printlogo


کد خبر: 277256تاریخ: 1402/12/2 00:00
امیر قادری در نخستین پاتوق فیلم کوتاه:
فیلم کوتاه تنها فرصت فیلمساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجراست

گروه فرهنگ و هنر: نخستین جلسه نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، با نمایش 4 فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد؛ نشست‌هایی که سابقه برگزاری آن به دهه 70 بازمی‌گردد و بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای ایران در این پاتوق‌ها رشد کرده و امروز جزو معتبرترین فیلمسازان به شمار می‌روند، این نشست‌ها که طی ۲ سال گذشته و پس از نزدیک به یک دهه وقفه مجدد احیا شد و اکنون با برگزاری 8 دوره به همت انجمن سینمای جوانان ایران، فصل جدید خود را با حضور امیر قادری، کارشناس و منتقد سرشناس سینما آغاز کرده است.
در جلسه افتتاحیه فصل نهم پاتوق، فیلم‌های‌ کوتاه داستانی «بعد از نیمه‌شب» به کارگردانی محمد باقری، «رعنا» به کارگردانی امیر مهندسیان، «با همراهی سارا» به کارگردانی ایمان فراهانی و «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، روی پرده به ‌نمایش درآمدند.
در این رویداد امیر قادری، نویسنده و منتقد سینما، به ‌‌عنوان کارشناس جلسه و محمد محمدی به ‌عنوان مجری - کارشناس نشست، پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده به گفت‌وگو نشستند و آثار را تحلیل و بررسی کردند.
در ابتدای این نشست محمد محمدی، مجری - کارشناس برنامه ضمن خوشامدگویی به مخاطبان حاضر گفت: پاتوق‌های فیلم کوتاه یکی از باسابقه‌ترین نشست‌های فیلم کوتاه است. برخی افراد خاطرشان هست که این جلسات در اوایل دهه 80 برگزار می‌شد و برای کسانی که به فیلم کوتاه علاقه داشتند و هیچ دسترسی‌ای برای تماشای فیلم کوتاه نبود، این پاتوق‌ها ارزش بالایی داشت. پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران پاتوقی با اصالت و قدیمی است که بسیاری از فیلمسازان در همین پاتوق‌ها در جایگاه مخاطب یا فیلمساز حاضر شده‌اند.
در ادامه نشست، محمدی برای روشن کردن چراغ فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه، از سیاوش چراغی‌پور بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون دعوت کرد دقایقی را برای حاضران صحبت کند.
چراغی‌پور ضمن ابراز خوشحالی از حضور در میان فیلمسازان جوان گفت: دوندگی من به خاطر این است که بگویم من هم مثل شما جوان هستم، عاشق سینمای جوان و فیلمسازان جوان و فیلم کوتاه هستم و هر وقت در میان شما هستم احساس شور و نشاط و هیجان دارم.
وی تصریح کرد: اعتراف می‌کنم بهترین نقش‌ها و بازی‌ها و بهترین حضورهای سینمایی‌ام در فیلم کوتاه بوده است، البته بعد از تئاتر. همیشه در کنارتان یاد می‌گیرم و این به من شور و نشاط می‌دهد. نگاهم به فیلم نگاهی عجیب است که از سر دیوانگی‌های من می‌آید؛ به نظرم فیلم کوتاه به همان اندازه فیلم بلند دارای اهمیت ساخت است، چرا که جهان خودش را تصویر می‌کند. فیلم کوتاه از منظر من فیلم کوچک نیست، اتفاقا فشردگی و ریتمی که در فیلم کوتاه می‌بینم، همواره برایم از یک فیلم بلند ارزشمندتر بوده است. ارزشی که برای فیلم کوتاه قائل هستم خیلی بالاتر است و به نظرم جهان زیباتر و رویاهای بزرگی را می‌توانیم در فیلم کوتاه ببینیم.
چراغی‌پور افزود: همیشه با عشق به استقبال فیلم کوتاه رفته‌ام و سعی کرده‌ام فیلم‌هایی را انتخاب کنم که به من چیزی بیفزایند و در عرصه تخصص خودم کمکم کنند. امیدوارم همواره فیلم‌های شما فیلمسازان جوان را روی این پرده نقره‌ای ببینم و در جشنواره‌های داخلی و خارجی خوش بدرخشید.
در ادامه این نشست امیر قادری، منتقد و کارشناس سینما گفت: پاتوق فیلم کوتاه در میان جلسه‌های نقد و بررسی که می‌روم جزو جلسات محبوب من است؛ وقتی اینجا فیلم و فیلمسازان جوان را می‌بینیم و با هم صحبت می‌کنیم خیلی خوشایند است. امیدوارم این پاتوق با قدرت ادامه یابد. بین همه جلسات نقد و بررسی بدون تعارف همیشه اولویتم پاتوق فیلم کوتاه است. البته این نکته را باید بگویم که جریان فیلم کوتاه به تازگی به این جذابیت و خلاقیت رسیده است، یک زمانی این‌گونه نبود و فیلم‌هایی را در عرصه فیلم کوتاه شاهد بودیم که بیشتر جشنواره‌ای بودند. نخستین بار است فیلم‌هایی را می‌بینم که این فیلمسازان جوان می‌سازند تا وارد سینما شوند و خود سینما را دوست دارند، خودم در دهه 80 از طریق جشنواره فیلم کوتاه تهران این جریان را دنبال کرده‌ام و شور و حال و استاندارد اکنون در گذشته نبود.

Page Generated in 0/0049 sec