printlogo


کد خبر: 277259تاریخ: 1402/12/2 00:00
اظهارات تاریخی نماینده آفریقای جنوبی در دومین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
اسرائیل بدتر از آپارتاید
نماینده آفریقای جنوبی: خشونت و جنایات تل‌آویو درغزه بدتر از رژیم آپارتاید است

گروه بین‌الملل: روز گذشته دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند دومین روز جلسات استماع خود را به عنوان بخشی از فرآیند یک هفته‌ای برگزار کرد که در آن نمایندگان ۵۲ کشور به ارائه استدلال شفاهی درباره پیامدهای حقوقی اشغال کرانه باختری و بخش شرقی قدس اشغالی توسط اسرائیل می‌پردازند. 
در دومین روز جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نمایندگان کشورهای مختلف با محکوم کردن جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین خواستار پایان اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی شدند. 
 دادگاه دیروز به شکایات شفاهی عربستان، الجزایر، آفریقای جنوبی، کانادا، هلند، بنگلادش، شیلی، برزیل، بلژیک، بلیز و بولیوی اختصاص داشت. 
این جلسات در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین‌المللی لاهه درباره تاثیرات فعالیت‌های اشغالگرانه رژیم اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار می‌شود. این جلسات علنی به مدت ۶ روز (تا ۷ اسفند) ادامه خواهد داشت. 
در طول این جلسات، قرار است افزون بر اتحادیه آفریقا،  سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه کشورهای عرب، به درخواست‌های رسیده به دیوان بین‌المللی دادگستری از ۵۲ کشور جهان که در تاریخ دادگاه بی‌سابقه است، رسیدگی شود. 
قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری روز دوشنبه در آغاز نخستین جلسه گفت: مشورت‌خواهی مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره پیامدهای سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی را بررسی خواهیم کرد. موضوعات ارائه شده به دیوان بین‌المللی دادگستری که در این جلسات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد با پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی درباره عدم پایبندی این رژیم به کنوانسیون منع نسل‌کشی در جریان جنگ علیه غزه - که منجر به شهادت بیش از ۲۹ هزار فلسطینی و آوارگی اکثریت جمعیت غزه شده است – ارائه کرد، متفاوت است. 
به گزارش الجزیره، نماینده آفریقای جنوبی در این جلسه گفت: خشونت و حمله‌های اسرائیل به غزه با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و این حمله‌ها بدتر از رژیم آپارتاید است. این اقدامات اسرائیل وضعیت فلسطینی‌ها را بدتر می‌کند و فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس پشت دیوار آپارتاید محصور هستند. ما خواستار احقاق حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت‌شان هستیم و عاملان و مسؤولان جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه باید محاکمه شوند. 
نماینده الجزایر هم گفت: اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها پیامدهایی دارد که همه کشورها و سازمان ملل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ادامه اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل دلیل وخامت اوضاع اخیر است. 
احمد لعرابا در برابر دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت اقدامات اشغالگران به‌رغم تصمیم‌های صادر شده برای پایان دادن به تجاوزات، سرزمین‌های فلسطینی را نابود کرد. 
لعرابا در درخواست خود در دومین روز جلسات عمومی درباره عواقب حقوقی اقدامات اسرائیل در اراضی فلسطینی تأکید کرد: اسرائیل عمداً اشغالگری را گسترش می‌دهد و محیطی را ایجاد می‌کند که تداوم حضور آن در سرزمین‌های فلسطینی را تضمین کند، لذا در سایه ادامه اشغالگری در سرزمین فلسطین عامل اصلی تشدید اوضاع همین اشغالگری است.  وی با اشاره به اینکه اشغالگران، سیاست تحمیل یک واقعیت انجام شده و الحاق سرزمین‌های فلسطینی را در سایه سکوت بین‌المللی اجرایی می‌کنند، تاکید کرد: اقدامات اشغالگران در کرانه باختری و نوار غزه نشان‌دهنده نقض آشکار قانون و حقوق بین‌الملل است و این سیاست‌ها عواقب حقوقی دارد که همه کشورها و سازمان ملل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 
