printlogo


کد خبر: 277257تاریخ: 1402/12/2 00:00
ققنوس‌هایی که بر شانه 6 فیلم نشستند
برگزیدگان سینما انقلاب معرفی شدند

گروه فرهنگ و هنر: سیزدهمین اختتامیه‌ سینما انقلاب که با اهدای جایزه‌ سینمایی ققنوس همراه است، با حضور محسن دوباشی دبیر محفل سینما انقلاب، نعمت‌الله سعیدی نویسنده و روزنامه‌نگار، حجت‌الاسلام محمد رحمانی کارشناس مسائل تعلیم و تربیت با همراهی اهالی سینما در خانه‌ اندیشه‌ورزان برگزار شد. محفل هم‌اندیشی سینما انقلاب، از سال ۸۸ با تمرکز بر گفتمان انقلاب کار خود را آغاز کرده است و هر ساله پس از پایان جشنواره‌ فیلم فجر، این محفل هم‌اندیشی با حضور اهالی سینما و اندیشمندان برگزار می‌شود و در آن موضوع فیلم‌ها همراه با نگاهی انقلابی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
محسن دوباشی در ابتدای این رویداد، درباره‌ اهمیت محفل سینما انقلاب گفت: جشنواره‌های فیلم فجر انتظاراتی در دل مخاطبان ایجاد می‌کنند اما معمولا از به سرانجام رساندن آن مغفول می‌مانند. در سینما انقلاب، ما به بهانه‌های مختلفی به این مسائل بیشتر می‌پردازیم.
وی با اشاره به حضور قابل اعتنای فیلم اولی‌ها در جشنواره فجر امسال، سوالاتی را مطرح کرد: آیا این جنس از فیلم‌ها، می‌توانند مخاطب به سالن‌های سینما بیاورد؟ به قول دوستان، امسال سال تحول سینماست. آیا واقعا برای چنین چیزی برنامه‌ریزی شده است؟ آیا به محتوای «وی‌اُدی»‌ها (Video On Demand) و تاثیری که روی سینما می‌گذارد توجه می‌شود؟ با مطرح کردن این موارد، قصد نقد جشنواره را ندارم و صرفا از این باب مطرح می‌کنم که سینما مساله‌های جدی‌تری دارد و برگزاری جشنواره‌های بزرگ مانع از گفت‌وگو درباره‌ این مسائل می‌شود. برای مثال با وجود چند انیمیشن در جشنواره، هنوز این حوزه برای خودش یک بخش مجزا ندارد.
دبیر سینما انقلاب در ادامه درباره‌ علت انتخاب شعار «سینما پیشرفت» گفت: شعار سینما پیشرفت به این دلیل انتخاب شد تا بررسی کنیم آیا سینمای ما توانایی این را دارد که آینده‌ پیش روی کشور را ترسیم کند یا فقط به تصویری حداقلی از جامعه‌ امروز اکتفا می‌کند؟ آیا ما سینمایی داریم که از پس مفهوم‌سازی و تصویرسازی ایران آینده بربیاید؟
نعمت‌الله سعیدی میهمان ویژه‌ محفل سینما انقلاب، درباره‌ علت پدید آمدن جشنواره‌ها گفت: جشنواره‌ها شکل می‌گیرند که هنرمندان و سینماگران یا به دلیل نگرانی از حضور در آن تلاش بیشتری کنند یا دلگرم حمایت از سمت آن هستند. برای مثال، در جشنواره‌ اسکار، اگر فیلمی برنده شود فروش آن تضمین می‌شود. آیا جشنواره‌ فجر نیز اینگونه است؟ یعنی سینماگران ما نگران واکنشی که از سمت جشنواره مطرح می‌شود، هستند؟
حجت‌الاسلام رحمانی با طرح این سوال که آیا قوه‌ تخیل را باید تربیت کنیم، ادامه داد: برخی به دلیل خروج انسان از سلوک معنوی، مخالف این کار هستند و برخی هم همسو با تربیت قوه‌ تخیل هستند؛ همین موضوع در سینما هم وجود دارد، به این معنی که سینما ابزاری است برای تقویت قوه‌ تخیل انسان، حتی با احتمال اینکه در نهایت موضوع در امتداد واقعیت قرار نگیرد. آنچه می‌تواند به این مسیر کمک کند، برنامه‌ریزی ۱۰ساله است و طی کردن گام به گام مراحل این برنامه.
بخش دوم نشست ویژه به اهدای جوایز با 3 محور، «تربیت، زنان و بین‌الملل موضوعاتی بود که از سوی داوران مورد توجه قرار گرفته بود. در این مراسم از حبیب‌الله والی‌نژاد به دلیل سال‌ها تلاش و مجاهدت در عرصه‌ سینمای دفاع‌مقدس و سینمای جبهه‌ مقاومت و تهیه‌ 2 اثر در جشنواره‌ فیلم فجر چهل‌ودوم، با عنوان‌های «احمد» و «آسمان غرب» تقدیر شد.
همچنین در ادامه این مراسم از سعید پروینی به دلیل نگاه جهان‌اندیش و بین‌المللی در فیلم سینمایی «قلب رقه»، محمدجواد موحد به دلیل نگاه به نوجوان و عرصه‌ تعلیم و تربیت، عباس نادران، تهیه‌کننده‌ فیلم سینمایی «مجنون» با پرداخت ویژه به شخصیت شهید زین‌الدین، سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بی‌بدن» به دلیل نگاه حل مساله‌ای که نسبت به پدیده‌های اجتماعی داشت و عطا پناهی تهیه‌کننده‌ فیلم «پرویز خان» به دلیل نگاه امیدوارانه و حل مساله‌ای نسبت به مشکلات پیرامون، تقدیر شد.

Page Generated in 0/0076 sec