printlogo


کد خبر: 277262تاریخ: 1402/12/2 00:00
دور دنیا

بن فرحان: ایران به دنبال گسترش درگیری نیست
فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته در حاشیه نشست امنیتی مونیخ گفت ریاض و تهران درباره جلوگیری از گسترش دایره جنگ در منطقه گفت‌و‌گو کرده‌اند. بن‌فرحان به خبرگزاری فرانس 24 گفت: «اعتقاد ندارم که ایران تمایلی به جنگ گسترده‌تر داشته باشد، چنین احساسی ندارم». وزیر خارجه عربستان سعودی درباره جنگ غزه نیز گفت: سطح ویرانی و کشتار غیرنظامیان «غیرقابل تصور» است و اکنون بیش از هر زمانی نیاز به آتش‌بس وجود دارد. فیصل بن‌فرحان افزود: «ما با یک فاجعه انسانی در غزه روبه‌رو هستیم، 17 هزار یتیم و 30 هزار قربانی یا بیشتر و مهم‌تر از همه شرایط سخت زندگی و کمبود غذا و نیازهای بشردوستانه در آنجا داریم، در این میان به دلیل عدم دسترسی اهالی غزه به کمک کافی، فاجعه انسانی دوچندان شده است».
***
هدف کنفرانس امنیتی مونیخ دیگر صلح نیست
الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان تاکید کرد کنفرانس امنیتی مونیخ - که بین 16 تا 18 فوریه برگزار شد - نشان داد بازیگران بین‌المللی دیگر به منظور دستیابی به صلح کار نمی‌کنند. وی در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: «من نماینده یک کشور کوچک هستم و حق دخالت در امور کشورهای بزرگ را ندارم و برخلاف اغلب رهبران جهانی می‌دانم که دیدگاه ما چندان اهمیت ندارد اما گاهی اوقات نظرم متفاوت از دیگران است. من چند بار به کنفرانس امنیتی مونیخ رفته‌ام و فکر می‌کنم که این مهم است ببینیم جهان غرب چگونه فکر می‌کند. این بار من چیزهای زیادی دیدم اما نگرانم که راه‌حل‌های کافی و مبتکرانه برای دستیابی به صلح وجود نداشته باشد. از نظر من کلمه صلح به یک کلمه نخواستنی در جهان تبدیل شده است».
***
کشته و زخمی شدن چند صهیونیست و انهدام ۲ مرکاوا
گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز سه‌شنبه اعلام کرد: یک مجموعه نظامی صهیونیستی متشکل از ۶ نفر را که در یکی از خانه‌ها در خان‌یونس کمین کرده بودند هدف قرار دادیم و آنها را کشته و زخمی کردیم. به نقل از الجزیره، سرایا القدس در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد در عملیات مشترک با گردان‌های شهید «عمر القاسم»، نظامیان صهیونیست و تجهیزات آنها در منطقه الزیتون واقع در جنوب غزه را با راکت‌های «الیاسین ۱۰۵» هدف گرفتند. گردان‌های شهدای الاقصی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲‌نظامی صهیونیست که در یکی از خانه‌ها در منطقه الامل در خان‌یونس کمین کرده بودند به هلاکت رسیدند. گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس نیز اعلام کرد با راکت‌های «الیاسین ۱۰۵» ۲ تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی در منطقه الزیتون منهدم شدند.
***
«لیندسی گراهام» به فهرست تروریستی روسیه افزوده شد
سرویس نظارت مالی فدرال روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد نام «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ارشد ایالت کارولینای جنوبی آمریکا به فهرست تروریسم و افراط‌گرایی روسیه افزوده شده است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که گراهام، اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به مرگ «الکسی ناوالنی» منتقد اصلی کرملین در زندان روسیه گفت باید این کشور تحت قوانین آمریکا «کشور حامی تروریسم» معرفی شود. ناوالنی سال ۲۰۲۱ به دلیل حمایت مالی و تحریک افراط‌گرایی در روسیه به زندان افتاد و رسانه‌های این کشور روز جمعه از درگذشت این معترض ضد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خبر دادند. وزارت خارجه روسیه در رابطه با دخالت‌های غرب در این موضوع عنوان کرد: «واکنش‌های غرب مجددا تزویر، بدبینی و نبود اصول مشخص آنها را نشان داد». گراهام طی گفت‌وگویی با برنامه «فیس دِ نیشن» از تلویزیون سی‌بی‌اس بیان کرد: بیایید روسیه را تحت عنوان قوانین آمریکا، کشور حامی تروریسم معرفی کنیم. بیایید آنها را مجبور کنیم بهای قتل ناوالنی را بپردازند.
***
ماسک: شکست اوکراین حتمی است
«ایلان ماسک» کارآفرین و میلیاردر آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس - که خود مالک آن است -  با اشاره به مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک به اوکراین نوشت: اضطراب حامیان اوکراین در آمریکا افزایش می‌یابد. خیلی از افراد معتقدند این آخرین پرداخت سنگینی است که اوکراینی‌ها خواهند داشت. آنها هر کاری می‌کنند تا این مبلغ را دریافت کنند. طبق گزارش راشا تودی، میلیاردر آمریکایی که پیشتر هم نظرات مشابهی داشت، افزود: زمان آتش‌بس و مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه فرا رسیده است. اوکراین در این جنگ شکست خواهد خورد و هیچ چیز این مساله را تغییر نخواهد داد. ایلان ماسک در پایان نوشت: چند نفر دیگر باید بمیرند تا این حقیقت پذیرفته شود؟ قرارداد صلح یک سال پیش باید منعقد می‌شد. از آن موقع تا الان هزاران مرد برای هیچ کشته شده‌اند و موضع اوکراین روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. سرانجام پس از ماه‌ها نبرد، ارتش اوکراین روز شنبه از شهر آودیوکا در نزدیکی دونتسک عقب‌نشینی کرد و کنترل این شهر راهبردی به دست نیروهای روسیه افتاد. قانون‌گذاران دموکرات آمریکایی شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار دادند به دلیل نهایی نشدن کمک حدود ۶۰ میلیارد دلاری درخواستی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای کی‌یف که اخیرا از سوی مجلس سنای کنگره آمریکا تصویب شد اما در مجلس نمایندگان آمریکا معطل مانده، سایه شکست و ناامیدی بر سر سربازان اوکراینی سنگینی می‌کند.

Page Generated in 0/0061 sec