نماینده الجزایر هشدار داد: «در صورت حمله زمینی اشغالگران اسرائیل به شهر رفح که مملو از آوارگان است، احتمال کشتار وجود خواهد داشت». 
نماینده عربستان در این جلسه نیز گفت: ما جنگ اسرائیل علیه غزه را محکوم و هر گونه توجیهی برای کشتار هزاران انسان بیگناه و آواره کردن آنها از خانه‌ها و سرزمین‌شان را رد می‌کنیم. هیچ کشوری اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین را مشروع نمی‌داند و این دلیلی بر غیرقانونی بودن اشغالگری اسرائیلی‌هاست. وی تاکید کرد: اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل طی ۵ دهه منجر به فجیع‌ترین جنایات شده است. مقام‌های اسرائیلی همزمان با حمله به غزه، از عدم اجازه برای تشکیل کشور فلسطین صحبت می‌کنند. وضعیت کنونی در نوار غزه وحشتناک است و اسرائیل همچنان به قوانین بین‌المللی عمل نمی‌کند. اسرائیل با ابزارهای متعدد فلسطینی‌ها را از حق دفاع از خود باز می‌دارد. 
نماینده عربستان سعودی اظهار داشت: جامعه بین‌المللی از اسرائیل خواسته است عملیات شهرک‌سازی را متوقف کند اما تل‌آویو همه این خواسته‌ها را نادیده می‌گیرد. اسرائیل حقوق فلسطینی‌ها را به طرق مختلف نقض می‌کند و به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند. اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل غیرقانونی است و باید به آن پایان داده شود. از دیوان بین‌المللی می‌خواهیم اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل را غیرقانونی اعلام کند. 
تیم حقوقی هلند در دومین جلسه استماع نظرات کشورها درباره پیامدهای اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: اسرائیل نمی‌تواند بر سرزمین فلسطین اعمال حاکمیت کرده و نمی‌تواند سرزمین‌های اشغالی را ضمیمه کند. این تیم حقوقی افزود: قدرت اشغالگر نمی‌تواند بخشی از جمعیت را در سرزمینی که اشغال کرده است، اخراج یا منتقل کند و اگر این اتفاق بیفتد، جنایت جنگی است. حق تعیین سرنوشت برای مردم تحت اشغال اعمال می‌شود. 
از سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل مشروعیت جلسه دادگاه لاهه را به رسمیت نمی‌شناسد، چرا که این جلسه اقدامی با هدف آسیب رساندن به اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود(!) در برابر تهدیدات است. در این بیانیه آمده است: این بحث در چارچوب تلاش فلسطینی‌ها برای دیکته کردن نتایج حل‌وفصل سیاسی بدون مذاکره شکل می‌گیرد. دفتر نتانیاهو همچنین تاکید کرد: ما به مقابله با این تلاش ادامه خواهیم داد و کابینه و کنست (پارلمان رژیم) در رد این روند اشتباه متحد هستند. 
نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برای بررسی «تبعات حقوقی اقدامات و سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی» روز دوشنبه ۳۰ بهمن برگزار شد و هیات فلسطینی توضیحات خود را درباره این مساله ارائه داد. این جلسه استماع بنا به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود که ۹ دی ۱۴۰۱ از این نهاد حقوق بین‌الملل پرسش‌هایی را مطرح کرده بود. 
پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی و ارسال درخواست این نهاد سازمان ملل به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، این نهاد حقوقی مطابق روال مرسوم درخواست‌هایی را برای تمام کشورهای عضو فرستاد تا اگر درباره موضوع مربوط نظری دارند، ارائه کنند. پس از آن ۵۷ کشور به این درخواست جواب مثبت دادند و لایحه‌های خود را در این باره به لاهه ارسال کردند. از این ۵۷ کشور دست‌کم ۵۲ کشور در جلسات دادگاه به‌ صورت حضوری استدلال‌های خود را مطرح خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، اتریش، عراق، عربستان، ایران، اسپانیا، چین، روسیه و فرانسه اشاره کرد.

Page Generated in 0/0056 sec