printlogo


کد خبر: 277301تاریخ: 1402/12/3 00:00
با تورگردی در گالری‌های خانه هنرمندان
چراغ بیستمین جشن تصویر سال برای اهالی رسانه روشن شد

گروه فرهنگ و هنر: جشن تصویر سال به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی تصویری ایران و به تعبیری بزرگ‌ترین جشنواره هنری بخش خصوصی ایران است. این جشنواره توسط مجله تصویر هر سال در اسفندماه در تمام گالری‌های نمایشگاهی خانه هنرمندان در 4 رشته عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم برگزار می‌شود. سیف‌الله صمدیان، بنیان‌گذار و دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از سال ۱۳۸۳ است. از ویژگی اصلی بیستمین دوره، مرور آثار ارائه‌ شده در 20 سال گذشته (منتخبی از آثار چاپی عکاسی، گرافیک و کاریکاتور در گالری‌ها و نیز نمایش فیلم‌های برنده جایزه و منتخبی از فیلم‌های شاخص ارائه شده در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم تصویر) است اما اکنون و پس از 19 دوره، دوره بیستم آن در خانه هنرمندان به شیوه متفاوت کار خود را آغاز کرد. جشنی که برای نخستین‌بار در ادوار بدون حضور هنرمندان و عکاسان و صرفا با دعوت از اصحاب رسانه چراغ دوره بیستم را روشن کرد. 
در این نشست که برخلاف و سیاق نشست‌های خبری با تورگردی در گالری‌های خانه هنرمندان آغاز شد، سیف‌الله صمدیان به تشریح آثار پوستر و کاریکاتور از نسلی که مرتضی ممیز و محمد احصایی، نورالدین زرین‌کلک، بهمن عبدی، احمد عربانی، کامبیز درم‌بخش و... سرآمد بودند تا جوان‌هایی که در سال‌های اخیر آثارشان منتخب داوران بود، پرداخت. دوره‌های مختلف تاریخی در عرصه سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنر ایران در ۲ دهه‌ گذشته‌ با تصاویری از عکاسان معاصر و تصاویر ماندگاری از عکاسان خبری با موضوع شهر تهران از انقلاب و جنگ ۵۳۲ قاب در بخش مرور شده است و در بخش فیلم، ۱۴۰ اثر برنده جایزه جوانان زیر ۲۵ سال و بخش ویژه تهران، در بخش مسابقه عکس‌های موبایلی از میان 5 هزار اثر رسیده، ۳۰۰ قاب چاپ‌شده روی دیوار و حدود 200 اثر به ‌صورت مالتی‌مدیا ارائه شده است.
صمدیان در نشست خبری بعد از ارائه گزارش آماری از شرکت‌کنندگان و آثار ارائه‌شده به بزرگداشت‌هایی اشاره کرد که در آیین پایانی تصویر سال 11 اسفندماه جاری برگزار خواهد شد. در ستایش تصویر از رخشان بنی‌اعتماد، مریم زندی، ابراهیم حقیقی و جواد علیزاده تجلیل خواهد شد. این هنرمندان داوران بخش مسابقه عکس‌های موبایلی نیز خواهند بود.
وی به مسؤولان فرهنگی و تصمیم‌گیران کشور توصیه کرد با وجدان‌تان بیایید و در این نمایشگاه دور بزنید و در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ ادامه برگزاری تصویر سال با وجود تنگناهای اقتصادی تاکید کرد نسل ما با شما متفاوت است. ما از دهه‌هایی آمده‌ایم که پوست کلفتی داریم و به ریشه‌های فرهنگ امیدواریم. آنچه ما را پیش می‌برد همه‌اش این نیست که دل‌مان می‌خواهد بلکه استعداد نسلی جوان است. بی‌اغراق جزو معدود کشورهایی هستیم که در همه‌ شاخه‌های هنری در جهان سربلندیم اما چرا از داخل چراغ‌مان خاموش است.
دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در پاسخ به پرسش دیگری درباره اسپانسرهای برگزاری جشن تصویر سال، تصریح کرد: ما امسال هیچ اسپانسر مالی نداریم، شاید می‌توانستیم داشته باشیم اما نخواستیم زیر دین باشیم و جز حضور معنوی خانه هنرمندان ایران، هیچ حمایتی نداریم. او در عین حال با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی خانه هنرمندان ایران خبر داد قرار است گلریزانی برای این مجموعه فرهنگی نیمه اسفندماه جاری برگزار می‌شود، در حالی که وظیفه شهرداری است که از این نهاد فرهنگی حمایت کند. بیستمین جشن تصویر سال از اول اسفند کار خود را آغاز کرد.

Page Generated in 0/0047 sec