printlogo


کد خبر: 277238تاریخ: 1402/12/1 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی:
ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به مرز ۳۰۰ میلیون تن رسید
وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت اعلام کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری توأمان دولت در توسعه بنادر بزرگ و کوچک، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندری کشور در مرز ۳۰۰ میلیون تن قرار دارد. مهرداد بذرپاش شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن در جلسه هیات دولت با حضور رئیس‌جمهور ضمن اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور، گزارشی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه ارائه کرد. بر اساس این گزارش، در یک سال و نیم گذشته فقط در بندر شهید رجایی ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری ایجاد شده و با توجه به سرمایه‌گذاری توأمان دولت در توسعه بنادر بزرگ و کوچک، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندری کشور در مرز ۳۰۰ میلیون تن قرار دارد. به گفته وزیر راه و شهرسازی، دولت در کنار توسعه و افزایش ظرفیت بنادر بزرگی چون شهید رجایی، امام خمینی و شهید بهشتی، در بنادر کوچک و مردمی نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشته که در نتیجه آنها بندر خمیر، بندر سیریک، اروندکنار و بوموسی به بهره‌برداری رسیده و بنادر گناوه، دیر و کنگان نیز در مراحل پایانی ساخت و بهره‌برداری قرار دارند. بذرپاش با بیان اینکه با بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران ظرفیت بندری کشور ۲۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال تجارت دریایی کشور بیش از ۹ درصد، ترانزیت دریایی ۳۴ درصد و ورودی مسافر از مرزهای دریایی نیز ۱۰ درصد رشد داشته است. وزیر راه و شهرسازی این افزایش ظرفیت‌ها در بخش بار و مسافر دریایی را حاصل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار سرمایه‌گذاری‌های دولت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فقط در تکمیل فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار شاهد ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و برای عملیات اجرایی فاز ۲ این بندر با همکاری بخش خصوصی نیز فراخوان داده شده است. بذرپاش همچنین از عملیات در حال اجرای ساخت یک میلیون تن سیلوی غلات، افزایش ۳۰ درصدی مکنده‌های مکانیزه غلات که سرعت بارگیری و تخلیه را چند برابر می‌کند و سفارش ساخت ۴۰ دستگاه شناور دریایی به ارزش معادل بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به شرکت‌های داخلی خبر داد و افزود: همه شاخص‌ها در بخش تجارت دریایی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در نتیجه موجودی کانتینری و فله‌ای در بخش تخلیه و بارگیری در بنادر کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کاهش ترافیک و معطلی کامیون‌ها در گمرک آستارا به کمتر از یک‌سوم که در نتیجه اجرای ۲ اقدام نوبت‌دهی از مبدأ و بهره‌برداری از مسیر جدید ترانزیتی حاصل شده است، اظهار داشت: با بهره‌برداری کامل از این مسیر ترانزیتی دیگر شاهد ترافیک و معطلی کامیون‌ها در این بخش نخواهیم بود.
***
سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در نفت
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری این صندوق در صنعت نفت و فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی برای تحقق برنامه افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز، ۳۵ میلیارد دلار در ۵ سال آینده در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کند. مهدی غضنفری اظهار داشت: ابتدا باید مشخص کرد در بازار ارز کشور، صندوق توسعه ملی چه جایگاهی دارد و بزرگ‌ترین صندوق کشور که در آینده ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدهای نفتی وارد آن می‌شود باید با این ارزها چه کند. وی اظهار داشت: از سال ۸۹ تا ۱۴۰۲ صندوق ورودی‌ها و خروجی‌هایی داشته که در برخی سال‌ها جمع ورودی و خروجی آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده که جمع ورودی منابع صندوق توسعه ملی در این مدت ۱۶۰ میلیارد دلار و میزان خروجی منابع ۱۳۲ میلیارد دلار است. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم با ما همراهی دارد و برای مطالباتی که از دولت داریم تا به صندوق بازگردد، از رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم. به‌زودی یک جریان نقدینگی جدیدی در بالادست نفت ایجاد خواهیم کرد. وی گفت: در ماده ۳ برنامه هفتم به صندوق توسعه اجازه داده شده که در بالادست نفت حضور داشته باشد، من از مجمع تشخیص درخواست می‌کنم که با این بند مخالفت نکند. غضنفری تاکید کرد: صندوق توسعه ملی با حضور در بالادست نفت قرار نیست جایگزین شرکت نفت شود. کار صندوق توسعه ملی بنگاهداری نیست، بلکه به دنبال بنگاه‌سازی است. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: این صندوق، برنامه جدی برای تزریق جریان نقدی در صنعت نفت دارد که طبق آن برای تحقق برنامه افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز در مجموع ۳۵ میلیارد دلار طی ۵ سال باید سرمایه‌گذاری کند و نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار آن طی ۲ سال اول سرمایه‌گذاری خواهد شد. وی گفت: موضوع دیگر فناوری‌های نوپدید است. همتای صندوق توسعه ملی ما در ایران صندوق‌های ثروت در جهان وجود دارند که قوانین مشابهی با ما دارند. مطالعات نشان می‌دهد صندوق‌های ثروت در جهان سرمایه‌گذاری عظیمی در فناوری‌های جدید بویژه هوش مصنوعی کرده‌اند و علت آن بازدهی بالای این حوزه است. غضنفری همچنین گفت: آمارها نشان می‌دهد صندوق‌های ثروت در جهان سرمایه‌های خود را از املاک و مستغلات به سمت فناوری برده‌اند. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: به عنوان مثال صندوق ثروت ملی نروژ در ۳ حوزه صنعت ریزتراشه، پلتفرم‌های رایانش ابری و استارتاپ‌های هوش مصنوعی ورود کرده است. وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی اخیرا یک بیانیه سرمایه‌گذاری طراحی کرده که طبق آن ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع خود را در حوزه نفت گاز و پتروشیمی می‌برد، همچنین ۲۰ درصد سرمایه را در حوزه معدن یعنی زنجیره‌های معدنی و فلزات اساسی سرمایه‌گذاری می‌کند. غضنفری اعلام کرد: بزودی خبرهایی از ورود صندوق توسعه ملی به حوزه بالادست نفت اعلام خواهد شد، همچنین سال آینده سرمایه‌گذاری صندوق در حوزه فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی آغاز خواهد شد. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: سال ۱۴۰۲ با مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان در طرح اپراتور هوش مصنوعی مشارکت خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0072 sec