری بین‌المللی متهم هستند، از نمایندگان فلسطین دعوت می‌کردند. آنچه مخل صلح و امنیت منطقه‌ای است، اشغالگری است نه مقاومت مردم فلسطین و کشورهایی که از حقوق فلسطین دفاع می‌کنند. ما نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم.
البته با توجه به منابع مالی این کنفرانس می‌توان حدس زد چرا و به چه دلیل مقامات ایرانی به کنفرانس دعوت نشده‌اند. بنا بر گزارش روزنامه زوددویچه تسایتونگ، ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ دولت آلمان از طریق کانال‌های مختلف از جمله وزارت دفاع و بخش مطبوعاتی دفتر صدراعظم آلمان، مبلغی بیش از یک میلیون یورو برای این همایشِ تحت پوشش بخش خصوصی کمک نقدی هزینه کرده‌ است. گذشته از این تعدادی سازمان تجاری از جمله چندین شرکت تولیدی صنایع نظامی چون کراوس‌مافای وگمان، EADS، لینده و... و همچنین بزرگ‌ترین بانک آلمان دویچه بانک و شرکت نفت جمهوری باکو (سوکار) از حامیان مالی این همایش بودند. به گفته روزنامه زوددویچه، قصد این حامیان حضور فعال در برنامه‌ریزی‌های دفاعی کشورها است تا به این وسیله بتوانند گذشته از کار لابی‌گری و اثرگذاری، روش‌های بازاریابی و فروش خود را با خواسته‌های بازار وفق دهند.
البته تظاهرات علیه کنفرانس مونیخ و سکوت آنها در مقابل رفتارهای ضد امنیتی رژیم صهیونیستی چند روز ادامه داشت. صدها تن از فعالان ضد جنگ شنبه مقابل محل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ تجمع و به سیاست‌های جنگ‌طلبانه رهبران شرکت‌کننده در این کنفرانس اعتراض کردند.
در دومین روز برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ صدها نفر از فعالان ضد جنگ علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه غرب تظاهرات کردند.
جنگ در اوکراین، تحولات جاری خاورمیانه و پیامدهای امنیتی تغییرات آب و هوایی از جمله موضوعات کلیدی رهبران جهان در کنفرانس امسال بود ولی حرفی از جنگ غزه ‌زده نشد و تنها وزیر خارجه اردن در نشستی که تزیپی لیونی حضور داشت با وی حرف نزد و دست نداد.

Page Generated in 0/0061 sec